De Supercar Challenge powered by Pirelli is druk bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen. Vorige maand kon de kalender voor komend jaar al gepresenteerd worden en inmiddels zijn ook alle reglementen naar de FIA opgestuurd. De succesvolle opzet van de GT- en Sport-divisies blijft ook komend seizoen ongewijzigd, maar het format van de Superlights gaat op verzoek van de rijders wel aangepast worden. Grootste wijziging is het inkrimpen van hun raceweekend van drie naar twee dagen, namelijk de zaterdag en de zondag.

De Superlights werden in 2012 toegevoegd aan het portfolio van de Supercar Challenge. Deze nieuwe divisie was bedoeld voor lichtgewicht sportscars zoals de Norma M20F, de Radical SR3 en de Praga R1, wagens die door hun unieke rijeigenschappen tot dan toe eigenlijk niet in het startveld van de GT- en Sport-divisies pasten. Het leverde in 2012 en 2013 een mooi kampioenschap op met spannende races tussen de vele verschillende sportscars.

70ed8781fa683ad5e6c27eda04191ca9

Punt van aandacht bleven deze twee seizoenen echter de startvelden, die toch wat achterbleven met de verwachtingen. Dick van Elk, organisator van de Supercar Challenge powered by Pirelli, is zelf echter inmiddels groot fan van de Superlights. “Rijden met een Superlight zoals een Radical of een Praga is iets totaal anders dan rijden met een GT-bolide. Door het lichte gewicht en de grote hoeveelheid aan downforce van deze wagens verbaas je je elke ronde weer over de hoge bochtensnelheid en over hoe laat je wel niet kunt remmen met deze wagens”, aldus Van Elk. “Het vergt echt lef om met zo’n wagen snel te rijden, en dus het uiterste van een coureur.”

141125_superlights4

Van Elk is daarom ook vastberaden om van de Superlights een succesvolle raceklasse te maken. “Ik ben in overleg gegaan met de rijders om te kijken wat er gedaan kon worden om de klasse voor komend seizoen aantrekkelijker te maken voor nieuwe coureurs”, vertelt Van Elk. “Daaruit kwam onder andere naar voren dat veel rijders van dit soort wagens vaak een enorm drukke agenda hebben. Zij rijden normaal gesproken ook vaak alleen eendaagse trackdays. Een raceweekend van drie dagen, vrijdag tot en met zondag, is dan ook best een stap. Daarom hebben we nu in overleg met de rijders besloten om alleen voor de Superlights het raceweekend te beperken tot twee dagen, namelijk zaterdag en zondag. Op zaterdag staat er dan een vrije training, kwalificatie en een sprintrace op het programma en op zondag een lange race van één uur met verplichte pitstop.”

Daarnaast worden de Supercar Challenge Superlights komend seizoen echt een aparte raceklasse naast de Supercar Challenge powered by Pirelli. Voor deze raceklasse is inmiddels de Benelux Zone Status aangevraagd. Voordeel hiervan is dat in tegenstelling tot bij de Supercar Challenge zelf, die inmiddels de status FIA International Series heeft, naast rijders met een internationale licentie ook rijders met een nationale licentie aan de Superlights deel kunnen gaan nemen.

141125_superlights2

Ook kan de Supercar Challenge nu al vermelden dat Radical Deutschland komend seizoen ook auto’s in gaat schrijven in de Superlights. De Duitse Radical-importeur gaat de Supercar Challenge Superlights ook aandragen bij klanten die naast het rijden van trackdays meer competitie zoeken. Meer hierover wordt komende zaterdag 29 november bekend gemaakt bij de Essen Motor Show, hal 3 stand A117 bij de presentatie van de nieuwe Radical SR3 RSX.

Tot slot de Superlights-kalender voor 2015, die komend jaar uit vijf evenementen bestaat. Het seizoen begint in april met de Paasraces op Circuit Park Zandvoort. Daarna komt de klasse tweemaal in actie op Circuit Zolder. In mei zijn de Superlights te gast bij het New Race Festival en in juni bij de Superprix @ Zolder. In oktober is de klasse actief op Spa-Francorchamps en het seizoen wordt afgesloten op TT circuit Assen. “Op bijna alle evenementen rijden de Superlights in een eigen startveld, behalve bij de Superprix op Circuit Zolder. Daarbij was het tijdschema helaas al vol waardoor het onmogelijk was om de Superlights in een apart startveld in te delen. Daar rijden zij samen met de Belcar Trophy, een nieuw kampioenschap voor teams die zich voorbereiden op de 24 Hours of Zolder. In dit startveld zijn de Superlights echter de snelste wagens van het veld omdat hierbij volgens het reglement van de 24 Hours of Zolder geen GT3’s zijn toegestaan”, legt Dick van Elk uit. “Met ons team BlueBerry Racing hebben we dit reglement bij de 24 Hours of Zolder afgelopen seizoen zelf met één van onze Praga’s aan den lijve ondervonden en dat is ons zeer goed bevallen. Zelfs zo goed dat ik nu al kan verklappen dat we in 2015 waarschijnlijk met onze beide Praga’s aan de 24 Hours of Zolder gaan deelnemen. Dit evenement valt komend jaar bovendien ook mooi tussen de evenementen van de Superlights in en is dus ook zeker interessant voor andere Superlights-deelnemers.”

141125_superlights3