Stagiairs van Volkswagen introduceren de unieke Golf GTI First Decade. Dit gaat gebeuren tijdens het jaarlijkse GTI-treffen aan de Oostenrijkse Wörthersee dat komend weekend plaatsvindt. De naam van deze GTI geeft het al aan: dit is de 10de GTI showcar die in het afgelopen decennium door Volkswagen stagiairs is ontwikkeld. Voor het eerst in z’n imponerende geschiedenis is de Golf GTI voorzien van zowel een benzinemotor als van een elektrisch aandrijfsysteem. Naast de GTI First Decade hebben de jonge talenten van Volkswagen nog een bijzondere Golf gecreëerd, de Golf GTE Estate impulsE.

STAGIAIRS PRESENTEREN ELEKTRISCH AANGEDREVEN VW GTI 43

STAGIAIRS PRESENTEREN ELEKTRISCH AANGEDREVEN VW GTI 44

STAGIAIRS PRESENTEREN ELEKTRISCH AANGEDREVEN VW GTI 45

Dertien getalenteerde leerlingen van de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg ontwikkelden deze tiende showcar – First Decade – in minder dan negen maanden tijd. Het is de meest sterke en technologisch geavanceerde Golf GTI showcar van de afgelopen 10 jaar. Het meest bijzondere aan de Golf GTI First Decade zit onderhuids. Daar wordt een 300 kW/410 pkbenzinemotor die de voorwielen aandrijft, gecombineerd met een 48 Volt sterke elektromotor die maximaal 12 kW op de achterwielen overbrengt. De twee aandrijfsystemen zijn afzonderlijk te gebruiken, maar werken ook samen als dat nodig is. De auto is conventioneel te rijden met de standaard voorwielaandrijving, met alleen in de elektrische modus met achterwielaandrijving en in de gecombineerde modus all-wheel drive.

STAGIAIRS PRESENTEREN ELEKTRISCH AANGEDREVEN VW GTI 46

STAGIAIRS PRESENTEREN ELEKTRISCH AANGEDREVEN VW GTI 47

Veel voordelen
De elektrische aandrijving biedt als voordelen dat zij nul-emissie heeft, dat parkeren fluisterstil kan geschieden en dat de elektrische aandrijving goed te gebruiken is bij korte ritten in woonwijken of tijdens stop-en-go verkeer. Door het recupereren van de remenergie worden de twee accu’s opgeladen die voor de achteras van de tweepersoons Golf GTI First Decade zijn geplaatst. Een gecombineerde aandrijving op de voor- en achterwielen zorgt voor meer grip op gladde wegen. De modi zijn via een app te selecteren en te controleren met een tablet of middels Mirror Link op het infotainment display van de auto.

Blauw
Niet alleen de techniek van de Golf GTI First Decade is bijzonder. Het Volkswagen-team uit Wolfsburg, bestaande uit vijf vrouwen en acht mannen tussen de 18 en 23 jaar, heeft ook veel aandacht besteed aan het interieur- en exterieurontwerp. Daarbij werden de jongeren geïnspireerd door de vele tinten blauw van het water en de lucht van de Wörthersee. De tweedeurs GTI is gespoten in de bijzondere tint Atlantic Blue Metallic wat overloopt in de contrasterende kleur Satin Ocean Shimmer. Ook vanbinnen is het luxueuze interieur voorzien van vele details in de kleur blauw.

STAGIAIRS PRESENTEREN ELEKTRISCH AANGEDREVEN VW GTI 48

STAGIAIRS PRESENTEREN ELEKTRISCH AANGEDREVEN VW GTI 49

STAGIAIRS PRESENTEREN ELEKTRISCH AANGEDREVEN VW GTI 50

Golf GTE Estate ImpulsE
Tijdens het GTI-treffen aan de Wörthersee tonen veertien trainees van de Volkswagen-fabrieken in Zwickau, Chemnitz en Dresden de Golf Variant GTE impulsE. De leerlingen hebben dynamiek en een sportief karakter in deze showcar gekoppeld aan hybride voertuigtechnologie. Een van de highlights van de impulsE is dat de capaciteit van de batterij van 8,8 tot 16,8 kWh is vergroot. Dit verdubbelt het bereik van de auto als in de elektrische modus wordt gereden. Het hybridesysteem in deze GTE Variant levert 165 kW. Ook wat het uiterlijk betreft zal de Golf GTE Variant impulsE met zijn vijf tinten matte lak en het interieur dat hieraan is aangepast een eyecatcher zijn.

STAGIAIRS PRESENTEREN ELEKTRISCH AANGEDREVEN VW GTI 51

STAGIAIRS PRESENTEREN ELEKTRISCH AANGEDREVEN VW GTI 52

STAGIAIRS PRESENTEREN ELEKTRISCH AANGEDREVEN VW GTI 53

STAGIAIRS PRESENTEREN ELEKTRISCH AANGEDREVEN VW GTI 54

STAGIAIRS PRESENTEREN ELEKTRISCH AANGEDREVEN VW GTI 55

STAGIAIRS PRESENTEREN ELEKTRISCH AANGEDREVEN VW GTI 56