Met de introductie van de SUPERB iV plug-in hybride en de 100 procent elektrische CITIGOe iV trapt ŠKODA zijn elektrische tijdperk af. De SUPERB iV heeft een systeemvermogen van 160 kW/218 pk. Hij is gebaseerd op de nieuwe generatie van ŠKODA’s topmodel. De nog scherper gelijnde SUPERB heeft naast de innovatieve aandrijflijn ook het nieuwste op het gebied van connectiviteit, infotainment en assistentiesystemen aan boord. De volledig elektrische stadsauto CITIGOe iV is zeer geschikt voor schone en efficiënte mobiliteit in de stad. Zijn elektrische actieradius bedraagt 265 kilometer (WLTP).

ŠKODA start het elektrische tijdperk met de lancering van het submerk iV, met de ‘i’ van Innovatief, Intelligent en Inspirerend en de ‘V’ van Vehicle. iV staat echter niet alleen voor voertuigen, maar ook voor een connected ecosysteem en maatwerk als het gaat om mobiliteitsdiensten. ŠKODA zet hier zijn grootste investeringsprogramma ooit voor in: de komende jaren steekt het merk twee miljard euro in alternatieve aandrijflijntechnologieën en nieuwe mobiliteitsdiensten, zoals platforms voor carsharing. Ook gaat ŠKODA voor andere merken binnen de Volkswagen Groep componenten voor geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven modellen produceren. Met de duurzaamheidstrategie ‘GreenFuture’ stelt de Tsjechische autofabrikant zichzelf daarbij bovendien concrete milieudoelen, zoals het met 30 procent terugdringen van de CO2-uitstoot van het gamma tussen 2020 en 2025. Daarbij speelt de overschakeling van verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving een belangrijke rol. Nog vóór het einde van 2022 heeft ŠKODA meer dan tien volledig of gedeeltelijk elektrisch aangedreven modellen in de line-up.

De nieuwe ŠKODA SUPERB iV

De SUPERB iV is de eerste plug-in hybride van ŠKODA. Hij beschikt over een 1.4 TSI benzinemotor (115 kW/156 pk) die is gekoppeld aan een zestraps DSG-transmissie. Daarnaast heeft hij een 85 kW sterke elektromotor die wordt gevoed door een lithium-ion batterij met een capaciteit van 37 Ah en een energie-inhoud van 13 kWh. Deze batterij is vóór de achteras in de wagenvloer geïntegreerd. De ŠKODA SUPERB iV heeft een systeemvermogen van 160 kW/218 pk en een maximaal koppel van 400 Nm. De elektrische actieradius bedraagt maximaal 55 kilometer volgens de WLTP-norm*. In combinatie met de verbrandingsmotor komt de totale actieradius op 850 kilometer*. De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt minder dan 40 g/km. De ŠKODA SUPERB iV voldoet aan de Euro 6d-TEMP emissienorm.

Dynamiek en efficiency op maat

De ŠKODA SUPERB iV is standaard uitgevoerd met Driving Mode Select. Dat betekent dat bestuurder kan kiezen uit drie rijmodi. In SPORT-modus is het volledige systeemvermogen beschikbaar voor maximale dynamiek. In hybride-modus zorgt slimme elektronica voor een zo efficiënt mogelijk samenspel tussen de elektro- en verbrandingsmotor en de E-Modus is er voor volledig elektrisch rijden. In deze modus zorgt de E-noise soundgenerator voor een speciale sound. Zo horen voetgangers en fietsers de SUPERB iV naderen. Met een wallbox met een capaciteit van 3,6 kW duurt het volledig laden van de accu 3,5 uur. Tijdens de rit zorgen de benzinemotor en recuperatie (energieterugwinning door afremmen) voor extra elektrische actieradius.