Volkswagen Passat Variant Elegance Business R

De Volkswagen Passat Variant Elegance Business R laat zich beschrijven als zakelijk en representatief. Een classificatie, die de Passat meer dan waarmaakt.

Vrouw aan het stuur * rij-impressie VW Passat Variant Elegance Business R

Eenmaal in de auto valt me direct de cleane lijn van de onderkant van de voorruit op. Het touchscreen met daarop de meeste functies en het stuur onderbreken het zicht geenszins. Het geeft rust, dit ongestoorde uitzicht.

Ook als ik de motor start en de automaat in “Drive” zet, valt dezelfde rust direct op. Daarbij detoneren de sportieve maar redelijk harde kuipstoelen een beetje. Niets aan deze auto wekt de indruk ‘sportief’ te zijn, een gladdere zitting zou het comfort wellicht verhogen. Maar dat is smaak en in een andere variant van dit model zijn gladde stoelen standaard. Het zal de rijervaring niet beïnvloeden, schat ik in.

Mijn eerste indruk van het rijgedrag is dat ik duidelijk een grote ‘Duitse’ station rijd. Woorden als “degelijk” en “betrouwbaar” zijn de eersten die in me opkomen.

Het testmodel is voorzien van een 7-traps automaat, waarbij de Drive-stand gecombineerd wordt met een Sport-stand. Wisselen gaat simpel, door de rijhendel nog een keer een klein tikje te geven. Het verschil zit hem vooral in de schakelmomenten, zo rijdt de auto in de D-stand bij 50km/uur al in de 5e versnelling en in de S nog in de derde. Dit geeft de S-stand ook meer vermogen, je voelt de auto beter versnellen als je wat gas bij geeft.

Het grappige is dat ik meestal niet zo van de sportieve modus hou, maar bij deze auto vind ik de S (van ‘Spice’) eigenlijk een stuk fijner rijden. De auto maakt me er echter op attent dat de D-stand eco-(nomischer? /-vriendelijker?) is. Dus schakel ik braaf terug naar de D (van Degelijk).

Voor veelvuldige en/of lange ritten op de snelweg is deze auto echt een aanrader. Op een volle tank kom je zo’n 1.200 kilometer en met een verbruik van 1 op 18,5 is dit ook nog eens aardig voor je portemonnee. De ruimte op de achterbank is echt comfortabel! In de stad vind ik hem iets minder geschikt vanwege zijn afmetingen, het verbruik wordt dan ook meteen een stuk minder economisch of eco-vriendelijk,

Aan handige functies in deze auto geen gebrek. Zo past het voorlicht zich aan met de bocht die je wilt draaien, waardoor je een goed zicht hebt. Wat ik echt heel handig vind, is dat er aan de buitenkant van de spiegel een lampje gaat knipperen als je links of rechts wilt afslaan. Vaak is dit best lastig te zien voor mensen die naast je rijden, maar door deze simpele oplossing is het dus prima zichtbaar wat je van plan bent.

Het grootlicht wordt gedimd, zodra je de bewoonde wereld inrijdt. Helaas tref ik op het onverlichte stuk toevallig alleen tegenliggers met geel licht, daar reageert het grootlicht niet op, iets dat ik vaker ben tegengekomen bij andere modellen. Of hij beter reageert op ledlampen heb ik niet kunnen testen.

Bij het achteruit parkeren krijg je hulp van de achteruitkijkcamera. Dat vind ik meestal heel handig, maar bij deze Volkswagen Passat is de auto als apart figuur naast de bewegingslijnen afgebeeld. In mijn hoofd werkt dit een stuk minder dan wanneer de auto binnen de beoogde lijnen wordt afgebeeld.

Ook de mogelijkheid om de achterklep te openen met een voetswipe is handig. Je hoeft niet eerst je tassen op de grond te zetten om toegang te krijgen tot de superruime bagageruimte.

In het menu op het touchscreen vind ik terug dat deze auto vrij veel assistentie in zich heeft. Kennelijk neemt deze ongemerkt veel werk uit handen. Het menu op dit touchscreen is trouwens ook met een luchtbeweging heen en weer te swipen. Leuk, maar ik vind het niet heel veel handiger dan met mijn vingers het beeldscherm te bedienen

Ik pak het boekje er maar eens bij omdat ik er in de bediening net niet helemaal uitkom wat alle knopjes betekenen. En dan gaat er een wereld voor me open.

De rij-assistenties zijn zo goed aan elkaar gekoppeld dat de auto bijna in staat is volledig zelf te rijden. De adaptieve cruise control is gekoppeld aan de rijbaanassistent en de rijbaanwisselassistentie, met constante 360 graden monitoring van omringend verkeer.

Ik probeer het systeem eerst uit op rustige binnenwegen met goede belijning. De Passat blijkt dan zelfstandig een stuk pittiger aan te voelen dan wanneer ik zelf rijd. Afremmen doet hij in mijn ogen tamelijk laat. Dit bezorgt me weliswaar hartkloppingen bezorgd, maar ook bewondering, want hij doet het uiteindelijk keurig. Ook aanpassen aan de geldende snelheidslimiet gaat vlekkeloos. Stoplichten lijkt de auto daarentegen nog niet goed op te merken.

Het is een adrenalineopwekkende test, dat wel. Als ik terugschakel naar zelf rijden in die eigenlijk een beetje Degelijke D-stand, ben ik blij dat ik even kan bijkomen. Maar de eerste test smaakt wel naar meer, dus probeer ik het later nog eens op de snelweg. In opperste staat van alertheid en uiteraard met mijn handen aan het stuur doet de Volkswagen precies wat hij in het boekje beloofde. Helaas heb ik de Volkswagen Passat maar een paar dagen meegekregen en dat is te kort om echt comfortabel te worden met deze mogelijkheid.

Bij de laatste aftankbeurt oogst ik grote bewondering van een meneer die nog even op zijn nieuw aangeschafte Volkswagen Passat moet wachten. Hij blijkt werk te doen waardoor hij zo ongeveer in zijn auto woont. Ik feliciteer hem met zijn keuze. Deze kilometervreter zal zeker aan al zijn verwachtingen voldoen!

Technische specificaties

Testmodel: Volkswagen Passat Variant Elegance Business R
Motor: 1.5 TSI benzinemotor
Vermogen: 150 pk
Transmissie: 7-traps automaat
Gem. verbruik: 5,5 l/100 km
CO2-uitstoot: 122 g/km
Actieradius: 1.200 km
Topsnelheid: 214 km/uur
0-100-acceleratie: 8,9 sec.
Bagageruimte: 650/1780 liter
L x b x h: 4773 x 1832 x 1516
Massa leeg: 1.465 kg
Trekgewicht geremd 1.600 kg

Vanaf prijs: € 41.640.-

Prijs testmodel: € 44.674,-

 

Fotografie: Huub Kox