Elk jaar worden er duizenden ongelukken veroorzaakt door bestuurders die hun portier opendoen vlak voor er een fietser passeert. De verwachting is dat dit probleem toeneemt, zeker met de komst van de elektrische fiets en step.

Openzwaaiende autoportieren resulteren alleen al in het Verenigd Koninkrijk elk jaar in zestig zwaargewonden of doden onder fietsers. In Duitsland was het in 2018 de oorzaak van ongeveer 3.500 ongelukken.

Ford heeft nu een technologie ontwikkeld die het makkelijker kan maken om dit soort portierincidenten met kwetsbare weggebruikers, onder wie ook motorrijders, te voorkomen.

‘Exit Warning’ geeft weggebruikers en inzittenden in voertuigen zichtbare en hoorbare signalen wanneer het systeem detecteert dat het openen van het portier van een geparkeerde auto een botsing kan veroorzaken. Het kan ook voorkomen dat een portier wordt geopend vlak voordat iemand passeert.

Zo werkt het
Ford voertuigen zijn al voorzien van sensoren en technologie waarmee fietsers automatisch kunnen worden gedetecteerd en de remmen kunnen worden geactiveerd. Die systemen waarschuwen bestuurders ook wanneer andere weggebruikers zich in hun blinde hoek bevinden.

Met behulp van deze bestaande sensoren analyseert en begrijpt Exit Warning de bewegingen van naderende weggebruikers – of ze zich nu op een fiets of elektrische step verplaatsen. Dat gebeurt zowel aan de bestuurders- als aan de passagierskant van de auto.

Als het systeem detecteert dat het openen van een portier een botsing kan veroorzaken, klinkt er een alarmsignaal die de bestuurder of passagier op het gevaar wijst. Felrode leds op de buitenspiegel beginnen te knipperen als visuele waarschuwing voor fietsers, en een strip rode leds langs de binnenrand van het portier – die zichtbaar wordt wanneer het portier wordt geopend – vormt een extra waarschuwing voor passerende weggebruikers. 

Technici zijn ook bezig met het testen van een nieuw mechanisme voor het autoportier dat voorkomt dat het portier volledig kan worden geopend totdat het Exit Warning-systeem heeft vastgesteld dat de passerende weggebruiker op veilige afstand van de auto is. In noodgevallen kunnen inzittenden van de auto deze voorziening handmatig opheffen.

Na het testen met automobilisten en fietsers bij Ford, gaan technici de komende maanden clinics aan klanten geven. Een deel van de tests is bedoeld om ervoor te zorgen dat de technologie geschikt is voor weggebruikers op verschillende markten, waarbij rekening wordt gehouden met rechtsrijdende en linksrijdende voertuigen, en met verschillende weg- en fietspadindelingen.

Share The Road
Met de campagne ‘Share The Road’ probeert Ford harmonie tussen weggebruikers te bevorderen en onderstreept het bedrijf de overtuiging van Ford dat iedereen ervan profiteert als mensen veiliger de weg op kunnen met de fiets.

Ford bracht onlangs de communicatieproblemen tussen automobilisten en fietsers onder de aandacht met de Emoji Jas. Dit is een unieke jas met een gaaspaneel met opvallende leds waarmee emoji’s, de richting bij afslaan en een gevarendriehoek kunnen worden weergegeven. Het prototype van de jas stelt fietsers in staat om makkelijker en duidelijker hun intentie en gevoel aan te geven in het verkeer. 

Ford heeft ook een bekroonde virtual reality-ervaring gemaakt om tussen automobilisten en fietsers meer wederzijds begrip te kweken voor de problemen die ze in het verkeer tegenkomen. ‘WheelSwap’ laat automobilisten en fietsers zien hoe onattent gedrag in het verkeer op zijn minst huiveringwekkend en mogelijk zelfs fataal kan zijn voor hun medeweggebruikers. Uit de eerste onderzoeken blijkt dat bijna alle deelnemers na het ondergaan van de ervaring zeggen hun gedrag te zullen aanpassen.