Volgend jaar gaat de bijtelling voor elektrische auto’s al omhoog van 4 naar 8 procent, zo blijkt uit het klimaatakkoord dat vandaag is gepresenteerd. Ook betaal je veel eerder 22% bijtelling, omdat de ‘Tesla-taks’ al vanaf € 40.000,- ingaat. De coalitiepartijen willen niet dat de ‘gewone’ automobilist opdraait voor de stimulering van de elektrische auto, maar helaas is de zakelijke rijder daar wel de dupe van.

Het klimaatakkoord beschrijft onder andere maatregelen die ervoor moeten zorgen dat er 49 procent minder CO2 wordt uitgestoten in 2030 ten opzichte van 1990. Eén van de maatregelen is dat het kabinet de verkoop van tweedehands elektrische auto’s wil stimuleren. De afgelopen jaren zagen we dat elektrische auto’s na het leasecontract vaak naar het buitenland geëxporteerd werden door de hoge bijtelling. Dit was zonde van de gegeven subsidie, dus dit zien wij als een positieve ontwikkeling.

Bijtelling elektrische auto’s
De kosten voor de zakelijke rijder gaan snel omhoog. Nu betaalde je tot € 50.000,- nog 4% bijtelling en boven dat bedrag 22%. Dit drempelbedrag wordt verlaagd naar € 40.000,-. Daarnaast gaat de bijtelling volgend jaar al omhoog van 4% naar 8%. En in de komende jaren stijgt de bijtelling in stapjes verder naar 12%, 16% en 17%. Vanaf 2026 geldt voor de elektrische auto’s dan (waarschijnlijk) dezelfde bijtelling als voor andere auto’s.

Het kabinet wil elektrisch rijden stimuleren, maar voor de zakelijke rijder wordt het voordeel wel heel erg mager. Het is de vraag of we hier nog over stimulering kunnen spreken. Voorzitter Jan van Delft: “Als we een snel rekensommetje maken zien we dat de bijtelling volgend jaar voor zakelijke rijders kan verdubbelen ten opzichte van dit jaar bij aanschaf van een elektrische auto. Absurd vinden wij als Vereniging Zakelijke Rijders!”. Steeds meer zakelijke rijders hebben de afgelopen jaren voor elektrisch gekozen, maar dan praten we nog steeds maar over 10,4% van alle zakelijke auto’s (bron: CBS). Jan van delft: “Als je echt wil stimuleren, dan moet je de regels onveranderd laten, dit geeft ook een veel stabieler beleid.”

Advies voor zakelijke rijders
Wil je nog gebruik maken van het huidige bijtellingspercentage en het aanschafvoordeel van 50.000 euro? Dan adviseren wij om je auto voor 2020 aan te schaffen. Daarna worden de kosten aanzienlijk hoger”, aldus Jan van Delft.