Toyota onthult vanochtend op de Paris Motor Show de definitieve versie van de i-ROAD. Met deze headturner pur sang pareert Toyota de uitdaging van stedelijke mobiliteit: files en luchtkwaliteit. De in vrolijke kleuren gespoten elektrische tweezitter is bedoeld voor car sharing en biedt het gemak en het comfort van een gewone auto, maar wijkt verder sterk af van auto’s uit andere car sharing programma’s. De i-ROAD is namelijk ultra wendbaar, zo compact als een scooter en kan daardoor in druk verkeer overal eenvoudig langs. Bovendien is de i-ROAD door zijn exceptionele techniek ook nog eens een fun to drive.

De eerste versie van de i-ROAD werd nog geen twee jaar geleden onthuld. Toyota maakte meteen duidelijk dat de uitzonderlijke driewieler géén showcar was, maar een serieuze studie om vervoer in steden veilig te kunnen stellen voor de toekomst. Ondanks dichtslibbende wegen en problemen met luchtkwaliteit, blijft de vraag naar persoonlijke mobiliteit immers onverminderd groot. De i-ROAD past dan ook naadloos in de missie van Toyota: Aim Zero Emission. Sinds gisteren rijden 35 i-ROADS rond in een car sharing project in Grenoble.

20141002-01-Wendbare-urban-car-sharing-Toyota-i-ROAD-Paris-Motor-Show-2014

Huren via je smartphone
Het openbaar vervoer is niet altijd een uitkomst. Hoe adequaat ook, de lay-out van het OV-netwerk is soms niet fijnmazig genoeg. De i-ROAD speelt hier op in. De auto is namelijk niet ontwikkeld om zelf aan te schaffen, maar om tegen een laag bedrag via een app op je smartphone te huren als aanvulling op het reguliere openbaar vervoer. Zo stap je uit de trein, metro, tram of bus direct in een i-ROAD om in alle comfort het laatste deel van je reis af te leggen.

20141002-02-Wendbare-urban-car-sharing-Toyota-i-ROAD-Paris-Motor-Show-2014

Ongekend wendbaar, volop fun
De i-ROAD ís een auto en dus dirigeer je ‘m met een gewoon, rond stuurwiel door de stad, terwijl je op een normale stoel met driepuntsgordel zit. Achter de bestuurder is plek voor een passagier of je bagage. Rijden met de i-ROAD betekent volop fun. Niet alleen omdat ‘ie ongekend wendbaar is (hij heeft draaicirkel van krap 3 meter) en lekker compact (er passen 4 i-ROADs op een normale parkeerplaats), maar ook omdat ‘ie in de bochten gecontroleerd overhelt. Deze ‘Active Lean’ technologie werkt nauw samen met het achterwiel, dat de i-ROAD tegelijk in de juiste richting stuurt.

20141002-03-Wendbare-urban-car-sharing-Toyota-i-ROAD-Paris-Motor-Show-2014

i-ROAD: alle comfort aan boord
De Toyota i-ROAD is zo compact en wendbaar als een scooter maar doet geen concessies aan comfort en gebruiksgemak. Je zit volledig droog, hebt plaats voor een passagier en dankzij een Bluetooth telefoon connectie, verwarming en audiosysteem ben je verzekerd van een gerieflijke rit.

20141002-08-Wendbare-urban-car-sharing-Toyota-i-ROAD-Paris-Motor-Show-2014

50 kilometer ver rijden
In elk voorwiel is een 1.9 kW elektrische motor gebouwd, die wordt gevoed door een lithium-ion batterij. Volledig opgeladen kan dit power-pack je (tot) zo’n 50 kilometer ver brengen.

20141002-04-Wendbare-urban-car-sharing-Toyota-i-ROAD-Paris-Motor-Show-2014 20141002-05-Wendbare-urban-car-sharing-Toyota-i-ROAD-Paris-Motor-Show-2014 20141002-06-Wendbare-urban-car-sharing-Toyota-i-ROAD-Paris-Motor-Show-2014 20141002-09-Wendbare-urban-car-sharing-Toyota-i-ROAD-Paris-Motor-Show-2014