Hij steelt absoluut de show op de stand van Maserati op de autoshow van Parijs. De Ghibli Ermenegildo Zegna Edition is de natuurlijke evolutie van het Italiaanse partnerschap tussen het merk met de Drietand en het Huis uit Trivero

In het jaar van het 100-jarig bestaan van het merk en na het succes van de Quattroporte Zegna Limited Edition, uitgebracht in een oplage van slechts 100 exemplaren, hebben Maserati en Ermenegildo Zegna de Ghibli gekozen voor de natuurlijke evolutie van hun samenwerking en presenteren de twee een absoluut unieke conceptcar.

De Maserati Ghibli S Q4, ontworpen in samenwerking met Ermenegildo Zegna, biedt een nieuwe interpretatie van exclusieve productstyling. Met zijn dynamische, eigentijdse look wordt een specifieke, exclusieve doelgroep aangesproken van automobilisten, die oog hebben voor het kleinste detail. Deze versie is gecreëerd met in het achterhoofd het idee van een speciale toekomstige modelserie. De carrosserie heeft een lak die uit drie lagen bestaat in een nieuwe kleurschakering en ook de 20 inch wielen zijn uitgevoerd in een speciale kleur; het interieur is ontworpen als de ultieme expressie van stijl en exclusiviteit, met een contrasterend kleurschema, dat tot stand kwam door het meest verfijnde leer te combineren met kostbare Zegna garens.

Op de Maserati-stand is ook veel ruimte ingeruimd voor de complete modelreeks van Maserati, waaronder de Quattroporte GTS, gekarakteriseerd door uiterlijke vernieuwingen en een nog rijkere standaarduitrusting; het model is ook beschikbaar met dieselaandrijving. Twee andere Ghibli’s, een S Q4 en een dieselversie staan naast de Centennial Editions van de GranTurismo MC Stradale en de GranCabrio MC.

De traditioneel sportieve natuur van Maserati wordt belichaamd door de GranTurismo en de GranCabrio Centennial Editions, terwijl de toekomst ontegenzeglijk wordt vertegenwoordigd door de Maserati Alfieri Concept, onlangs nog winnaar van de ‘Design Award voor Concept Cars & Prototypes’ tijdens het Villa d’Este Concours d’Elegance in mei. Ontworpen ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van Maserati Centennial bouwt de Alfieri voort op het stilistische erfgoed van het merk en anticipeert hij op toekomstige designtrends.

141770M

GHIBLI ERMENEGILDO ZEGNA EDITION
De Maserati Ghibli S Q4 by Ermenegildo Zegna Concept, die op de Parijse Autotentoonstelling mondiaal voor het eerst getoond wordt, steekt met kop en schouders boven de rest van de huidige Ghibli modelreeks uit door speciale kleuren, materialen en uitvoeringen; de auto vormt een eerbetoon aan de harmonie van contrasten, een stilistische synthese tussen geraffineerd design en technologische dynamiek.

Bedoeld als eerste mijlpaal van de nieuwe producten van de constructeur in de toekomst versterkt de speciale uitvoering van deze conceptcar het karakter en de esthetische waarden ervan, waardoor hij nog exclusiever wordt, dankzij de fraaie materialen die ontworpen zijn in samenwerking met Ermenegildo Zegna en aangepast aan het interieur van deze auto om aldus een ultieme eigentijdse look te creëren.

Het exterieur wordt gekarakteriseerd door een nieuwe, exclusieve Azzurro Astro kleur; de productietechniek is gebaseerd op een drievoudige laag van pigmenten, die bijdragen aan extra diepte, glans en kleurenspel van de afwerklaag en dat alles wordt nog versterkt door de afwisselende tinten blauw in de meest verlichte delen, die weer asgrijs worden waar de carrosserie minder in het licht staat. De aluminium kleurstoffen die voor deze speciale kleur gebruikt worden verduidelijken de designlijn en benadrukken het gespierde profiel van de carrosserie; de gebeeldhouwde lijnen van deze auto worden krachtig ondersteund door de gebruikte kleur, terwijl de transparante toplaag daar diepte en glans aan toevoegt.

Andere kenmerken die onmiddellijk aan de buitenzijde in het oog springen zijn de 20” Urano wielen met hun onderscheidende kleur, speciaal ontwikkeld voor deze conceptcar; deze afwerklaag, Liquid Metal genaamd, benadrukt de sportieve stijl, de toptechnologie en luxe positionering van het design van dit voertuig.

Zoals het de eminente samenwerking tussen Maserati en Zegna betaamt, is de stijlfocus overwegend gericht op het interieur. De opgedane ervaring met de Quattroporte Zegna Limited Edition hielp ‘kleermaker’ Ermenegildo Zegna om een puur zijden stof te fabriceren, die een wezenlijk zacht gevoel combineerde met een elegante technologische look, met als resultaat een uiterst intensieve visuele impact.

Dynamiek en eigentijds gevoel zijn de sleutelwoorden voor de tweekleurige compositie van het uit twee materialen opgebouwde passagierscompartiment – in de geest van leder en Zegna antracietkleurig zijde.

De natuurlijke kleur van POLTRONA FRAU wordt geëvenaard door Ermenegildo Zegna’s micro-chevron zijden weefsel, in een patroon dat op effectieve wijze het interieur karakteriseert. De zijden stof, een fantastisch geraffineerd materiaal, wordt nog verfraaid door het handgestikte macro-chevron patroon en afgewerkt met biezen op de stoelen. Het deurpaneel wordt nog fraaier door afwisselend borduurwerk op de peper-en-zout kleurige zijden bekleding.

Waar het gaat om de stoelen past de natuurlijke kleur van het fijnkorrelige leder met contrasterende lichtgrijze stiksels erg goed bij een zijden inlegstuk in het midden met micro-chevron weefsel met verticale bolling op het zitgedeelte en de rugleuning, waarin het centrale deel – met lederen biezen aan beide zijden – een speciaal macro-chevron weefsel heeft, dat bijdraagt aan het driedimensionale, zachte gevoel en technologisch uiterlijk.
De portierpanelen worden omspannen door Zegna zijden jerseystof en verfraaid door een diagonaal patroon, met ton-sur-ton versierende stiksels en afwisselende ribborduursels. Dezelfde stof wordt ook gebruikt voor de hemelbekleding en de stijlen, compleet met merklabels “Ermenegildo Zegna Exclusively for Maserati”. De geraffineerde luxe afwerking van het interieur van deze auto komt ook tot uitdrukking in de hoofdsteunen, compleet met embleem van de Drietand en contrasterende stiksels.

Binnenin komt de dynamiek van het merk tot uiting in de kostbare inlegstukken van glanzend gepolijst koolstofvezel in de massieve centrale tunnel en de deurpanelen; dankzij de uitgebreide keperverbindingen en de dikke transparante laag zal dit materiaal de perceptie van de dynamische en technologische superieure kwaliteit van de passagiersruimte op een hoger niveau brengen.

Deze auto beschikt nog over andere exclusieve eigenschappen, zoals zwarte matten met lederen inleg en geborduurde naam ‘Ghibli’, afgewerkt met natuurlijk gekleurd leder en aan de wagenvloer bevestigd met aluminium sloten; de dorpelplaten zijn eveneens speciaal ontworpen: ze vormen kostbare elementen van aluminium, mat afgewerkt met glanzende koolstofvezel inleg en Maserati-logo. Een exclusief Ermenegildo Zegna Edition naamplaatje is aangebracht op de buitenzijde van de middenstijl en op de tunnel tussen de voorstoelen.
De auto wordt aangedreven door de high-performance 410 pk V6 Twin-Turbo krachtbron, met “Q4” vierwielaandrijving, zorgend voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 4.8 seconde, mede dankzij het maximale koppel van 550 Nm; de topsnelheid bedraagt 284 km/u.

141780M

QUATTROPORTE GTS EN MY15
De productie van de nieuwe modelreeks MY15 is gestart in juni 2014, waarbij ook een aantal nieuwe eigenschappen ingevoerd is zoals uitgebreide vernieuwing van de specificatie van de Quattroporte versie, de GTS, aangedreven door de bijzonder krachtige 530 pk V8 Twin-Turbo achterwielaandrijver. De doorgevoerde wijzigingen waren erop gericht de meest luxe standaard Quattroporte in de modelreeks onmiddellijk herkenbaar te maken, terwijl de standaarduitrusting aanzienlijk uitgebreid werd.

Vanuit esthetisch oogpunt werd het exterieur van het voertuig opgewaardeerd door een GTS badge achterop en een wat ander kleurenschema; de voorspoiler, dorpels en onderzijde van de achterbumper zijn nu in met de auto overeenkomende kleur gespoten, terwijl de grille een glanzend zwart gekleurd frame heeft. Het Drietand-embleem midden voorop de grille, evenals het iconische “Saetta”-logo op de C-stijl, introduceren de rode streep, typisch voor de versies met veel vermogen. Esthetische aanpassingen vonden ook plaats voor de standaard wielen, nog altijd met de maat 20 inch, maar terwille van gewichtsreductie nu gesmeed; de wielen kennen een technologisch design en zijn antracietgrijs van kleur, met aan de buitenzijde een diamanten, matte afwerklaag met passend gekleurde naafdoppen en een rood drietand-embleem – exclusief voor deze versie. De slanke spaken geven ruim zicht op de rood geanodiseerde remklauwen die geen twijfel laten over de krachtige prestaties van de auto en uitsluitend voor deze GTS versie leverbaar zijn.

Het interieur van de auto werd opgewaardeerd door meer uitgebreide fijnkorrelige lederen aankleding and Black Piano afwerkingslak, beide standaard. Meer interieurdetails zijn de compacte GTS badge op de centrale klok met rode wijzers op het dashboard en bovendien de vloermat aan bestuurderszijde met lederen inzetstuk en geborduurd GTS-logo.

Met MY15 is het optiescala ook uitgebreid voor de rest van de Quattroporte modelreeks, met nieuwe zaken als drie nieuwe lakken, waarvan twee grijs (metallic Grigio en metallescent Grigio Maratea) en Bianco Alpi, gekarakteriseerd door een nieuwe technologie met drievoudige laag.

Twee nieuwe wielen: een 19” in antraciet, diamant-glad met matte transparante afwerking en een 20” wiel in hetzelfde design als de GTS, gesmeed van constructie en afgewerkt in zilver.
Een bredere keuzemogelijkheid qua interieurafwerking bestaat er door de nieuwe contrasterende stikselcombinaties en twee nieuwe kleuren: rood met zwart en de optie Tortora voor een elegant, effen interieur. Piano Black gelakte inleg is nu ook beschikbaar voor de V6 benzine- en dieselversies, evenals voor het stuurwiel; voor het stuur is nu ook de optie ebbenhout met lakafwerking leverbaar. De bovenste console tenslotte is nu ook leverbaar voor Europa met geïntegreerd Home Link systeem met drie kanalen.

141790M

GRANTURISMO MC STRADALE EN GRANCABRIO MC 
CENTENNIAL EDITION
Na de presentatie op de shows van New York en Beijing worden deze modellen geëxposeerd in Europa op de Paris Motor Show als eerbetoon aan de eerste 100 jaar van de geschiedenis van Maserati, geheel in overeenstemming met zijn sportieve aard, altijd al de identificatie voor het merk uit Modena.

Beide modellen zijn beschikbaar in drie kleurencombinaties die uit drie lagen bestaan, bovenop de vier kleurenschema’s die al voor de MC Stradale leverbaar waren. De wielen kunnen geleverd worden in vier verschillende versies in twee beschikbare designs MC and Trofeo.

De naafbedekking is speciaal ontworpen voor het logo met Centennial medaille, leverbaar in twee lakafwerkingen: Matt Smoke grijs en Charcoal grijs, al naargelang stijl en kleur van wiel.
De Centennial Special Editions hebben een uitgebreide reeks interieuruitvoeringen. Er zijn zeven exterieuruitvoeringen en bij elk daarvan past een aparte afwerking van het interieur.
De met leder beklede stoelen hebben een bijzonder assertieve uitstraling en ze hebben een contrasterende decoratieve inleg, gebaseerd op de drie kleuren (rood, wit en blauw) van de stoelprofielen. Hetzelfde motief strekt zich ook uit tot de hoofdsteunen en omzoomt het geborduurde Drietand-logo.

De speciale drielaags lakafwerking omvat Rosso Magma en Blu Inchiostro, twee kleuren die de sportieve inborst van de meest extreme MC versie benadrukken, de GranTurismo en GranCabrio. Deze twee kleuren vormen een moderne interpretatie van de Maserati-kleuren en representeren de traditionele kleuren van Bologna, de stad waar de onderneming in 1914 gesticht werd.

De combinatie van interieurkleuren weerspiegelt ook de drievoudige afwerking van carrosserie en wielen. Het zwarte leder van stoelen en dashboard springt er op een verbazende manier uit door het rood, wit en blauw over de volle lengte van de stoelprofielen en de met de gelaserde details op de wielen overeenkomende stiksels. Dezelfde kleurencombinatie verschijnt op het met leder beklede stuurwiel. De sportieve look van het interieur wordt nog versterkt door de lederen inlegstukken van koolstofvezel op het dashboard, de stoelen en de dorpels, waarop trots het feestelijke Centennial-logo prijkt. Hetzelfde kleurenschema voor het interieur is beschikbaar voor het Grigio Pietra exterieur.
Het kleurenschema van het interieur met de drielaagse Blu Inchiostro carrosserielak contrasteert fraai met de witlederen stoelen en het witte dashboard met blauwe Santorini inleg en stiksels.

De GranTurismo MC Stradale Centennial Edition wordt aangedreven door de 460 pk, 4.7 liter V8 krachtbron zonder turbo, die voor het eerst verscheen in de GranTurismo Sport.  In combinatie met de gerobotiseerde 6-traps MC Race Shift transmissie garandeert hij superprestaties en een topsnelheid van 303 km/u. De veiligheid wordt gegarandeerd door carbon-keramische remschijven van Brembo. Overeenkomstig de filosofie van Maserati profiteert de nieuwe GranTurismo MC Stradale ook van de vooruitgang, die de vorige modellen maakten wat betreft gereduceerd brandstofverbruik en minder emissies.
De Centennial Editions van de GranTurismo MC Stradale en GranCabrio MC zijn sinds juli op de markt en completeren de huidige Maserati-modelreeks met feestelijke modellen die een uitgewogen karakter kennen.

141810M

ALFIERI CONCEPT
Deze conceptversie heeft een nog sportievere inborst dan het huidige model GranTurismo, en bevestigt het race DNA van Maserati. Met zijn slanke, Italiaanse 2+2 stijl staat de Alfieri vandaag op het podium als showauto, maar klaar om werkelijkheid te worden: gecreëerd, ontworpen en gebouwd met dat doel voor ogen.
Vorm en stijl vormen de belangrijkste kenmerken van dit design: een lange, lage neus, een grille die verticaal gedeeld is in twee concave secties, futuristische koplampen en dito achterlichten, de laatste zo gevormd dat ze harmonieus de schouderpartij van de auto volgen en bijdragen aan de luchtgeleiding onder de auto, zodat de achterzijde er bijzonder racy en indrukwekkend uitziet.
De conceptcar is zo ontworpen, dat alles wat iconisch is voor Maserati een plek kreeg: opnieuw ontworpen luchtgeleiders in de wielkasten, het centrale Drietand-logo op de grille, het “Saetta” logo op de C-stijl en gesmede wielen, waarvan de spaken knipogen naar het profiel van de Drietand. De opdracht van de designers was eenvoud en minimalisme om een comfortabel vormgegeven 2+2 passagierscompartiment te creëren, dat de race-inborst van het merk benadrukt.
Poltrona Frau aniline-leder is ruim toegepast in het interieur, waar ook koper, aluminium en ander materiaal gebruikt is dat doet denken aan geoxideerd staal, heel gebruikelijk in racewagens van de jaren vijftig van de vorige eeuw. Ook het speciale design van de stoelen doet aan die tijden denken, terwijl ze er desondanks futuristisch uitzien en een uiterst moderne structuur hebben.

141820M

MASERATI CENTENNIAL
Het jaar 2014 is het jaar van Maserati’s 100ste verjaardag. Precies één eeuw geleden openden Alfieri, Ettore en Ernesto Maserati hun eerste werkplaats in Bologna, op de eerste december van 1914.
De viering begon op 2 december 2013, om de dag te markeren waarop de onderneming zijn honderdste jaar in ging. De verjaardag werd in de hele wereld op geestdriftige wijze gevierd en in stijl, met evenementen voor klanten en merkenthousiasten, door dealers te betrekken en speciale vieringen te organiseren op prestigieuze evenementen als het Villa d’Este, het Concours d’Elegance/Apeldoorn, het Goodwood Festival of Speed, de speciale Maserati-tentoonstelling in Autoworld-Brussel en het internationale autospektakel van Pebble Beach in California.
Het belangrijkst was de officiële Maserati Centennial Bijeenkomst in september, met meer dan 200 Maserati’s, meest oude modellen vanuit de hele wereld, met in totaal rond 500 deelnemers in Modena. De deelnemers reden vanuit het hoofdkwartier van Maserati naar Turijn, waar de Quattroporte en Ghibli gebouwd worden in de high-tech Avvocato Giovanni Agnelli fabriek in Grugliasco, na een proloog in Bologna, waar Maserati in 1914 opgericht werd, en een tussenstop op het circuit van San Martino del Lago bij Cremona, waar de teams deelnamen aan allerlei wedstrijden; de deelnemers aan de bijeenkomst bezochten sommigen van de meest representatieve plekken uit de geschiedenis van het merk met de Drietand, reden met hun auto’s op Italiaanse slingerweggetjes –dé plek waar Maserati’s zich thuis voelen- ademden de honderdjarige geschiedenis van het merk en proefden de puur Italiaanse atmosfeer van de traditionele exclusiviteit van Maserati.

Het driedaagse evenement eindigde op zaterdag 20 september op Piazza San Carlo in Turijn met de Concours d’Elegance Awards ceremonie. De meest begeerde onderscheiding Best of Show ging naar de Maserati Mexico 4200 Frua Prototype, terwijl het meeste applaus toekwam aan de Maserati A6 GCS/53 uit de Panini-collectie, die een speciale award ontving en derde werd in zijn klasse bij de regelmatigheidswedstrijden; Verde/Raguzzoni werd het winnende team in deze race met een Maserati Spyder Cambiocorsa uit 2004.
Het hart van de viering werd gevormd door Modena, de stad waar Maserati naar toe verhuisde in 1939 en waar het hoofdkwartier vandaag nog altijd staat. In Modena is ook een tentoonstelling in het Enzo Ferrari Museum, waar tot januari 2015 speciale aandacht is voor de Centennial: “MASERATI 100 – een eeuw van puur Italiaanse luxe sportauto’s’’.

141800M

AUTOSPORT
In het weekend van 11 en 12 oktober is op het circuit van Shanghai de voorlaatste race van de 2014 Maserati Trofeo World Series voor de finale die in december het einde van het seizoen markeert in Abu Dhabi, wanneer alle titels toegekend worden. Het seizoen werd geopend met de testen in Vallelunga, gevolgd door de openingsrace in het Belgische Spa en door de wedstrijden op de Hungaroring en Silverstone – met de VIR race in de VS als opening van het overzeese deel van het kampioenschap. Een hardbevochten serie, waarbij verscheidene deelnemers elkaar beconcurreerden met teams met een gemiddelde leeftijd van 20-plus, hetgeen de aantrekkingskracht van het merk dat zijn Centennial dit jaar viert bevestigt en bovendien blijk geeft van een bijzonder succesvol kampioenschap op circuits van wereldfaam.
Intussen worden al richtlijnen geformuleerd voor de volgende editie, de zesde, in 2015, en ook dan zullen de wedstrijden die voor de GranTurismo MC Trofeo raceauto’s gereserveerd zijn bestaan uit zes afleveringen in Europa, Amerika en Azië. Er komt een herzien raceschema, dat in de komende maanden officieel zijn beslag krijgt maar niets zal afdoen aan de totale rijtijd, de langste die er is voor dit soort wedstrijden.
Tijdens de laatste ronde in de VS van de Maserati Trofeo World Series (#MaseratiTrofeo) maakte een nieuw digitaal mediaproject zijn debuut: de #SensingSpeed. Een innovatieve technologie-op-maat met een aantal real-time parameters: positie op het circuit, snelheid, geluidsniveau van de unieke Maserati sound in de auto en de hartslag van de bestuurder, allemaal om de #MaseratiTrofeo-ervaring vanuit een compleet andere belevingshoek mee te maken. De combinatie van alle parameters brengt ook de “Adrenaline Index” voor iedere bestuurder die meedoet in beeld.
Het #SensingSpeed project is continu in ontwikkeling en zal ook voor de Shanghai en Abu Dhabi #MaseratiTrofeo Rounds in stelling gebracht worden.
Website link voor alle details: http://sensingspeed.maseraticorse.com

141830M

RIJCURSUSSEN
Het programma Master Maserati 2014 biedt een complete reeks van rij-ervaringen van topniveau, hoogst exclusief en gekarakteriseerd door een onmiskenbaar Italiaanse stijl en elegantie, typisch voor alle activiteiten van Maserati.
Op het circuit van Varano De’ Melegari in de buurt van Parma, Italië, staat een vloot van 15 auto’s, alle deel uitmakend van de huidige Maserati productiereeks en gecoördineerd door de vroegere Formule1 coureur Andrea de Adamich; elk ervan is uitgerust met een audio-video opnamesysteem en ze zijn beschikbaar voor cursusdeelnemers, die zich gevarieerde rijtechnieken en noodmanoeuvres eigen maken.
De rij-ervaringen omvatten ook de klassieke “Master GT”, een cursus van een of twee dagen, de recent samengestelde cursus “Master High Performance” voor meer ervaren rijders en de “Master Italian Lifestyle Experience”, die alle iconische en meest boeiende elementen van de Italiaanse lifestyle in zich bergt: luxe, kunst, mode, en niet te vergeten de raceprestaties.
Als voorbereiding op de Maserati Trofeo 2015 wordt ook de “Trofeo Racing Academy” opnieuw ingevoerd. Het project vormt de top van Maserati Driving Courses. Het is een professioneel racetraining programma, dat kan uitmonden in deelname aan een of meer 2015 Trofeo World Series races, of alleen maar zorgt voor hoogst plezierige, veilige dagen op het racecircuit, dankzij de verbeterde prestaties van de deelnemer op het circuit en zijn hogere vakmanschap en concurrentieniveau.
Deelname is uitsluitend voor ervaren rijders, die weten wat het is met een snelle auto onderweg te zijn – met of zonder eerdere circuitervaring. Het programma omvat 2 trainingsdagen met zowel theoretische als praktische sessies. Aan het slot van de Trofeo Racing Academy mogen de deelnemers beschikken over een 2.000 cc raceauto voor een proef in het kader van de Italiaanse Nationale Federatie (CSAI), om deel te kunnen nemen aan de Maserati Trofeo.

141840M

MASERATI IN 2014: EEN JAAR VAN COMMERCIEEL SUCCES
De afgelopen acht maanden was Maserati commercieel niet te stoppen op het grote aantal markten waar het merk met de Drietand actief is; de verkopen namen sterk toe ten opzichte van vorig jaar.
In Noord-Amerika werden 8.151 auto’s afgeleverd aan klanten, een toename van in totaal +312%, terwijl in China, waar de totale verkoop op een aantal van 5.488 auto’s lag, de groei in dezelfde periode in 2013 neerkwam op bijna +650%.
De groeiende trend deed zich ook voelen op alle belangrijke markten van Europa; de cijfers laten een totaal van 4.183 afleveringen aan kopers zien sinds begin 2014, met een gemiddelde toename van bijna +400% vergeleken met de resultaten in de eerste acht maanden van vorig jaar.
Een van de belangrijkste factoren daarachter is de consolidering van de rol van Italië als de topmarkt binnen Europa. Nieuwe registraties in de eerste acht maanden van 2014 laten een aantal van 898 auto’s zien, +600% vergeleken met dezelfde periode van 2013.
In de andere markten op de wereld waar Maserati actief is werden 3.050 units afgeleverd, een toename van +216% ten opzichte van dezelfde periode in 2013.

141850M 141860M 141870M 141880M