Mitsubishi Motors Corporation (MMC) presenteert de nieuwe MI-TECH Concept1 en nieuwe Super Height K-Wagon Concept. Beide modellen beleven hun wereldpremière op de Tokyo Motor Show2 die van 25 oktober tot en met 4 november 2019 geopend is voor publiek.

De nieuwe conceptmodellen zijn tijdens de persconferentie van MMC op de Tokyo Motor Show onthuld door Takao Kato, chief executive officer bij MMC, en chief operating officer Ashwani Gupta, die tevens de elektrificatiestrategie van MMC nader toelicht.

Kato: “Wij zijn toegewijd aan elektrificatietechnologie, vooral op het gebied van plug-in hybride-aandrijving (PHEV). We breiden onze line-up van geëlektrificeerde modellen verder uit door meer variatie te bieden en gebruik te maken van de verschillende technologieën binnen de Alliantie, met het doel marktleider in het PHEV-segment te worden.”

Gupta voegt daaraan toe dat MMC tegen 2022 alle elektrificatietechnologie wil inzetten voor een nieuwe middelgrote en compacte SUV en een nieuwe Kei car.

Wat betreft de Super Height K-Wagon Concept maakt MMC bekend dat de productieversie voor het einde van dit boekjaar wordt uitgebracht en deel uitmaakt van een tweede golf van nieuwe generatie Kei cars.

1 – MI-TECH Concept

De MI-TECH Concept is een compacte plug-in hybride SUV die uitzonderlijk veel rijplezier en vertrouwen biedt op alle soorten ondergrond. Het studiemodel is de belichaming van MMC’s wereldwijde slogan ‘Drive Your Ambition’ en heeft een kleiner en lichter plug-in hybridesysteem (PHEV), bestaande uit een 4WD-systeem met vier elektromotoren. De MI-TECH Concept wordt ook gekenmerkt door geavanceerde rijassistentiesystemen en actieve veiligheidssystemen.

Verder heeft de compacte plug-in hybride SUV de volgende kenmerken:

  • Een dynamisch, buggy-achtig design dat ontworpen is met als motto “Stimulates the driver’s adventure”. Met zijn brede wielkasten, aluminium beschermdelen en treeplanken, extra grote wielen en de scherpe lijnen van de carrosserie.
  • Lichte, compacte PHEV-aandrijving waarbij gekozen is voor het gebruik van een gasturbine als generator i.p.v. een conventionele benzinemotor. Deze turbine is voor meerdere brandstoffen geschikt zoals: benzine, diesel, kerosine, of ethanol.
  • Elektrisch 4WD-systeem met geavanceerde technieken uit huis waardoor het bijvoorbeeld mogelijk is om de juiste hoeveelheid aandrijfkracht naar de wielen te sturen die wel grip hebben indien er twee van de grond komen. Een leuk extra wat is toegevoegd is de mogelijkheid om 180 graden ‘drifts’ uit te voeren door de linker en rechter wielen in tegengestelde richting te laten draaien.
  • Geavanceerde rijassistentie en actieve veiligheid door het HMI-systeem (Human Machine Interface). Die constant door middel van slimme optische sensortechnologie op de voorruit versheidenheid aan informatie op het gebied van voertuig- en wegcondities projecteerd waardoor zelfs met slecht licht de bestuurders sneller en nauwkeuriger kunnen reageren. Daarnaast is het concept model uitgerust met MI-PILOT,de volgende generatie rijassistentie – die de bestuurder niet alleen ondersteunt op snelwegen en in stedelijk gebied, maar ook op onverharde wegen.

2 – Super Height K-Wagon Concept

De Super Height K-Wagon Concept is een voorbode van een volgende generatie Kei car. Het model is ontworpen voor bestuurders die meer willen ontdekken en langere afstanden willen rijden. De Super Height K-Wagon Concept biedt een opvallend ruim interieur en levert

de prestaties en functionaliteit die nodig zijn in deze voertuigcategorie. Dit alles wordt gecombineerd met een expressief exterieurontwerp geïnspireerd op de SUV’s van MMC.

Verder heeft de K-Wagon concept de volgende kenmerken:

  • Krachtuitstralende lijnen door bijvoorbeeld de zwart uitgevoerde wielkasten en lange wielbasis.
  • Kleurenschema dat past bij de actieve bestuurder.
  • Oog op het gezin door de aandacht die besteed is aan ruimte achterin en grootste achterportieropening en de meeste beenruimte voor passagiers op de achterbank in zijn klasse.
  • Levendige rijprestaties en stressvrije rijervaring dankzij de CVT-Transmissie en geavanceerde rijhulptechnologie op zowel de snelwegen als stedelijke gebieden.
  • Komt met het e-Assist-pakket met MI-PILOT – bestaande uit veiligheidstechnologie zoals een rijstrookassistent, automatische remingreep om een aanrijding te (helpen) voorkomen, eventueel door verkeerd gebruik van het gaspedaal in krappe ruimtes – heeft een zogenoemde SAPO CAR (Safety Support Car) S Wide classificatie ontvangen van de Japanse overheid. Daarmee zijn bestuurders en passagiers verzekerd van extra gemoedsrust en veiligheid in het verkeer.

3 – MITSUBISHI ENGELBERG TOURER

De MITSUBISHI ENGELBERG TOURER is een studiemodel van een volgende generatie SUV met een sterk verbeterde versie van MMC’s eigen Twin Motor 4WD plug-in hybride aandrijfsysteem (PHEV) en vierwielbesturing.

PHEV-aandrijflijn

De zevenzits MITSUBISHI ENGELBERG TOURER maakt gebruik van een PHEV-aandrijfsysteem dat past bij een topklasse SUV van de volgende generatie. Het batterijpakket met een grote capaciteit is gemonteerd in de bodem in het midden van de auto. Het Twin Motor-systeem bevat een krachtige, hoog efficiënte motor op de voor- en achteras, maar is zodanig compact gemonteerd dat een royaal interieur met drie zitrijen mogelijk is.

De elektrische actieradius bedraagt meer dan 70 km (volgens WLTP6). In combinatie met een volle tank benzine bedraagt de totale actieradius meer dan 700 km (volgens WLTP). Hiermee kunnen bestuurders en passagiers nog langer genieten van het soepele, krachtige en stille rijgedrag van een EV.

4WD-systeem

Het 4WD-systeem is voorzien van Active Yaw Control om de aandrijfkrachten tussen de voorwielen te verdelen. Deze componenten werken samen met het geïntegreerde Super All-Wheel Control (S-AWC) controlesysteem. Dit zorgt voor een drastische verbetering van de dynamische prestaties – accelereren, bochten nemen en remmen – door de remkracht van elk afzonderlijk wiel te regelen (met behulp van ABS), evenals het geleverde vermogen op de voor- en achteras (met behulp van Active Stability Control7).

1 De ‘M’ in de naam ‘MI-TECH’ staat voor Mitsubishi, terwijl de ‘I’ staat voor ‘Intelligent’ en ‘Ingenieus’. ‘Tech is de afkorting van technologie. Samen benadrukken ze de overvloed aan de door MMC ontwikkelde technologie voor de toekomst.

2 Persdagen op 23 en 24 oktober 2019. Van 25 oktober t/m 4 november 2019 geopend voor publiek.

3 Merkslogan waarmee MMC benadrukt dat het auto’s ontwikkelt die voldoen aan de ambities van bestuurders die hun horizon willen verbreden en nieuwe uitdagingen willen aangaan.

4 Super All Wheel Control.

5 Active Yaw Control. Dit systeem regelt de rij- en remkrachten tussen de linker- en rechterwielen door input van de bestuurder en het voertuiggedrag nauwkeurig te monitoren op basis van stuurhoek, giersnelheid, aandrijfkoppel, remdruk, wielsnelheid en andere parameters. Het resultaat is voertuiggedrag dat trouw is aan de bediening van de bestuurder.

6 Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) voor meting van brandstofverbruik en CO2-emissie in stedelijk gebied, op buitenwegen en gecombineerd.

7 Actieve stabiliteitscontrole die instabiliteit in het voertuiggedrag vermindert als gevolg van gladheid of plotselinge stuurhandelingen.