Snel en eigenzinnig 4

De Hyundai Veloster is het meest eigenzinnige model van Hyundai. Hij valt niet alleen op door zijn opvallende uiterlijk, maar ook vanwege zijn unieke 2+1-deurs configuratie. Naast de versie met de vertrouwde en zuinige 1.6 GDI-benzinemotor, die desgewenst is te koppelen aan een transmissie met dubbele koppeling, introduceert Hyundai nu de turbovariant van de Veloster. 

Hyundai Veloster Turbo
Deze excentrieke driedeurs sportcoupé is daarmee de eerste Hyundai die is voorzien van deze volledig nieuwe 1.6-liter GDI-motor met twin-scroll turbo. De snelle en eigenzinnige Hyundai Veloster Turbo is er alleen als i-Catcher, dus in de meest luxe versie, zodat er weinig te wensen overblijft. De prijs: € 32.995,-.
Door zaken als directe brandstofinjectie, een luchtgeregelde intercooler en de twin-scroll turbo heeft de Veloster Turbo een maximumvermogen van 137 kW (186 pk) en 265 Nm aan trekkracht. Dat zijn toenamen van respectievelijk 33 en 59 procent ten opzichte van de atmosferische motor. Speciaal voor de Europese markt hebben de technici in het ontwikkelingscentrum van Hyundai Motor Europe in Rüsselsheim extra zorg besteed aan een zo hoog mogelijke koppelafgifte bij zo laag mogelijke toerentallen.Snel en eigenzinnig 5

‘De extra kracht van de Veloster Turbo versterkt de aantrekkingskracht van dit model voor Europese kopers die op zoek zijn naar de ideale combinatie van een opvallend design, een opwindende rijervaring en het gebruiksgemak van een hatchback’, zegt senior Vice President en Chief Operating Officer van Hyundai Motor Europe Allan Rushforth. Met de nieuwe krachtige motor accelereert de Veloster Turbo van 0-100 km/u in 8,4 seconden en bedraagt de topsnelheid 214 km/u.
Krachtig ogende diffuser

De Veloster Turbo heeft dezelfde praktische eigenschappen als het standaardmodel, maar heeft daarnaast enkele unieke eigenschappen dankzij het aangepaste exterieur. Zo is de grille groter en geprononceerder, is de auto voorzien van dorpelverbreders en aangepaste voor- en achterbumpers met een krachtig ogende diffuser en ventilatieopeningen. Ook de lichtmetalen 18-inch wielen en de achterspoiler dragen bij aan het dynamische profiel dat geïnspireerd is door de Fluidic Sculpture-designtaal. De Veloster Turbo heeft dezelfde unieke 1+2-deurconfiguratie en biedt evenveel interieurruimte aangezien de wielbasis met 2.650 millimeter gelijk is aan die van de Veloster met atmosferische motor. Wel is de Veloster Turbo 30 millimeter langer en 15 millimeter breder.

Nieuw akoestisch pakket
Ondanks het dynamische karakter en de toegenomen sportiviteit van de Veloster Turbo, zorgen hoogwaardige materialen in het interieur voor een kalme en ontspannen omgeving voor de inzittenden. Het nieuwe akoestische pakket omvat daartoe materialen als luchtdoorlatend tapijt, geluidsabsorberende lagen in de motorruimte en extra demping om vibraties en externe geluiden te isoleren.
Inspelend op de laatste technieken biedt het 7-inch TFT-touchscreen in het dashboard de basis voor de bediening van het Hyundai-navigatiesysteem en de mogelijkheid om apparaten als een camcorder of een PlayStation aan te sluiten.

Snel en eigenzinnig 6
Turbo is de topversie
De Hyundai Veloster Turbo is meteen de topversie. Dat betekent dat er wat betreft uitrustingsniveau weinig te wensen overblijft. De turboversie is zeer rijk uitgerust. Behalve de rijke standaardspecificaties als cruise control, elektrisch bedienbare ramen (3x), in de buitenspiegels geïntegreerde knipperlichten, het in hoogte en diepte verstelbare stuurwiel, dagrijverlichting en veiligheidszaken als ESP en zes airbags, is er in de Hyundai Veloster Turbo zo’n beetje alles voor handen. Dat betekent: lederen bekleding, lichtmetalen 18-inch velgen, een achteruitrijcamera, een panoramisch zonnedak (schuifdak), Climate Control, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, een premium geluidssysteem met subwoofer, een Bluetooth-carkit en een full map touchscreen navigatiesysteem. Ook is de Hyundai Veloster Turbo voorzien van een smart key met startknop. De aluminium pedalen, het Turbo-stylingpakket met sideskirts, dakspoiler, aangepaste voorbumper met mistlampen en grille én aangepaste achterbumper met diffuser en sportuitlaat geven de Hyundai Veloster Turbo een geheel eigen gezicht. De Veloster Turbo is leverbaar met keuze uit drie zeer speciale kleuren: de twee stoere mat metallic kleuren Young Gun (grijs) en Petrol Grey (donkergrijs/aubergine) en de micaparelmoer kleur Storm Trooper (wit).
Vijf sterren in Euro NCAP-crashtest
Op het gebied van veiligheid kunnen de inzittenden van de Veloster Turbo rekenen op een totaalpakket aan actieve en passieve veiligheidstechnieken, met onder meer zes airbags, ABS, tractiecontrole (TCS), Brake Assist en Hill-start Assist Control. De Veloster Turbo behaalde de maximale score van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest.
De Hyundai Veloster is verkrijgbaar vanaf begin september en wordt standaard geleverd met Hyundai’s toonaangevende 5 jaar Driedubbele Garantie. Daarbinnen vallen vijf jaar garantie op product- en fabricagefouten (zonder kilometerbeperking), vijf jaar Mobiliteitsgarantie en vijf jaar voertuiginspectie.

Technische specificaties
Chassis en carrosserie
1+2-deurs vierpersoonscoupé met stalen zelfdragende carrosserie.
GDI-turbobenzinemotor met voorwielaandrijving en handgeschakelde zesversnellingsbak.

Motor
Type viercilinder, benzinemotor met turbo
Turbocompressor twin-scroll, tweetraps
Cilinderinhoud 1.591 cc
Vermogen 137 kW (186 pk) @ 5.500 t.p.m.
Koppel 265 Nm (26,5 Kgm) @ 1.500-4.500 t.p.m.
Boring x slag 77,0 x 85,4
Compressie 9,5 : 1
Transmissie
Handgeschakeld 6 versnellingen

Ophanging en demping
Voor: volledig onafhankelijke McPherson-ophanging met schroefveren en gasgevulde schokbrekers. Stabilisator.
Achter: gekoppelde torsieas met gasgevulde schokbrekers. Stabilisator.
Stuurinrichting
Type Elektrische stuurbekrachtiging
Verhouding 2,78 omwentelingen (uiterst links tot uiterst rechts)
Draaicirkel 10,4 m

Remmen
Voor 300 mm geventileerde schijven
Achter 262 mm massieve schijven
100-0 km/u 36,2 m
Wielen en banden
Standaard 18 x 7,5-inch lichtmetaal, 215/40 R18-banden
Reserve tijdelijke mobiliteitskit

Afmetingen
Exterieur (mm)
Totale lengte 4.250
Totale breedte 1.805 (excl. buitenspiegels)
Totale hoogte 1.399
Wielbasis 2.650
Spoorbreedte voor 1.557
Spoorbreedte achter 1.570
Overhang voor 850
Overhang achter 750
Bodemvrijheid 143

Interieur (mm) Voor Achter
Hoofdruimte 990 896
Beenruimte 1.114 805
Schouderruimte 1.412 1.371
Inhoud (l)
Brandstoftank 50,0
Bagageruimte 440 (rugleuning rechtop) / 1.015 (rugleuning neergeklapt)
Gewicht (kg)
Handgeschakeld
Rijklaar gewicht 1.255
Maximumgewicht 1.750
Prestaties
Handgeschakeld
Topsnelheid (km/u) 214
0-100 km/u (sec.) 8,4