Franse stakingen leggen met regelmaat het openbare leven plat. Boze boeren protesteren tegen de btw-heffing op brandstof. De transportsector sluit zich aan bij de acties. Zij protesteren tegen de aangekondigde verlaging van de dieselaccijnsteruggaaf.

Door de stakingen komt het met enige regelmaat voor dat Franse tankstation hun brandstofvoorraad niet op peil kunnen houden. Voor auto’s die rijden op benzine, diesel of gas uitermate vervelend. Toch zit hier voor de auto-industrie een positieve keerzijde aan: de twijfel aan de voorraad fossiele brandstoffen zou voor de Fransen de doorslaggevende factor kunnen zijn bij de keuze voor een elektrische auto.

Anne Lise Richard, EV Brandmanager van de PSA Groupe, zegt hierover tegen ANP: “Wij zien dat het voor veel mensen die buiten de stad wonen, soms lastig is geworden om een brandstoftankstation in de buurt van hun huis te vinden. Dat probleem heb je met een elektrische auto niet omdat je gewoon naar huis gaat en je auto inplugt. Het is echt een gemak waar je heel snel aan went: je hoeft niet naar een specifieke plaats te gaan, die ver weg kan zijn. Of zoals het afgelopen jaar met alle stakingen in Frankrijk waardoor tankstations soms gewoon helemaal geen benzinevoorraad hebben, en je dus niet eens makkelijk aan benzine kunt komen.”

Hoewel Frankrijk minder publieke laadpalen heeft dan Nederland halen ze wel degelijk de Europese norm. Richard: “De Europese Unie heeft met alle landen afgesproken om minstens één publiek laadstation per 10 auto’s te hebben en in Frankrijk halen we die verhouding. Bovendien weten we uit onderzoek dat het opladen voor 90% van de tijd sowieso thuis gebeurt.”