Zodra ik in de Mazda CX-5 stap, is het eerste wat me opvalt de voortreffelijke zit, de hoogte en het ruime uitzicht. Het lijkt wel een troon en voor het eerst in mijn leven voel ik me een beetje vorstelijk. “Nou, nou”, denk ik nog, “Het is en blijft gewoon een auto, hè?”.

Ik kom al snel in de file terecht en zie tot mijn genoegen een bijrijder in de auto naast me de Mazda zeer uitgebreid checken. Hij rijdt zelf ook in een mooie bolide dus ik glimlach vriendelijk als zijn blik de mijne kruist. Hij reageert er niet echt op.

Mijn baan schuift iets sneller naar voren. Dan zie ik zijn “oortje” en vallen de twee werkende mannen op de achterbank me pas op. Oké, belangrijke passagiers kennelijk.

Hun baan schuift weer langs de mijne en zie het kenteken met “AA”. Aha! Koninklijk vervoer dus. En even later herken ik aan een vriendelijk maar vooral geconcentreerd knikje De Koning himself.  Grappig. Ik overweeg mijn telefoon erbij te pakken, maar zie ervan af. Het risico op een boete daargelaten vind ik dat “wij” van vorstelijk stand ons niet moeten verlagen naar paparazziniveau. De rest van de rit blijven we gezellig buurten. Willem-Alexander rijdt alleen rechtdoor bij mijn laatste bocht naar huis. Ik lees in het nieuws dat hij op nog geen 500 meter afstand hemelsbreed moest zijn.

Met al dat naast en om me heen kijken, valt me ondertussen de voortreffelijke rijbaanassistent op. Heel beheerst houdt deze me prima binnen de lijnen. Het verbaast me later in de week en met meer snelheid dan ook niet, dat ook de adaptieve cruise control ongelofelijk comfortabel is afgesteld. Bij broertje CX-30 kon ik alleen net iets makkelijker een positie voor mijn vrijgekomen rechterbeen vinden. Vooral de mattenknop is hier schuldig aan, die vormt een bobbel waar mijn hak net geen stabiliteit op kan vinden.

De Mazda is sowieso zeer comfortabel. In het headup display lees ik alle belangrijke informatie. Functies zijn zeer intuïtief te bedienen en de meest noodzakelijke knoppen zitten binnen duimbereik op het stuur. Ook het display heeft duidelijke iconen en een fijne bediening. De enige knop die ik nergens kan vinden, is de knop waarmee ik de andere deuren kan ontsluiten als ik in de auto zit. De oplossing ligt in het openen van mijn bestuurdersdeur. De automatische sleutel zet de auto in zijn geheel op slot. Ik verwacht dat hij de auto dus ook automatisch ontgrendelt zodra ik in de buurt ben. Mijn kinderen sprinten vaak vooruit de auto in, maar moesten nu netjes op mij wachten. Er zit wel een knopje in de deurgrendel van de bestuurder. Daarmee krijg ik wel de auto ontgrendeld zonder eerst mijn sleutel tevoorschijn te toveren. Best een veilig gevoel. Zo komen er ook geen ongenode gasten de auto in.

Het is vrij koud in de testweek. Dankzij de opmerkelijk snelle opwarming en ontwaseming van de ruiten, de stoel- en stuurverwarming kan ik ’s morgens gelukkig supersnel de weg op. Dit benadert het gemak van de elektrische auto’s waarbij de elektriciteit altijd direct beschikbaar is en je het interieur kunt voorverwarmen. Ook op de achterbank is stoelverwarming in te stellen via de neerklapbare armleuning. Mijn kinderen zijn er blij mee, net als met de usb-aansluiting en de bekerhouders. Er zit nog een neerklapbare klep achter deze achterbank armleuning, zodat ski’s of andere lange spullen makkelijk mee kunnen. Mijn jongste bedenkt dat je hier voor vakanties ook je ‘onderweg-nodig-spullen’ mooi kunt neerzetten, zodat je er dan makkelijk bij kan. Voor die lange hete zomervakantie ritten zal, naast de airco, ook de stoelverkoeling goed van pas komen.

Er zijn meer van dit soort kleine gebruiksvriendelijkheidjes. Zo is de bagageruimte in het donker goed verlicht dankzij een helder lampje in de achterklep. Er is een lage tildrempel, handig voor de boodschappen en net laag genoeg om even comfortabel in te kunnen zitten. Het enige ‘net niet’ comfortabele aan deze auto is de armleuning op de middenconsole. Die zit zover naar achter dat je er eigenlijk ‘net niet’ op kunt leunen. In de testauto blijkt de navigatie niet te zijn aangesloten. Deze zit in deze uitvoering wel standaard bij de uitrusting, maar ik heb hem dus niet kunnen testen. Wat raak je er trouwens ook aan gewend zeg om de navigatie altijd mee te laten draaien, al is het alleen maar om te kunnen inschatten hoe de volgende bocht eruitziet.

De CX 5 trekt overigens ook in de normale stand goed op. In de sportstand laat ie de uitlaat flink loeien, ‘t klinkt vet, maar of de winst in het accelereren hoog is durf ik te betwijfelen.

Concluderend kan ik alleen maar zeggen wat een heerlijke comfortabele auto. Ik rijd mijn kilometers zo ontspannen weg dat ik verbaasd ben dat ik halverwege de week toch maar even moet tanken.  Op de benzinemeter kan ik overigens in 1 oogopslag zien hoeveel kilometer ik nog kan rijden. Handig!

Tekst: Yvonne Pijnacker – https://vrouwaanhetstuur.nl
Fotografie: HuubKPhoto.com

Technische specificaties

Gereden model:     Mazda CX-5 Signature 2.5 liter SKYACTIV-G
Motor:                   benzine 2,5
Vermogen:            194 Pk
Transmissie:          automatisch
Gem. verbruik:       7,1 l/100 km (1 op 14)
CO2-uitstoot:        161 g/km
Actieradius:           789 kilometer
Topsnelheid:          195 km/uur
0-100-acceleratie:  8,9 sec
Bagageruimte:       442 tot 1.342 liter
L x b x h:               4.550 x 2.115  x 1.675 m
Massa leeg:            1.487 kg
Vanaf prijs:            € 36.340,- (Mazda CX-5 basismodel)
Prijs testmodel:      € 52.240,-