• Definitieve ontwikkelingsconcepten van X100, klaar voor verkoop begin 2015
  • Leverbaar met 1,6-liter benzine- en dieselmotoren die voldoen aan de Euro6-normen
  • Geavanceerde actieve- en passieve-veiligheidssystemen
  • Vergevorderde plannen om een succesvolle Europese en internationale lancering van de X100 te verzekeren

SsangYong Motor Company, (CEO Yoo-il Lee; www.smotor.com) toont op de Autosalon van Parijs dit jaar zeven voertuigen in het kader van zijn verkoopoffensief in Europa. Op de stand staan twee definitieve ontwikkelingsconcepten voor de nieuwe, strategisch belangrijke B-segment-SUV (projectnaam X100), alsook exemplaren van de vier andere modellen uit het gamma.

De XIV-Air en XIV-Adventure zijn nagenoeg productierijpe concepten voor de nakende X100, die naar verwachting begin 2015 op de markt komt. Ze worden voorgesteld op het autosalon van Parijs in Paris Expo (Porte de Versailles), van 2 (persdag) tot 19 oktober.

De voorbije vier jaar werden op diverse internationale autosalons zes stijlstudies van de B-segment XIV SUV voorgesteld, te beginnen bij de IAA 2011 in Frankfurt. Al die modellen waren uitgewerkt op basis van SsangYongs ontwikkelingsfilosofie ‘Robust, Specialty and Premium’ en het designthema ‘Nature born – 3 Motion’.

De designtaal van het merk steunt op de majestueuze, dynamische en ritmische eigenschappen van de natuur en verrijkt de klantenervaring door mens, natuur en auto in harmonie te brengen.

Deze twee nieuwe concepten moeten de emotionele voldoening vatten die mensen putten uit het plezier van reizen. De ‘ritmische beweging’ die de XLV concept op het autosalon van Genève eerder dit jaar kenmerkte, komt ook terug in deze auto’s, die heel wat designwaarden gemeen hebben met de nieuwe B-segment SUV die volgend jaar op de markt komt.

XIV_louvre04

Met zijn ‘T-top’-targadak beantwoordt de XIV-Air aan het designlastenboek door de bestuurder en zijn passagiers in hun dagelijkse leven meer te laten genieten van de natuur. Deze unieke benadering, die haar gelijke niet kent in het SUV-segment, vertaalt zich in een sportief en dynamisch rijgevoel.

De eenvoudige maar verfijnde koetswerklijnen creëren een gevoel van ritme en dynamisme terwijl het targadak het plezier biedt van met de haren in de wind te rijden, zij het dan met enige bescherming.

Geïnspireerd door het uitkijken naar en de sensaties van de reis werpt de XIV-Adventure zich op als het middel bij uitstek om te ontsnappen aan de routines en frustraties van het stadsleven en de drukke straten en wolkenkrabbers achter zich te laten om nieuwe wegen en mogelijkheden te verkennen. Met stijlelementen zoals een versterkte bumperbeschermer, een robuust imperiaal en een zoeklicht doet de auto verlangen naar uitstapjes naar het platteland en kampeerplaatsen in de vrije natuur. Ritmische karakterlijnen sieren de flanken van de wagen terwijl de volumineuze achterbumper dynamische beweging uitstraalt.

Binnenin kiest de XIV-Air resoluut voor een emotieve designtaal, geïnspireerd door het effect van een koel, zijdezacht briesje. De vorm van vogelvleugels in volle vlucht en de tweekleurige afwerking in wit en donkerblauw creëren een indruk van ruimte en een sportieve, stijlvolle sfeer terwijl de metalen middenconsole het futuristische design van de auto benadrukt.

Het interieur hecht ook veel belang aan gebruiksvriendelijke bedieningselementen en voorzieningen en omvat de allerlaatste computertechnologie om gebruikers de best mogelijke interface te bieden.

De XIV-Air en XIV-Adventure worden naar keuze aangedreven door een 1,6-liter benzine- of dieselmotor en voldoen reeds aan de strenge Euro6-emissienormen.

XIV_louvre03

In de versies met tweewielaandrijving, handgeschakelde versnellingsbak en stop-startsysteem genereert de milieuvriendelijke 1,6-liter dieselmotor nog slechts 110-120 g/km CO2, terwijl de 1.6 benzine zich in diezelfde configuratie beperkt tot 140-150 g/km.

Veiligheid was een topprioriteit doorheen de ontwikkelingsfase van de nieuwe XIV en de inzittenden stonden centraal bij elke keuze. De wagens kunnen dan ook schermen met een hoogstaande veiligheidsuitrusting met onder meer een geavanceerd elektronische stabiliteitsregeling (ESP). Dat systeem volgt voortdurend de wegomstandigheden en de reacties van de auto op om de snelheid, het vermogen, het evenwicht, het remgedrag en de stuurhoek bij te regelen wanneer de bestuurder de controle over de wagen dreigt te verliezen. Ook een vertrekhulp voor hellingen (Hill Start Assist) is voorzien. Zo krijgt de bestuurder meer tijd om zijn voet van de rem naar het gaspedaal te verplaatsen en in alle veiligheid te vertrekken op een helling. Het noodremsignaal (Emergency Stop Signal) helpt dan weer aanrijdingen te voorkomen door achterliggers te waarschuwen bij noodstops.

De XIV kan worden uitgerust met een nieuw ontwikkelde mp3-radio. Een USB/AUX-ingang stelt gebruikers in staat om externe audiotoestellen aan te sluiten terwijl het handsfree Bluetooth-systeem bijdraagt tot een veilig gebruik van mobiele telefoons. De inzittenden kunnen ook hun iPod of iPhone aansluiten dankzij de iPod-verbinding. In dat geval wordt er informatie weergegeven op het lcd-scherm met hoge resolutie. Dankzij de mirrorfunctie van het intelligente audiosysteem kan de inhoud van de smartphone met anderen gedeeld worden door het toestel simpelweg te synchroniseren en de inhoud vervolgens te bekijken op het scherm.

Met zijn hoge zittingen, zijn uitstekende zicht rondom en zijn terreincapaciteiten combineert de XIV alle voordelen van een SUV met het comfort en gebruiksgemak van een berline.

Naast de twee conceptcars presenteert SsangYong op zijn 530 m² grote stand in Parijs ook nog vijf andere modellen, waaronder de Nieuwe Korando (Korando C genaamd in Korea), de Rodius (ook bekend als Korando Turismo, Turismo en Stavic), de Rexton W en de Actyon Sports (Korando Sports). Tijdens het salon wordt er ook een presentatie over de verkoop- en marketingstrategie voorzien voor de Europese verdelers van het merk.

Yoo-il Lee, de CEO of SsangYong, verklaarde: “Nu de internationale lancering van de X100 dichterbij komt, stellen we alles in het werk om de introductie van dit strategische, wereldwijde model optimaal te laten verlopen. Met de preproductieconcepten XIV-Air en XIV-Adventure krijgt u een erg goed idee van hoe het belangrijke nieuwe model eruit zal zien. Na de jarenlange ontwikkeling van deze futuristische wagen is het opwindend om te zien dat we nog maar maar enkele maanden verwijderd zijn van de lancering.”

Hij voegde nog toe: “Vanaf het autosalon van Parijs concentreren we ons op onze prelanceringsplanning en implementeren we de verkoop- en marketingstrategieën voor Europa en andere internationale markten om het wereldwijde verkoopsucces van de X100 te verzekeren.”

XIV_louvre05