Toyota heeft een nieuwe mijlpaal geslagen in duurzame mobiliteit. Na de introductie van de Full Hybrid Prius in 1997, onthult Toyota vandaag in Los Angeles de Mirai met Fuel Cell techniek. De Mirai, Japans voor toekomst, luidt een nieuw tijdperk in. Een tijdperk waarin mobiliteit, maximale duurzaamheid en rijplezier hand in hand gaan.

De technische ruggengraad van de Mirai, is het innovatieve Toyota Fuel Cell System (TFCS); een combinatie van de zo intens betrouwbare Full Hybrid techniek van Toyota en een nieuw in eigen huis ontwikkelde brandstofcel techniek. Het TFCS is hierdoor veel efficiënter dan willekeurig welke verbrandingsmotor en stoot bovendien geen CO2 uit dan wel stoffen die slecht zijn voor de luchtkwaliteit. Uit de uitlaat komt alleen waterdamp.

Alles wat je van een next-generation auto verwacht
De Mirai heeft alles in huis wat je verwacht van een next-generation auto. Een direct herkenbaar design, enthousiasmerend rijplezier en een even indrukwekkend stille als krachtige, koppelrijke aandrijflijn.

Zelf ontwikkelde techniek, drie innovaties
Wat de techniek van de Fuel Cell Mirai extra bijzonder maakt, zijn drie door Toyota zelf ontwikkelde innovatieve componenten. De eerste is de Fuel Cell Stack, waarin waterstof wordt omgezet in elektriciteit. Toyota heeft kans gezien om de Fuel Cell Stack te ontdoen van de luchtbevochtiger. Het maakt dit component niet alleen een stuk kleiner en lichter, maar ook goedkoper en betrouwbaarder.

20141118_01-Toyota_slaat_met_innovatieve_Fuel_Cell_Mirai_nieuwe_mijlpaal_voor_duurzame_mobiliteit

Ultra efficënte converter
De tweede innovatie, is de ultracompacte en ultra-efficiënte Fuel Cell Boost Converter. Deze converter kan de spanning uit de Fuel Cell Stack ‘oppompen’ naar 650 volt waardoor de elektromotoren én de Fuel Cell Stack kleiner én goedkoper konden worden gemaakt.

Compacte, ultrasterke tanks
De hogedruk waterstoftanks vormen Toyota’s derde technologische doorbraak. De tanks zijn opgebouwd uit onder meer drie lagen met koolstof versterkt kunststof waardoor waterstof veilig kan worden opgeslagen onder een druk van maar liefst 70 MPa (ongeveer 700 bar). Dat beperkt de omvang van de tanks – elke Mirai heeft er twee aan boord – en daarmee ook het gewicht en de kosten van productie.

Belangrijkste Toyota Fuel Cell System (TFCS) specificaties
Schermafbeelding 2014-11-18 om 09.18.06

181114toy1

Fuel Cell componenten zéér sterk
Bij de ontwikkeling van de Fuel Cell componenten van de Mirai, heeft de veiligheid altijd voorop gestaan. De Fuel Cell aandrijflijn is zó ontwikkeld, dat het extreme krachten kan weerstaan, blijkt ook uit crashtests. Alle vitale onderdelen van de Fuel Cell aandrijflijn – waaronder de Fuel Cell Stack en de twee waterstoftanks – zijn beschermd door energie-absorberende materialen. Bovendien bevinden de waterstoftanks zich buiten de cabine.

Mirai heeft brede waaier veiligheidssystemen
Voor de veiligheid op de weg, kun je als bestuurder van een Mirai altijd rekenen op een brede waaier aan voorzieningen als Toyota’s Pre-collision System dat mogelijke aanrijdingen detecteert en er op anticipeert door desnoods te remmen. Verder is het Lane Departure Alert standaard, net als een Blind Sport Monitor.

Bewust herkenbaar design
Bij het tekenen van de Mirai, is bewust gekozen voor een herkenbaar design. Toyota’s eerste productie Fuel Cell auto is een mijlpaal qua innovatie en duurzaamheid, en dát mag ook als zodanig worden gezien. De auto is zo getekend, dat het lijkt alsof de Mirai door het water snijdt.
De grille in het front wordt gekenmerkt door twee luchtinlaten aan de zijkant. Deze luchtinlaten zorgen voor de koeling van het Fuel Cell systeem én leveren de zuurstof die nodig is bij het omzetten van waterstof in elektriciteit.

181114toy3

Interieur met eigen karakter
Het interieur heeft een al net zo eigen karakter als de buitenzijde, met zilverkleurige accenten en een centraal geplaatst instrumentarium met een HD TFT scherm. Het bedienen van de zaken als de airconditioning en stoelverwarming gaat heel eenvoudig en licht via elektrostatische raakvlakken. De bestuurder zetelt, net als zijn voorpassagier, op een 8-voudig elektrisch verstelbare stoel.

Laag zwaartepunt geeft extra dynamiek
Door de opbouw van de auto – met alle zware onderdelen van de aandrijflijn in de bodem weggewerkt – heeft de Mirai een zeer laag zwaartepunt. Bovendien is het gewicht optimaal verdeeld tussen voor- en achterzijde, is de carrosserie extreem stijf en het onderstel ontworpen voor rijdynamiek. In combinatie met de koppelrijke karakteristiek van de Fuel Cell aandrijflijn, is de Mirai een krachtig rijdende en fijn sturende dynamische auto.

Extreme stilte aan boord
Toyota heeft ook extra aandacht besteed aan het geluidsniveau aan boord. Omdat de Fuel Cell technologie fluisterstil haar vermogen afgeeft, zijn wind- en bandengeruis in potentie de meest dominante geluidsbronnen. Bij de Mirai is dat ondervangen door de carrosserie zo min mogelijk windgeluid te laten genereren enerzijds en door het zéér royaal toepassen van isolatie en geluidsabsorberende dan wel geluidswerende materialen anderzijds. Hierdoor blijft de Mirai op alle snelheden maatgevend stil.

Start verkoop
De Mirai komt in eerste instantie nog niet naar Nederland. De verkoop begint in Japan en de Verenigde Staten, waar de waterstof tankinfrastructuur op orde is. Vanaf september volgend jaar volgt Europa. Duitsland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk krijgen de primeur in die gebieden waar voldoende waterstof tankstations zijn.

181114toy4

Specificaties Mirai
Schermafbeelding 2014-11-18 om 09.18.29

Waterstof
De waterstof waar de Mirai haar energie uit haalt, kan niet alleen worden opgewekt door bijvoorbeeld wind- en zonne-energie, maar zelfs worden gegenereerd uit rioolslib en afval.