Voor Tom Coronel verliep het tweede raceweekend van het FIA World Touring Car Championship (WTCC) 2013 beslist anders dan verwacht. In het weekend dat de coureur uit Eemnes zijn 41ste verjaardag vierde, miste hij tijdens de kwalificatie een rempunt en knalde achter in de BMW van teamgenoot Darryl O’Young. Dit verklaarde een twaalfde positie op de startgrid van de openingsrace op het krappe stratencircuit. In die eerste race eindigde de Nederlander met de ROAL Motorsport BMW 320TC als negende. In race nummer 2 klom Tom Coronel vanaf een tiende startplek naar een achtste positie in het veld en profiteerde nadien van misstappen bij anderen. Ondanks een zeer spannende slotronde stelde hij uiteindelijk een zesde plaats veilig. Een sterke revanche dus na een onfortuinlijk begin van het weekend. Daarbij was Tom Coronel tot tweemaal toe de beste BMW rijder en heeft in het Wereldkampioenschap nu 12 punten. 

Tom Coronel verklaarde na afloop: “Tijdens de vrije training zat ik er telkens redelijk goed bij met een achtste tot tiende positie. Maar hoe anders liep het tijdens de kwalificatie. Ik stond op een 17e plaats, dus er moest heel wat gebeuren om in Q2 terecht te komen. In de slipstream van mijn teamgenoot Darryl O’Young probeerde ik mijn tiende tijd van dat moment verder te verbeteren, maar maakte bij het aanremmen voor de chicane een grote fout. Ik miste mijn rempunt en knalde bij hem achter in de auto. Ik heb ook nu totaal geen verklaring voor deze actie. Echt super balen, want beide auto’s hadden veel schade. Deelname aan Q2 kon ik direct vergeten. De monteurs zijn tot half twee ’s nachts bezig geweest met het herstellen van de schade aan onze BMW’s. En hulde voor dat werk, want de auto’s waren in de race weer beresterk. Sterke revancheop stratencircuit Marokko 4Vooraf weet je dat het hier lastig is, dus je probeert in de kwalificatie zover mogelijk naar voren te komen. Dat zat er niet in. Bij de start dus goed uitkijken en uit de problemen blijven. Dat lukte en daarna werd het een wat saaie race. Zeker ook omdat Bennani na een klapband terugkeerde op de baan en met een ronde achterstand voor mij bleef rijden. Overal werden blauwe vlaggen gezwaaid, maar er gebeurde helemaal niets. Ik verloor daarmee de aansluiting met de rijders die er voor reden. De eerste race eindigde ik als negende en was daarmee de snelste BMW. In race twee had ik een goede start, pakte gelijk twee plaatsen en sloot op een achtste plaats aan. Daar reed ik redelijk safe. Achter mij was er een redelijk gat met de rest van de rijders. Voor mij reden Tarquini en MacDowall, maar die vlogen samen van de baan. Gelukkig kon ik ze net ontwijken en lag er op de baan niet al te veel troep. De Safety Car kwam er in en Nykjaer sloot achter bij mij aan. Gelukkig duurde de race uiteindelijk nog maar een ronde en kon ik met het nodige blokken Nykjaer in de Cruze achter mij houden. Je weet dat hij redelijk fel kan reageren en hij is snel,dus ik was echt super blij toen ik de finishvlag zag. Zesde in deze race en het beste resultaat van dit jaar. Laten we hopen dat er voor de volgende race iets gaat gebeuren. De organisatie heeft aangegeven de gewichten nog eens te bekijken en natuurlijk hoop ik dat er bij ons nog wat af mag.”

Uitslag race 1:

1. Michel Nykjaer 13 ronden in 28:51,561 (Chevrolet Cruze)
2. Gabriele Tarquini op 0,566 (Honda Civic WTCC)
3. James Nash op 1,162;
4. Yvan Muller op 2,224 (beiden Chevrolet Cruze)
5. Rob Huff op 2,248 (SEAT Leon WTCC)
9. Tom Coronel op 5,270 (ROAL Motorsport BMW 320 TC) op 28,837.

Uitslag race 2:
1. Pepe Oriola 13 ronden in 28:08,751 (SEAT Leon WTCC)
2. Yvan Muller op 0,430
3. Tom Chilton op 0,677
4. James Nash op 0.948 (allen Chevrolet Cruze)
5. Marc Basseng op 1,808 (SEAT Leon WTCC)
6. Tom Coronel op 2,028 (ROAL Motorsport BMW 320 TC

FIA WTCC 2013 Kalender*
Slowakije 27-28 april
Hongarije 04-05 mei
Oostenrijk 18-19 mei
Rusland 08-09 juni
Portugal 29-30 juni
Brazilië 27-28 juli
Amerika 07-08 september
Japan 21-22 september
China 02-03 november
Macau 15-17 november
(*onder voorbehoud)