De splinternieuwe Ford Edge, biedt hoogwaardig comfort, geavanceerde bestuurdersassistentie-technologieën en een toonaangevende rijdynamiek. In het bestverkopende marktsegment komt de Edge nu binnen bereik van steeds meer klanten.

Deze fraai ontworpen SUV is het nieuwe paradepaardje van Ford in Europa en biedt een aantal hoogwaardige technologieën, waaronder:

  • Active Noise Control, dat werkt als een koptelefoon met ruisonderdrukkingstechnologie, gaat ongewenste geluiden in het interieur tegen
  • Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection, kan de rem activeren om botsingen met andere auto’s of zelfs met voetgangers te voorkomen
  • Ford Adaptive Steering, past op basis van snelheid automatisch de stuuroverbrengingsverhouding aan voor optimale manoeuvreerbaarheid en precisie

Het ontwerp van de Edge zorgt voor stressvrij rijden in en buiten de stad dankzij geavanceerde parkeertechnologieën waarmee handsfree kan worden in- en uitgeparkeerd; Front Wide-View Camera-technologie waarmee een bestuurder om een hoek kan kijken en zo helpt stress te vermijden en ongelukken te voorkomen; en standaard Intelligent All Wheel Drive-technologie voor optimale grip bij gladheid. Krachtige en zuinige dieselmotoren met een verbruik van 5,8 l/100 km, een CO2-uitstoot van 149 g/km* en een vermogen van maximaal 210 pk maken het rijden in een luxe SUV betaalbaarder dan ooit.

New_Ford_Edge_17

Comfort en gemak
Luxe stoelopties zoals lederen stoelen voor en achter met stoelverwarming voor de winter, en voorstoelen die bij warm weer via gaatjes in de lederen bekleding worden gekoeld met koude lucht uit het klimaatsysteem.

Een verwarmd stuurwiel en verwarmde voorruit helpen bestuurders bij koud weer ‘s morgens sneller op weg. Maar ‘s winters staat de zon vaak lager en dat kan bestuurders nog een probleem opleveren. Om te voorkomen dat de inzittenden verblind raken, is in de Edge zonwering aangebracht die, wanneer zij zijwaarts zijn gedraaid om invallend licht vanaf de portierzijde te blokkeren, nog kunnen worden uitgetrokken voor meer dekking.

Klanten die graag zonlicht in hun auto hebben, zullen blij zijn met het grote panoramadak dat is uitgerust met twee grote glazen panelen waarmee het ruimtelijke, lichte gevoel van het interieur wordt versterkt. Het voorpaneel kan naar achteren worden geschoven zodat er een opening ontstaat die driemaal zo groot is als een conventioneel zonnedak. Ook wanneer het dak in de ventilatiepositie is geplaatst, worden geluid en water buiten de auto gehouden, zelfs bij zware regenbuien. Als de auto in de felle zon is geparkeerd, kan het glazen panoramadak via een elektrisch bedienbaar zonnescherm worden afgeschermd zodat het interieur koel blijft.

 

 

 

Sportief karakter
Op de Europese wegen is de nieuwe Ford Edge een indrukwekkende verschijning. Door de wielen zover mogelijk uit elkaar te plaatsen, heeft de auto niet alleen een breed, krachtig uiterlijk gekregen, maar is ook de interieurruimte maximaal. De bodemvrijheid is verhoogd voor betere offroad rijeigenschappen. De zitpositie is hierdoor bijna 50 mm hoger dan die van de Ford S-MAX en biedt de bestuurder een uitstekend zicht op de weg.

Het imposante uiterlijk van de SUV wordt nog versterkt door een grote trapezevormige voorgrille die wordt geflankeerd door gestroomlijnde koplampen en stijlvolle led verlichting voor overdag. De onder een prominente hoek geplaatste voorruit geeft de auto ook in stilstand het gevoel van beweging en de hoger geplaatste taillelijn en de geprononceerde wielkasten benadrukken kracht en prestaties. De portieren lopen onder de verlaagde vloer door zodat de portierdrempels smaller zijn en het in- en uitstappen wordt vereenvoudigd en het risico op een vieze broekspijp is geminimaliseerd.

New_Ford_Edge_22

New_Ford_Edge_20

Langs de achterkant van de Edge zijn LED-achterlichten aangebracht met een modern, transparant uiterlijk. De achterklep is voorzien van een sterk aflopende ruit en van een hooggeplaatste spoiler die het gevoel van beweging versterkt. Verchroomde uitlaatpijpen benadrukken verder de stoere, sportieve uitstraling van de SUV.

De Edge is leverbaar in 13 kleuren: de standaardkleur Oxford White; negen metaallakopties – Blue Jeans, Canyon Ridge, White Gold, Shadow Black, Ingot Silver, Magnetic, Nautilus Blue, Kona Blue en Electric Spice, en drie exclusieve metaallakken – Ruby Red, Bronze Fire en White Platinum.

Krachtige, zuinige motoren 
In de Ford Edge wordt gebruikgemaakt van de nieuwste aandrijvingstechnologieën voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Hierdoor komt het hoge SUV-prestatieniveau binnen het bereik van nog meer klanten.

De Edge is leverbaar met twee geavanceerde 2.0-liter TDCi-dieselmotoren; een versie met een vermogen van 180 pk in combinatie met een handgeschakelde zesbak die een acceleratie van 0-100 km/u in 9,9 seconde heeft en een topsnelheid van 200 km/u. Maar er kan ook worden gekozen voor een 210 pk-versie met dubbele turbo in combinatie met de PowerShift transmissie die een acceleratie heeft van 0-100 km/u in 9,4 seconde en 211 km/u haalt. Beide versies hebben een brandstofverbruik van 5.8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 149 g/km***

New_Ford_Edge_25

 

De Edge met een 2.0-liter TDCi 180 pk-motor is uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het 210 pk-model heeft een PowerShift automatische zestrapstransmissie die kan worden bediend met op het stuur gemonteerde schakelpeddels. Alle aandrijvingen zijn voorzien van het Intelligent All Wheel Drive-systeem van Ford waarmee naadloos koppel op alle vier de wielen wordt overgebracht voor een goede grip op de weg, in het bijzonder bij gladheid. Het systeem vergaart informatie via 25 sensoren die meten hoeveel grip de wielen hebben op het wegdek, en kan vervolgens binnen 20 milliseconden het koppel tot 50/50 aanpassen tussen voor- en achterwielen. Dit is twintig keer zo snel als een oogwenk.