Een perfecte combinatie van de dynamische kwaliteiten en verfijning van de 570S Coupé en de extra ervaring van het rijden met een open dak: dat is de nieuwe McLaren 570S Spider, die met de hand gebouwd wordt in Woking, Verenigd Koninkrijk. Het is de meest bereikbare cabriolet van McLaren ooit en het is voor het eerst dat kenmerken van een echte supercar, zoals een koolstofvezel constructie, middenmotor en extreme prestaties beschikbaar zijn in het segment van luxe, open sportwagens.

Uit je dak met de McLaren 570S Spider 13

De tweezits, achterwielaangedreven 570S Spider is de derde carrosserievorm binnen de Sports Series van McLaren, naast de al bestaande Coupé en GT. Het grote verschil met de Coupé is de strak in het ontwerp geïntegreerde, wegklapbare hardtop van de 570S Spider waardoor een nog opwindender, spectaculaire rijervaring wordt gecreëerd.

Het tweedelige dak, een constructie die zich inmiddels heeft bewezen in de McLaren 650S Spider en 675LT Spider, is gemaakt uit lichtgewicht composietmaterialen en is zowel in open als gesloten toestand een naadloos onderdeel van het ontwerp.

Misschien wel het grootste nieuws is dat er geen compromissen gesloten hoefden te worden op het gebied van prestaties: de 570S Spider biedt exact dezelfde dynamiek, handelbaarheid en indrukwekkende verfijning als de 570S Coupé. Het koolstofvezel MonoCell II-chassis, de basis van alle modellen in de Sports Series, zorgt ervoor dat er geen torsiestijfheid wordt ingeleverd en maakt ook extra carrosserieverstevigingen overbodig. Hierdoor konden de ontwerpers van McLaren de 570S Spider ontwikkelen zonder rekening te hoeven houden met extra stalen of aluminium structuren.

Uit je dak met de McLaren 570S Spider 14

Supercar prestaties
De combinatie van een lichtgewicht koolstofvezel constructie en een waanzinnig sterke 3,8 liter, twinturbo McLaren V8-motor maakt dat de nieuwe 570S Spider krachtiger en lichter van gewicht is dan vergelijkbare cabriolets. De vermogen-gewichtsverhouding komt uit op een indrukwekkende 419 pk per 1.000 kg.

Direct achter bestuurder en passagier ligt de McLaren M838TE-motor met twee turbo’s, goed voor 570 pk bij 7.400 tpm en een koppel van 600 N, beschikbaar tussen 5.000 en 6.500 tpm. In combinatie met de boterzacht schakelende zeventraps ‘seamless-shift’ versnellingsbak met Launch Control zorgt de aandrijflijn voor supercarprestaties. De acceleratie van 0 tot 100 km/u kost slechts 3,2 seconden en de 200 km/u wordt al na 9,6 seconden bereikt.

De topsnelheid bedraagt 328 km/u met het dak gesloten, even snel als de 570S Coupé. Met het dak geopend bereikt de Spider een top van 315 km/u. Een stop-startsysteem zorgt voor de nodige efficiëntie aan boord, waardoor een verbruik van 10,7 liter/100 km (NEDC gecombineerde cyclus) en een CO2-uitstoot van 249 g/km worden bereikt.

Buitengewone wegligging
McLaren’s nieuwe Spider beschikt over een op de racerij gebaseerde wielophanging met dubbele draagarmen rondom, stalen veren, dubbele adaptieve schokbrekers en stabilisatorstangen met dezelfde specificaties als de 570S Coupé. De wegligging en handling van de auto zijn onvoorstelbaar puur en zorgen voor maximaal rijplezier, terwijl het comfort aan boord opmerkelijk goed voor elkaar is. Via het Active Dynamics Panel kiest de bestuurder zijn eigen voorkeuren middels de modi Normal, Sport of Track, waarmee de demping stugger of juist comfortabeler kan worden afgesteld. Hierdoor is de nieuwe 570S Spider net zo in zijn element bij dagelijks gebruik op de openbare weg als bij een rondje op het circuit.

Standaard aanwezig zijn elektro-hydraulische stuurbekrachtiging, koolstof-keramische remmen en Pirelli P ZERO™ CORSA-banden. De nieuwste software zorgt bovendien voor nog meer rijplezier en extra veiligheid. Brake Steer, een systeem dat oorspronkelijk voor Formule 1™ werd ontwikkeld, helpt de bestuurder bij het nemen van bochten door het binnenste achterwiel af te remmen en daarmee onderstuur te verminderen. Beheersing in extreme situaties wordt geregeld door Performance Traction Control, dat door McLaren geperfectioneerd is. Het elektronische stabiliteitssysteem ESC beschikt over een ‘Dynamic’-stand waarin het systeem later ingrijpt en de bestuurder de kans biedt meer uit de auto te halen, zonder dat de veiligheid in het geding komt.

Uit je dak met de McLaren 570S Spider 15

Verfijnd ontwerp
Het adembenemende design van de 570S Spider wordt versterkt door de achterspoiler, uitgevoerd in Dark Palladium grijs. Een achterspoiler van zichtbaar koolstofvezel is tegen meerprijs leverbaar via McLaren Special Operations. De spoiler is 12mm hoger dan de spoiler van de 570S Coupé. Hierdoor wordt er meer neerwaartse druk ontwikkeld, passend bij de aerodynamische wijzigingen die de Spider onderging aan het achterste deel van het koetswerk. De balans van de Spider bleef zodoende gelijk aan die van de Coupé.

Vanbinnen is de bestuurderspositie het uitgangspunt van het ontwerp, waarbij de prachtig afgewerkte cabine in alle details laat zien dat er met liefde en vakmanschap aan is gewerkt. De stoelen, deurpanelen, het dashboard en de middenconsole zijn bekleed met handgestikt leer. Centraal staan het 10 inch TFT-scherm pal voor de bestuurder en het in de middenconsole opgenomen 7 inch IRIS-aanraakscherm voor de bediening van de klimaatregeling en het infotainment.
Uit je dak met de McLaren 570S Spider 16