Soms zijn er merken waarbij ik me afvraag waarom ik nooit zelfs maar overwogen heb, om er een te kopen. De associaties die ik met merken heb, blijken soms de raarste oorsprong te hebben. Bij Toyota schiet het vrolijke liedje “Tokyo” van Gruppo Sportivo in mijn hoofd: “Tokyo, I’m on my way and in my new Toyota it’s not so far away”.  Ik interpreteerde dit altijd als een grap maar laat het nou precies de spijker op de kop slaan. Uit het mankementenonderzoek van de Consumentengids staat Toyota bovenaan de lijst met meest betrouwbare merken. Bovendien rijdt de auto zo lekker dat ik me kan voorstellen dat Tokyo niet eens zo ver weg lijkt

In Nederland blijkt de Sedan zijn populariteit kwijt, maar ik vraag me oprecht af waarom? De Toyota Camry Hybrid is een prachtige Sedan. Het gebruik van Vanillegekleurd leer en de moderne metalen vertaling van gevlamd hout in het interieur ervaar ik als retro chique, wat bijdraagt aan de klasse van deze auto.

In Amerika doet deze auto het juist heel goed. Hij wordt onder andere veel gebruikt als taxi. En als je even op de achterbank gaat zitten, dan snap je meteen waarom. Deze achterbank is veruit de meest luxe, relaxte en ruimste die ik tot nu toe ben tegengekomen. Je kunt ideaal werken terwijl je gereden wordt. Ook een trouwjurk met meters rok kun je er prima kwijt, terwijl je bovenlijfje zichtbaar blijft. En bij lange ritten met wisselende bestuurders, kun je op de achterbank relaxt een dutje doen. In de middenconsole zitten touch knoppen waarmee de temperatuur, de muziek en het zonnescherm van de achterruit bediend kunnen worden. Keurig weggewerkt vind je er ook twee bekerhouders en twee USB aansluitingen. Volgens mijn kinderen is deze derde plek zelfs een lekkere zitplek.

De Camry heeft een hele rustige wegligging, met precies voldoende vering om relaxt te zijn, zonder last te hebben van een waggelende koets. Bovendien is het binnen vrij stil. Ook het rijcomfort als bestuurder is uitermate hoog. De stoelen zijn makkelijk in te stellen in een goede zitpositie en goede lendensteun door aanpassingen in de rugleuning. De juiste kracht op de rem- en gaspedalen is makkelijk te vinden.

Het touchscreen is overzichtelijk en intuïtief te bedienen. Met DAB+, telefoonkoppeling, draadloze oplaadplek, USB- en 12 Volt aansluiting en een prima navigatiesysteem is deze auto volledig volgens de moderne maatstaven uitgerust. In het head up display zie je overigens alle belangrijke informatie, zonder je ogen van de weg te hoeven halen. Mijn man merkt wel op dat de bovenkant van de projectie wat wegvalt, en hij kan geen houding vinden waarin dit verbetert. Bij navraag blijkt dat via het menu op het dashboard de projectie naar boven of naar beneden kan worden bijgesteld. Handig!

Het is de eerste keer dat ik een hybride voertuig rijd, ik heb dus geen enkele vergelijking. Ik hoor bij de uitleg dat het bij vroegere auto’s wel voelbaar was als de elektromotor het overnam van de benzinemotor en andersom. Daar is nu tijdens het rijden werkelijke helemaal niets meer van merkbaar. Enkel de graphic op het touchscreen scherm verraadt de hybride technologie. Daar kun je precies zien wat er in het motorgebied gebeurt. Volledig elektrisch, volledig op benzine, het bijladen van de accu, van alles tegelijk. Ook op een meter in het dashboard wordt weergegeven of je motor bijlaadt, je eco of met power rijdt.

Het is een intrigerend samenspel, waarbij het voor mij een uitdaging is om zo gunstig mogelijk te rijden. Officieel is een benzineverbruik van 4,4 liter per 100 kilometer mogelijk. Daarvoor moet ik nog wel iets langer oefenen. Ik eindig de testritperiode met een verbruik van 1 op 14.

Maar ja, even goed op het gas of vol op de rem, zijn killing voor het gunstig opgegeven brandstofverbruik. Toch rijomstandigheden die wel getest moesten worden. Beide rijverrichtingen kunnen uitstekend worden uitgevoerd, wat je  ook niet zal verbazen omdat de auto tenslotte een vermogen van 218 Pk heeft.

Maar het is niet in lijn met de voordelen van hybride rijden. Ik zet de auto daarom in eco-modus. Dit helpt in elk geval om niet als een dolle op te trekken, maar vraagt wel enig geduld. Het roept bij mij wel de vraag op of wanneer alle auto’s niet zo snel zouden kunnen optrekken dit gunstiger zou zijn voor de CO2-uitstoot. En wat zouden automobilisten verkiezen: minder snel optrekken maar wel 120/130 mogen rijden of snel kunnen optrekken maar dan max 100? Een vraag stellen is het antwoord uitzoeken, maar dat blijkt een te grote opgave voor deze rij impressie.

Toyota hecht zoveel waarde aan de veiligheid van de inzittende dat alle beschikbare veiligheidssystemen standaard in de auto’s verwerkt worden. Dode hoek waarschuwing, baanwissel waarschuwing (als je je knipperlicht niet aan hebt), verkeersbordenherkenning, waarschuwing bij achterlangs kruisend verkeer, grootlicht assistentie en een voortreffelijke adaptieve cruise controle. Het is er allemaal en het is dik voor elkaar.

Waar ik persoonlijk ook blij van wordt is de enorm ruime bagageruimte van 524 liter. Daar passen heel veel koffers in. Maar met lange pakketten kun je minder uit de voeten omdat, sedan eigen, de achterbank niet naar beneden geklapt kan worden. In de testauto is de bagageruimte voorzien van een precies passende beschermingsmat wat naast bescherming ook het schuiven van bagage tegengaat. Handig, ik zou hem er zeker bij bestellen.

Al met al, deze Camry is het meer dan waard om opgemerkt te worden. Een heerlijke auto, om in te rijden en gereden te worden, met een uitstraling van hoge klasse! Ermee naar Tokyo? In deze nieuwe Toyota lijkt dat helemaal niet zo ver weg.

Voor onze rubriek “Vrouw aan het stuur” test Yvonne Pijnacker de Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium Automaat.

Tekst: Yvonne Pijnacker
Fotografie: HuubKPhoto.com

Technische specificaties
Gereden model: Toyota Camry 2.5 Hybrid Premium Automaat
Motor: 2.5 hybride benzine/elektromotor
Vermogen: 218 Pk
Koppel: 221 Nm
Transmissie: traploze automaat
Gem. verbruik: vanaf 4,4 l/100 km
CO2-uitstoot: 101 g/km
Actieradius: 50 liter (1136 kilometer per volle tank)
Topsnelheid: 180 km/uur
0-100-acceleratie: 8,3 s
Gewicht: 1.570 kg
Bagageruimte: 524 liter
L x b x h: 4885 x 1840 x 1445
Massa leeg: 1.595 kg
Vanaf prijs: € 39.995,- (Camry Active)
Prijs testmodel: € 48.843,18