Renger van der Zande met HTP Mercedes naar Nürburgring
Van der Zande/Götz in de punten op de Nürburgring

Het was zijn debuut, deze race met het HTP Mercedes-Benz Team in de ADAC GT Masters klasse. Renger van der Zande kreeg meteen veel aandacht door in de eerste vrije training op vrijdag, samen met teamgenoot Maximilian Götz , de snelste tijd neer te zetten, maar de zaterdagrace moest gestart worden vanaf een 11de plaats en werd verdienstelijk beëindigd op P7.

De kwalificatietraining werd een weersroulette. Het snelle wisselen tussen zonnig en nat weer en de naderende regenbui bij de start van de kwalificatie bracht veel nerveus gokwerk binnen het rijdersveld. Van der Zande moest daarbij ook nog wennen aan de karakteristiek van de Yokohama banden in deze competitie. Toen hij op het droog na drie rondjes greep kreeg op de banden werd het ineens zeer druk op de baan omdat alle rijders nog een tijd wilden zetten voor de naderende hoosbui. Verkeer op de baan maakte dat slechts een elfde plaats werd gescoord in het veld van zo’n kleine dertig auto’s.

Schermafbeelding 2014-09-01 om 09.51.50

Maar de race verliep goed. In de eerste ronde werden al drie concurrenten verschalkt en even later ook nog de vierde, het Winkelhock duo met de Audi R8. Renger kon de HTP auto bij de verplichte rijderswissel op P7 overgeven aan teamgenot Götz. Deze bracht de vleugeldeur Mercedes op dezelfde positie over de eindstreep. Van der Zande had daarmee zijn eerste ADAC GT Masters punten te pakken. De race werd gewonnen door het duo Jahn/ Barth met de indrukwekkende Corvette voor Ludwig en Siedler met Mercedes en Porsche. Opmerkelijk is de reputatie van Renger van der Zande in Duitsland. Hij wordt veelvuldig genoemd door de media nu hij in deze zeer competitieve GT klasse is ingestapt. Bij de zondagrace start het team van Grid positie P3.

Renger: “Robbertje vechten was het vandaag. Ik had geen beste kwalificatie waarbij ik de banden van deze klasse nog moest leren kennen, maar vanaf een 11e positie had ik een wereldstart naar P8. Daarna pakte ik nog 1 Audi tijdens de restart van de safety car en gaf de auto op P7 aan mijn teamgenoot Götz. Het is een enorm competitieve klasse en dan is het fijn om voor een topteam uit te komen. Morgen meer vanaf P3 op de grid.