De Oostenrijkse Alpen, decor van winters skilandschap. Voor menig sportieve vakantieganger het wintersport mekka vanaf grofweg december tot en met april. Heerlijk kilometerslang skiën of langlaufen over de uitgestrekte paden. En in de zomer naar Ibiza of genieten van de heerlijke zandstranden op Gran Canaria! Kitzbühel in de zomer? Nee toch… Dan tref je er geen sneeuw aan!Dus wat heb je er dan te zoeken in het midden van het jaar? Nou, ik zal het u zeggen. Nadat bijna 20 jaar geleden de M-Klasse het licht zag, vond Mercedes het tijd voor een modelvariatie en liet ons naar de Oostenrijkse Alpen komen om de nieuwe telg op de proef te stellen. En waar anders kun je deze uit de kluiten gewassen Cross Over, die gelijk de nieuwe type aanduiding “GLE Coupé” meekreeg beter op de proef stellen als in het bergachtige Oostenrijk.

Mercedes-Benz GLE-AMG: Spierballen Cross Over 1

Het Alpenland huisvest immers de geboorteplaats van de G-klasse, evenals de M-klasse, die al sinds jaar en dag door Magna Steyr in Graz gebouwd wordt. Maar nee! De Oostenrijkers hebben niet de eer om het nieuwe luxepaardje van Benz in elkaar te sleutelen. Dat wordt overgelaten aan de Amerikanen, die al vanaf 2006 in Tuscaloosa (Alabama) de GL-klasse bouwen. En voor de opvolger van deze GL, de GLE-klasse togen we dus op naar Kitzbühel, waar bovendien een aantal interessante varianten worden voorgeschoteld in de zin van de GLE, GLE Coupé, AMG GLE Coupé en AMG-GLE-klasse.

Mercedes-Benz GLE-AMG: Spierballen Cross Over 2

Toch wordt de link naar de G-Klasse graag gelegd, daar de GLE als opvolger van de M/GL meer terrein karakter in zich zou hebben. Goed, we zullen het zien. De M zag overigens het licht in 1997 als W163. In 2005 werd het ontwerp van de iets wat saaie Benz al wat spannender onder de type aanduiding W164. Design technisch werd het pas echt leuk in 2011 bij de introductie van de W166.

De modellijn van deze derde generatie M/GL-klasse diende als basis voor de opvolger, de GLE-klasse die vanaf september dit jaar in de showroom verschijnt.

Mercedes-Benz GLE-AMG: Spierballen Cross Over 3

Amerikaans karakter
Na een vlucht vanuit Amsterdam naar München vervolgen we onze reis in een schattige propeller aangedreven kistje, om vervolgens te landen op Allgäu Airport. Even lijkt het erop, alsof we door BMW voor de gek worden gehouden en er een dertigtal X6-sen zijn uitgestald. Maar eenmaal dichterbij gekomen, verraadt het design van de nieuwe Coupés duidelijke Mercedes trekjes. Het betreft hier een alternatief, voor de door Top Gear ronduit uitgelachen Beierse koets. Een hele rits GLE-Coupés staat nagenoeg op de landingsbaan op ons te wachten om flink op de proef gesteld te worden.

Mercedes-Benz GLE-AMG: Spierballen Cross Over 4

We kiezen ervoor om op pad te gaan met de diesel aangedreven Mercedes Benz GLE Coupe 350 d 4MATIC. De permanente vier-wiel aandrijving komt in beweging door een bijzonder fijn schakelende 9-traps automaat, de 9G-TRONIC.

Mercedes-Benz GLE-AMG: Spierballen Cross Over 5

De “d” is in het rijtje type aanduidingen overigens de enige GLE met als toevoeging “d”. De alom vertrouwde “d” wordt als toevoeging bij de GLE Benz vandaag de dag achterwege gelaten. We kiezen voor deze “350”, daar dit motorblok ook in andere modellen van Mercedes aangetoond heeft, over fantastische eigenschappen te beschikken. Het blok voorziet in een fenomenaal koppel van 620 Nm in het bereik tussen de 1.600 en 2.400 toeren en levert een uitstekende 190 kW vermogen, wat neerkomt op 258 PK. Mercedes zaait overigens wel verwarring met de “350” type aanduiding, daar het zes cilinder dieselblok een inhoud meet van 2.987 cc. Tja…

Mercedes-Benz GLE-AMG: Spierballen Cross Over 6

Op de Autobahn stuurt de 2.260 kg wegende Coupé relatief strak, maar eenmaal in het bochtige Oostenrijkse platteland aangekomen, laat hij zich van een hele andere kant zien. De GLE-Coupe is voorzien van luchtvering op de voor en achteras, wat een dynamisch rijgedrag zou moeten bieden. Het is maar wat je onder “dynamisch” verstaat, want strak sturen is anders. Het stuurgedrag is ronduit wiebelig. Verre van strak, zeg maar stuurgedrag met een Amerikaans karakter.

Mercedes-Benz GLE-AMG: Spierballen Cross Over 7

Automatische pilot
Na een korte tussenstop wisselen we van koets en stappen in de Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC Coupé. Phoeh! Das pas een type aanduiding! Even indrukwekkend als zijn benaming zijn de prestaties. De benzine verbrandende V8 5.461 cc levert een fijne 760 Newtons. En bovenal een fenomenaal betoverend geroffel.

Mercedes-Benz GLE-AMG: Spierballen Cross Over 8

De AMG zit bomvol moderne snufjes, maar stuurt net als de 350 Coupé niet echt strak. Gek genoeg verdwijnt het wiebelige stuurgedrag, zodra je tijdens het rijden het stuur loslaat. Het Driving Assistance package Plus, gecombineerd met de adaptive cruise controle zorgen ervoor dat het voertuig geheel zelfstandig rijdt. Feilloos stuurt de Steering Assist, ondersteund door de Stop&Go Pilot je als vanzelf door de haarspeldbochten. Alsof de automatische piloot het geheel van je overneemt. Het systeem is uitgerust met een 360 graden rondom camerasysteem, die alles om je heen continue monitort.

Mercedes-Benz GLE-AMG: Spierballen Cross Over 9

Ok, het is maar voor heel even dat er wordt toegestaan om zonder stuur bediening over de weg te razen. Na zo’n 10 seconden geeft het dashboard de waarschuwing, dat het toch gewenst is beide handen aan het stuur te houden. En dat wil je ook, in deze 585 pk 5.5 liter V8 van AMG, waarmee de verleiding bijzonder groot is het gaspedaal te vloeren. En of je dat nu doet vanaf stilstand, bij 60 km of boven de 120 km/uur, bij elke snelheid is er voldoende koppel. En vanuit stilstand word je bij vol gas gelanceerd met 0,8 G, wat gepaard gaat met oor strelend geroffel en gegrom. Neem gas terug en je wordt getrakteerd op back fire, afgewisseld met zwaar geroffel. Alsof Benz Bach heeft ingeschakeld, die vervolgens voortdurend op de achterbank met zijn orkest meereist en je keer op keer laat genieten van fenomenale arrangementen.

Mercedes-Benz GLE-AMG: Spierballen Cross Over 10

Van Bach naar Hybride
De tweede dag van het introductieprogramma vangt aan met rust. Heel veel rust. Nadat we de nacht hebben doorgebracht in het veel te luxe maar vooral rustgevende Grand Tirolia Kitzbühel, wordt ons de ervaring aangeboden om met de Mercedes-Benz GLE 500e 4MATIC te gaan toeren. Een tamelijk dikke aanduiding, maar het betreft echter een plug-in Hybride, die gecombineerd elektrisch en benzine aangedreven wordt voortbewogen. Met een zachte druk op de startknop komt de Hybrid tot leven. Het dashboard licht op, maar motorgeronk blijft uit. Onwennig geven we zachte druk op het gaspedaal, waarna de kathedraal soepel in beweging komt. Rijgeluiden blijven achterwegen. De technici hebben zich volledig uitgeleefd met het plaatsen van geluidsisolatie, waardoor we in alle rust weg zoeven uit het sportieve Kitzbühel.

Mercedes-Benz GLE-AMG: Spierballen Cross Over 11

De GLE 500e is gemotoriseerd met de BlueDirect V6 direct ingespoten benzine motor (goed voor 333 pk), gecombineerd met een hybride module die elektrisch 116 pk levert. Samen goed voor een 650 Nm.

Volledig elektrisch gaat de GLE 500 e naar een snelheid van 130 km/uur. Pas daarna springt de verbrandingsmotor bij.

Mercedes-Benz GLE-AMG: Spierballen Cross Over 12

Het accu pack biedt volgens het boekje een actieradius van zo’n 30 kilometer volledig elektrisch. Over deze afstand is de e-Benz geheel emissie-loos. Een mooie uitdaging in dit bergachtig gebied. We cruisen door een prachtig glooiend landschap en gaan min of meer geruisloos langs uitgestrekte bossen en adembenemende bergkammen. Maar nadat we zo’n 10 kilometer van het vertrekpunt verwijderd zijn, kunnen we onze kalmte niet langer meer in bedwang houden en vloeren het pedaal van de GLE. Wat een koppel! We pakken een bergweggetje en gaan een stuk off road. Door onze uitspatting halen we de voorspelde 30 kilometer niet geheel elektrisch, maar komen toch nog 25 kilometer ver, zonder benzine te verstoken. Bijzonder is, dat de GLE versie wel strak stuurt.

Indrukwekkend.

Mercedes-Benz GLE-AMG: Spierballen Cross Over 13

Mercedes-Benz GLE-AMG: Spierballen Cross Over 14

Off Road ervaring
Vlijtig als de Oostenrijkers zijn worden er in het skigebied rondom Kaprun bergen verzet. De uitgestrekte steengroeve biedt een prachtige gelegenheid om de GLE eens flink op de proef te stellen. Ok, de ondergrond is relatief hard. Fesh Fesh, een doorwading of een modderbad zit er vandaag niet in. Maar hill climbing, serieuze afdalingen en off road paden staan weldegelijk op het menu. Voor een sjieke bak als de GLE toch een beetje onwennig terrein. Of toch niet?

Mercedes-Benz GLE-AMG: Spierballen Cross Over 15

Het 360 graden camerasysteem blijkt wederom een uitkomst. Ongeacht of je nu achteruit in wilt parkeren, of vooruit een heuveltop wenst te bedwingen. Het 7-inch grote media display bied je geweldig zicht. Normaliter zit off road rijden in bergachtig gebied vol verrassingen, omdat het zicht vaak beperkt wordt door een enorme motorkap. Maar met het camerasysteem kijk je hier als het ware dwars doorheen, zodat je uitstekend kunt inschatten hoe je na het bereiken van de top je weg dient te vervolgen.

Mercedes-Benz GLE-AMG: Spierballen Cross Over 16

De bodemvrijheid kan desgewenst worden aangepast in 30, 60 of 90 mm extra vrijheid, wat neerkomt op een maximum van 600 mm doorwading en maximaal 285 mm grondspeling.

En met het grootste gemak bedwingen we dan ook de off road paden van de Kaprunse steengroeve.

Mercedes-Benz GLE-AMG: Spierballen Cross Over 17

Tekst en fotografie: Léon Jansen