Het was mijn dochter van 10 die opmerkte dat de Volvo XC 90 ook wel een hele mooie auto zou zijn om te testen. Het werd voor nu de S60 R Design. Dat vond het kleine Volvo gekkie toch ook wel goed. Ik werd de hele week getrakteerd op zelfbedachte Volvo-liedjes (“Volvo houdt Vo-hol…”) en liefdesverklaringen over het merk.

Die liefde blijkt niet voorbehouden aan het kleine meisje. Ook deze grote dame is erg gecharmeerd van de Volvo S60. Om te beginnen is de wegligging opmerkelijk stabiel. De auto nodigt uit om te testen. Om te beginnen is de wegligging opmerkelijk stabiel. Het nodigt uit om te testen en op een late avond en een verlaten rotonde rijd ik wat extra rondjes en net te hard. Krappe bochten, hobbelige, slecht onderhouden weggetjes? Het maakt de Volvo allemaal niks uit. Je voelt de ondergrond goed, maar het wordt nooit hinderlijk en je hebt geen seconde het gevoel dat je hem overvraagt.

Het gevoel op het gaspedaal is uitermate comfortabel. Je houdt de auto gemakkelijk op het tempo waarop je hem hebben wilt. Hetzelfde geldt voor het remmen. Waar je bij sommige auto’s bijna een noodstop maakt als je even met je tenen wiebelt, remt de Volvo S60 precies logisch met de hoeveelheid kracht die je op het rempedaal uitoefent. De sedan is duidelijk ontworpen om dynamisch en sportief te rijden. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de ‘normal’ stand, maar ook in de sportstand ervaar ik vooral het comfort. De auto reageert iets pittiger, maar ook in deze stand hou ik alle grip en controle.

De Volvo S60 kan op zijn maximum 240 kilometer per uur. Ik heb begrepen dat de S60 dan wel iets minder presteert dan vergelijkbare sportieve auto’s maar dan moet je hem wel echt tot het uiterste drijven. De hoogte van de boete als je dit daadwerkelijk doet, zal door de officier van justitie worden vastgesteld. Het is het mij niet waard om dit te testen. Volvo heeft bovendien aangekondigd vanaf 2020 al nieuwe productiemodellen te gaan begrenzen op een maximum van 180km/uur. Voor Nederland hard zat, zeker met de nieuwe ‘max 100’-limieten.

Van binnen is de Volvo mooi afgewerkt. Zo is het touchscreen volledig geïntegreerd in de voorkant, met de ventilatieroosters er verticaal naast geplaatst. Het menu op het stuur en op de touchscreen is al even goed doordacht waardoor alle functionaliteiten makkelijk te bedienen zijn.

Veiligheid en comfort zijn nog steeds de vaste waarden van Volvo. De auto is dan ook standaard voorzien van veel veiligheidsassistenties, samengepakt in het City Safety pakket. Camera’s en radar herkennen voetgangers, fietsers en grote dieren. Het automatische remsysteem helpt botsingen te voorkomen. De adaptieve cruise control kan desgewenst en na even zoeken ook als ‘gewone’ cruise control functioneren. Ik persoonlijk vraag me af waarom je dat zou willen, maar goed het kan. De rijbaanassistent, verkeersbordenherkenning, you name it en het zit erin en werkt prima. Ook de stemherkenning verdient een compliment. Waar sommige andere auto’s zeer gevoelig zijn voor precies de goede commando’s snapt de Volvo S60 ook dat je de auto graag wat warmer wilt hebben als je in gewone mensen taal zegt dat je het koud hebt. De achterbank wordt bij de airco functie niet vergeten. Handig.

Ik rijd deze week met redelijk veel verschillende passagiers. Het oordeel is unaniem: de Volvo zit ongelofelijk lekker. De voorstoelen kunnen eenvoudig elektrisch versteld worden en desgewenst kan de zitting nog wat worden verlengd. Ook op de achterbank is meer dan voldoende beenruimte om relaxed te kunnen zitten. Sterker nog, ik heb niet eerder meegemaakt dat niemand haast maakt om uit te stappen, ook als de auto allang gestopt is. Zelfs mijn normaal gesproken zo ongeduldige puberzoon en zijn beste vriend blijven nog 5 minuten zitten als we weer thuis zijn. “Het is echt net een extra huiskamer”, merkt hij op. De geluidskwaliteit van de muziekinstallatie met 10 speakers draagt hier zeker aan bij.

Conclusie van dochterlief: “Prachtig, mooi, zit lekker en geef hem aan mij want ik hou van Volvo!”.

En dat ben ik roerend met haar eens. Enkele weken later ben ik jarig en ze heeft geen kadootje kunnen bedenken: “Mam, ik wilde je zo graag een Volvo geven maar ik heb het niet bij elkaar kunnen sparen van de statiegeldflessen.”

Ik ga maar even niet berekenen hoeveel flessen dat zouden zijn, want nee, goedkoop is hij zeker niet, hoewel het in zijn segment nog best meevalt. En ook aan de tank blijk je een dikke portemonnee nodig te hebben. Volgens de opgave van Volvo rijdt de auto 1 op 15. Ik rij vrij netjes en heb hem zoals eerder gezegd niet op zijn max getest, maar blijk toch ongeveer 1 op 10 te rijden. Oef.

Maar je krijgt wel waar voor je geld en hij is behoorlijk waardevast. Iedereen die deze auto kan kiezen als auto van de zaak zou ik zeker aanbevelen dit te doen. Comfort en veiligheid, en een schappelijke prijs ten opzichte van de concurrentie, en bovendien een extra huiskamer op wielen. Neemt u deze auto als betrouwbare liefde op wielen? Ik zeg: “Ja, ik wil.”

Voor onze rubriek “Vrouw aan het stuur” test Yvonne Pijnacker de Volvo S60 T5 Geartronic R Design

Tekst: Yvonne Pijnacker – https://vrouwaanhetstuur.nl
Fotografie: HuubKPhoto.com

 

Technische specificaties

Motor: 2,0 l 4-cilinder benzinemotor
Vermogen: 250 Pk
Transmissie: 8 traps automaat
Gem. verbruik: 6,5 l /100 km
CO2-uitstoot: 149 g/km
Actieradius: 923 kilometer (60 litertank)
Topsnelheid: 240 km/uur
0-100-acceleratie: 6,5 sec
Bagageruimte: 442 liter
L x b x h: 4761 x 1850 x 1431 mm
Massa leeg: 1.577 kg
Vanaf prijs: € 48.495
Prijs testmodel: € 59.965