Met het studiemodel CrossBlue Coupé zet Volkswagen de toon voor de toekomst. Het uiterlijk is een voorproefje van de nieuwe designlijn van het merk. Ook de plug-in hybride aandrijflijn is bijzonder. De combinatie van een zescilinder benzinemotor en e-motor zorgt voor veel rijplezier én een fabrieksverbruik van 1:33,3.

De CrossBlue Coupé debuteert op de autoshow van Sjanghai en is 4,89 m lang, 2,02 m breed en 1,68 m hoog. Hij valt op door een strakke vormgeving met scherpe lijnen. Vooral de voorzijde ‘uit één stuk’ springt in het oog: koplampen en grille lopen naadloos in elkaar over. De wielen staan als het ware op de hoeken van de auto; de wielbasis bedraagt liefst 2,98 m. Dat staat stoer en zorgt voor veel ruimte in het interieur: de CrossBlue Coupé is dan ook een ruime vijfzitter. Er is ook volop bagageruimte. Met de achterbank in normale positie al 537 liter en maximaal ruim 1.100 liter. Het interieur valt op door een strakke, functionele en tijdloze vormgeving.

VW CrossBlue Coupé. Design en techniek van morgen 4Slimme samenwerkingsvormen
Ook de techniek van de Volkswagen CrossBlue Coupé is klaar voor de nabije toekomst met een V6-benzinemotor en twee elektromotoren, één voor en één achter. Deze ‘e-motors’ worden gevoed door een lithium-ion accu die met een stekker is op te laden. Als een snelle acceleratie gewenst is, trekken de benzine- en elektromotoren samen op. Dan zorgt het maximale vermogen van 415 pk voor een sprint van 0-100 km/h in 5,9 s en een topsnelheid van 236 km/h. Over afstanden tot 33 km is volledig elektrisch rijden mogelijk: fluisterstil en tot maximaal 120 km/h.

Toverwoord: modulair
De CrossBlue Coupé maakt net als bijvoorbeeld de Golf gebruik van Volkswagens veelzijdige platform MQB. Dit kan voor uiteenlopende de modellen met verschillende motoriseringen als basis dienen. De hybridetechniek is ook modulair: deze is te koppelen aan benzine- en dieselmotoren.