Mijn vader reed vroeger Volvo. Die vertrouwde op de Volvo 240, 244, 245 en later de 760. Groot uitgevallen bakken met voornamelijk een oerdegelijk uitstraling, zowel van binnen als van buiten. Maar toen was er Zlatan Ibrahimovic, die met de komst van het nieuwe design het image van Volvo een meer sportievere uitstraling moest geven.

De succesvolle Zweedse voetballer, die in zijn spel altijd wel het verschil maakt, leek volgens de commercial vooral aan te geven, dat een Volvo vandaag de dag sportief en stoer is, in plaats van oerdegelijk en saai…

Mijn kijk op het Zweedse merk werd door Zlatan niet zozeer beïnvloed. Het vernieuwende, bijzonder moderne design deed dit wel. De rijimpressie leverde vooral de bevestiging op, dat sportief rijden past bij de Volvo V60 Cross Country D4 AWD!

Aangename koude start

’s Morgens vroeg in een koude auto wegrijden is niet echt prettig. Maar in de Volvo wordt de rit in het gure herfstweer toch een stuk prettiger. Het is nog donker, maar de in de bocht meedraaiende LED-koplampen verschaffen prima zicht. Binnen no time weet de krachtige blower de ramen rondom condensvrij te maken. De koude gaat uit de zetel, dankzij de stoelverwarming. De comfortbonus wordt echter geleverd door het verwarmde stuur, die in drie standen is in te stellen op een bijzonder aangename temperatuur. Heerlijk warm vervolg ik mijn weg in de vroege koude ochtend…

Reisauto

Wat een heerlijke reisauto is de Volvo V60 Cross Country D4 AWD Geartronic. In alle omstandigheden stuurt de 190 pk sterke vierwiel aangedreven Volvo fenomenaal strak. Het onderstel is daarnaast bijzonder prettig afgeveerd. Niet te sportief, niet te slap, maar precies goed! Volvo snapt hoe autoliefhebbers sportiviteit, gecombineerd met comfort willen beleven.

De all wheel drive moet het je overigens mogelijk maken van de gebaande paden af te wijken. De Cross Country is voorzien van een verhoogd onderstel, waarmee de bodemvrijheid 10,3 cm toeneemt tot 25 cm in totaal. Voldoende om uit de voeten te geraken op boerenlandwegen.

Je stuurt de V60 over de weg, alsof je een maatpak hebt aangetrokken. Hij zit als gegoten! Als extra optie is op ons testmodel de massagefunctie op de voorstoelen gemonteerd. Een echte aanrader, wat een heerlijk relaxed gevoel geeft dat.

En als we het dan toch over de extra’s hebben; “de onze” kwam met een Bowers & Wilkins audiosysteem. Als muziekliefhebber een absolute must! Helder en zuiver schalt de Dance muziek door het interieur, ongeacht de stand van de volume knop.

De 8-traps automaat schakelt geheel naadloos over, terwijl de 2.0 liter viercilinder turbo motor een test verbruik heeft van slechts 7 liter / 100 kilometer. Prima cijfers voor de ruim 1.600 kilogram wegende koets.

Interieur

Het dashboard oogt wat degelijk, ondanks dat onze uitvoering met lederlook bekleed is. In het midden is een groot overzichtelijk 9” scherm geplaatst, waarmee nagenoeg alle functies via soft touch te bedienen zijn. De “Volvo Sensus” is bijzonder overzichtelijk en uiterst functioneel. Het omvat een online infotainment systeem met “Tune In” internetradio en tal van apps zoals Spotify en Park & Pay. De Sensus Pro is standaard op de V60 en connect eenvoudig met je smartphone.

Behoorlijk nostalgisch oogt de grote volumeknop, waarmee de Bowers & Wilkins tot leven komt. Heerlijk functioneel en vrij van digitale fratsen.

Camera functie met Fisheye view

Ondanks dat de V60 rondom een behoorlijk goed overzicht biedt, is een camerasysteem altijd een prima aanvulling. De “Visual Park Assist met Front “Fisheye” view” blinkt hierbij helaas niet uit. Het beeld dat op de 9” Sensus getoond wordt, vertekent behoorlijk aan de randen. Het valt te zeggen dat de Fisheye view zijn naam eer aan doet. Een simpele achteruitrijcamera met piepende parkeersensoren had in mijn ogen meer dan volstaan.

Tunnelvisie op de achterbank

Op de achterbank is het qua beenruimte wat aan de krappe kant. Met twee is het goed te doen, al zullen de voorpassagiers iets inschikkelijker moeten zijn met het veroveren van beenruimte. Neem je een derde passagier op de achterbank mee, dan wordt duidelijk dat de V60 ADW een echte vierwiel aangedreven versie is. Een vlakke bodem is er niet bij, door het toepassen van een cardanas die de achterwielen aandrijft, met een serieuze tunnel in de vloer als gevolg.

De kofferbak van de station uitvoering is daarentegen ruim bemeten en goed toegankelijk door een vlakke laaddrempel. Zonder neergeklapte achterbank 529 liter, terwijl met een platte achterbank maar liefst 1.441 liter aan ruimte ontstaat.

Technische specificaties

Gereden model:         Volvo V60 Cross Country D4 AWD Geartronic Intro Edition
Motor:                      4 cilinder 1.969 cc lijnmotor, voorzien van turbo
Vermogen:                190 pk
Koppel                      300 Nm
Transmissie:              sequentiële 8-traps automaat
Gem. verbruik:           6,7 liter / 100 km
CO2-uitstoot:            135 g/km
Topsnelheid:              220 km/uur
0-100-acceleratie:     7,2 seconden
Bagageruimte:           529L / 898L / 1441L
Massa leeg:               1.603 kg
Van afprijs:                € 58.915,-
Prijs testmodel:          € 72.290,-