Het 4,8 kilometer lange Boavista stratencircuit in Porto (Portugal) was gastheer van het zevende FIA WTTC 2013 weekend. Als een van de 24 coureurs reed Tom Coronel hier ook met zijn ROAL Motorsport BMW 320 TC. Het meest opmerkelijke moment deed zich voor tijdens de kwalificatie. Nadat de 41-jarige coureur uit Eemnes de eerste sessie afsloot met een zevende plaats, eindige hij zijn tweede sessie met een tiende plaats. In de omgekeerde startvolgorde, zoals die binnen het Wereldkampioenschap Toerwagens geldt, betekent dat de pole position voor race twee. Uiteindelijk liep dat compleet anders.

 

Enkele uren na het bekend worden van de trainingsresultaten werden deze door de wedstrijdleiding herzien vanwege een fout in de tijdwaarneming. De Nederlander verloor een plaats en stond in een keer elfde op de startgrid voor de tweede race. Vol onbegrip begon Tom Coronel aan de eerste van twee races en sloot die als zevende af. Door het wegvallen van enkele voor hem staande coureurs, begon Tom Coronel zijn tweede race vanaf een negende positie en eindigde die spannende race als achtste. In de tussenstand van het Wereldkampioenschap Toerwagens bezet Tom Coronel nu de zevende plaats met 98 punten.

Na afloop verklaarde Tom Coronel: “Vooraf weet je dat hier veel afhangt van de kwalificaties. Het is een stratencircuit en dat heeft als nadeel dat je er niet makkelijk iemand inhaalt. Wij waren zondermeer snel. In de eerste training zelfs het snelst en in de tweede vrije training pakte ik een zesde plaats. Met het team hebben wij toen een plan gemaakt om het maximale uit de beschikbare banden te halen. In de eerste getimede kwalificatie heb ik een minuut of tien gewacht voor ik naar buiten ging. Ik reed een negende tijd en ging weer naar binnen. Later ben ik nog een keer naar buiten gegaan en reed uiteindelijk naar de zevende plaats. In Top 12 Kwalificatie lag ik vijfde toen er een rode vlag uit ging. In de pits volgde ik met mijn team de ontwikkelingen op de baan. Dat doe je via een scherm met de tijden. Langzaam maar zeker viel ik terug naar de tiende plaats en dat betekende pole voor de tweede race. Onze strategie had dus gewerkt. Uren later, op een moment dat je het niet verwacht en er niemand meer is om bezwaar aan te tekenen, bleek er sprake van een tijdwaarnemingsfout. Ik viel een plek terug en stond daarmee in een keer op startplaats 11. Een fout met voor mij grote gevolgen en heel vreemd om zoiets tijdens een WK evenement mee te maken. Dus als elfde gestart en zevende geworden. Daarbij pakte ik kort voor het eind, na de Safety Car situatie, nog een plek door een rijdersfout van Basseng. Mijn start van de tweede race was goed, ik pakte Yvan Muller zelfs, maar die was snel weer terug en daarna reed ik probleemloos net achter de kopgroep. Ondanks de hitte buiten deed de auto het prima en ik kon probleemloos de strijd met mijn volgers aangaan. Gekeken waar de mogelijkheden lagen, zonder onnodige risico’s te nemen. Dat is gelukt. Achtste en tot twee keer snelste BMW. Daarbij is mijn auto zonder schade en dat is ook wel lekker, want morgen moeten ze de zeecontainer in voor de race in Argentinië. We hebben de schade beperkt en weer de nodige punten gepakt! Meer zat er niet in”, aldus Tom Coronel.

Uitslag race 1:
1.Yvan Muller 12 ronden in 27:38.637
2. Tom Chilton op 0.343
3. Michel Nykjaer op 0.665
4. Pepe Oriola 1.318 (allen Chevrolet Cruze 1.6T);
5. Rob Huff (SEAT Leon WTCC) op 2.493
7. Tom Coronel (ROAL Motorsport BMW 320 TC) op 6.333.

Uitslag race 2:
1.James Nash (Chevrolet Cruze 1.6 T) 11 ronden in 23.41.247
2. Rob Huff op 5.624
3. Michel Nykjaer op 6.012
4. Pepe Oriola op 6.368
5. Marc Basseng (SEAT Leon WTCC)  7.946
8. Tom Coronel (ROAL Motorsport BMW 320 TC) op 9.805.

FIA WTCC 2013 Kalender*
Argentinië 03-04 augustus
Amerika 07-08 september
Japan 21-22 september
China 02-03 november
Macau 15-17 november
(*onder voorbehoud)