Sinds 1 juli 2019 is het verplicht om een akoestisch waarschuwingssysteem in elektroauto’s in te bouwen. Dit besluit is een gevolg van nieuwe EU-regelgeving. Die schrijft voor dat in nieuw geregistreerde hybride, elektrische en brandstofcelvoertuigen – ook trucks en bussen – het Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) moet worden geïnstalleerd voor de bescherming van andere weggebruikers. In de EU is het waarschuwingsgeluid verplicht tot een snelheid van 20 km/h. De wetgeving beschrijft zeer gedetailleerd hoe een AVAS-waarschuwing wel en niet mag klinken. Dat geldt bijvoorbeeld voor de minimale en maximale geluidsproductie, en voor bepaalde geluidscriteria.

Het geluid van de geëlektrificeerde Mercedes-Benz
Vanwege deze en andere regelgeving werken de geluidsspecialisten van het akoestisch testcentrum in het Mercedes-Benz Technology Center (MTC) in Sindelfingen aan een herkenbaar geluid voor de elektrische Mercedes-Benz. Met speciale microfoons wordt in het testcentrum voor elk elektromodel een specifieke e-sound ontwikkeld. Simulaties, metingen, evaluaties en verbeteringen worden voortdurend doorgevoerd tot het resultaat perfect is. Tijdens testritten rijdt een hoog sensitieve passagier mee – het humanoïde hoofd. Dat registreert zelfs de fijnste geluiden en komt indrukwekkend dicht in de buurt van het menselijk oor.

Verschillende standaarden in uiteenlopende landen
Het AVAS-geluid van Mercedes-Benz verschilt nauwelijks voor de EU, Japan en China. Voor de VS gelden andere criteria, bijvoorbeeld voor het geluidsvolume. Bovendien moet ook een stilstaand voertuig al geluid maken wanneer een versnelling wordt ingelegd. Dat geluid moet vervolgens luider worden tot 30 km/h. Het uitschakelen van het AVAS door een klant is in nagenoeg alle landen verboden.