Maserati presenteert de vernieuwde GranTurismo en GranCabrio op Goodwood Festival of Speed (29 juni – 2 juli). De GranTurismo beleeft er zijn Europese première, twee dagen nadat hij werd onthuld bij de New York Stock Exchange (NYSE) op Wall Street. De GranCabrio maakt op Goodwood zijn werelddebuut.

Smullen bij Maserati op Goodwood 16

Dit jaar staat de Maserati-stand op het Goodwood Festival of Speed in het teken van zeventig jaar GranTurismo. De luxe twee- of vierzits coupé met de motor voorin en achterwielaandrijving is een typisch Italiaans autoconcept. Maserati is een van de pioniers op GranTurismo-gebied en laat op Goodwood dan ook niet alleen de nieuwe GranTurismo en GranCabrio zien, maar ook deze klassieke GT’s:

Maserati A6 1500
Het oorspronkelijke GranTurismo-model werd in 1947 gelanceerd op de Autosalon van Genève. Hij had een 65 pk sterke 1,5 liter zescilinder lijnmotor onder de motorkap en een revolutionaire, door Pininfarina ontworpen carrosserie.

Maserati 3500 GT
De eerste in serie gebouwde Maserati debuteerde in 1957, het jaar dat Juan Manuel Fangio het Formule 1-kampioenschap won in zijn Maserati 250F. De aluminium carrosserie van de 3500 GT werd ontworpen door Touring. Voor de aandrijving zorgde een 3,5 liter zescilinder met 230 pk.

Maserati Khamsin
Deze door Bertone-ontwerper Marcello Gandini getekende Maserati dankt zijn naam aan een woestijnwind. De Khamsin was in de jaren zeventig dé ultieme Italiaanse exoot. Hij haalde een vermogen van 320 pk uit een 4,9 liter V8.

Maserati 3200GT
Met deze door Giorgetto Giugiaro getekende coupé keerde Maserati in 1998 terug in het GranTurismo-segment. De voorganger van de huidige GranTurismo had een 3,2 liter twinturbo V8 met 370 pk.

Tijdens het Goodwood Festival of Speed nemen de vernieuwde GranTurismo en GranCabrio deel aan de Supercar Run op de Goodwood Hillclimb. Deze 1,86 kilometer lange heuvelklim is zonder twijfel het beroemdste onderdeel van het jaarlijkse Goodwood Festival of Speed. De Maserati’s kwamen vandaag al in actie en zullen dat iedere dag doen tot en met zondag 2 juli.

Op de Maserati-stand zullen twee GranTurismo MC’s te zien zijn. De eerste is uitgevoerd in Rosso Magma en heeft een met zwart leer en Alcantara bekleed interieur. Het exterieur van de tweede is gespoten in de kleur Grigio Lava, dat mooi contrasteert met de Rosso Corallo-leren bekleding in de cabine. Daarbij staat er één GranCabrio Sport op Goodwood. Deze is Blu Assoluto met een Bianco Pregiato-interieur.

Smullen bij Maserati op Goodwood 17

De Maserati-stand is echter niet compleet zonder de andere modellen uit het programma van Maserati. Er staan een Quattroporte Diesel in Blu Passione, een Ghibli Diesel in Rosso Energia en een Levante Diesel in Grigio Maratea. De Levante S – waarvan net is aangekondigd dat hij ook naar rechtsgestuurde markten komt – zal te zien zijn in het First Glance-paddock.

 

Smullen bij Maserati op Goodwood 18

Vernieuwde GranTurismo & GranCabrio
De GranTurismo is de nieuwste, door Pininfarina ontworpen Maserati. Sinds zijn lancering in 2007 is hij uitgegroeid tot een van de meest iconische GT’s ooit gebouwd. De GranCabrio debuteerde twee jaar later op de autoshow van Frankfurt en kwam in 2010 op de markt. Beide worden gezien als de ultieme uitdrukking van Maserati’s passie, technologie en vakmanschap. Dankzij hun tijdloze ontwerp en comfortabele interieur met ruimte voor vier personen zijn ze werkelijk uniek in het supercar segment. Maserati heeft tot nu toe meer dan 37.000 GranTurismo’s en GranCabrio’s geproduceerd in zijn historische Viale Ciro Menotti-fabriek in Modena.

De vernieuwde GranTurismo en GranCabrio zijn leverbaar in twee versies: Sport en MC. Beide zijn uitgerust met een atmosferische 4,7 liter V8. Deze krachtbron wordt met de hand gebouwd bij Ferrari in Maranello en produceert 460 pk bij 7.000 tpm en 520 Nm koppel bij 4.750 tpm. De V8 is gekoppeld aan een zestraps automaat van ZF.

Smullen bij Maserati op Goodwood 19

Wat het ontwerp van de vernieuwde GranTurismo en GranCabrio betreft, heeft het Maserati Design Centre in Turijn de oorspronkelijke Pininfarina-belijning met het grootst mogelijke respect behandeld. De nieuwe ‘haaienneus’-grille is geïnspireerd op die van de Maserati Alfieri Concept uit 2014 en voegt een driedimensionaal effect toe aan de voorkant van GranTurismo en GranCabrio.

Smullen bij Maserati op Goodwood 20

Samen met twee aanvullende luchtinlaten in de neus, zorgt de grille ervoor dat de luchtstroom beter over de auto wordt verdeeld. Dit zorgt voor een lagere luchtweerstandscoëfficiënt van 0,32 voor de GranTurismo (was 0,33) en 0,33 voor de GranCabrio (was 0,35). De achterbumper van beide modellen is eveneens opnieuw ontworpen en wijkt af voor de Sport en voor de MC.

Het comfortabele interieur van de GranTurismo en GranCabrio biedt plaats aan vier personen, die kunnen plaatsnemen op individuele, met Poltrona Frau-leer beklede stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. Nieuw voor 2018 is een hoge resolutie 8,4 inch touchscreen. Het is gekoppeld aan een modern infotainmentsysteem, dat zowel Apple CarPlay als Android Auto ondersteunt. Daarbij is het onderste deel van de middenconsole opnieuw ontworpen, zodat het plaats kan bieden aan twee draaiknoppen van gesmeed aluminium en de toetsen waarmee de bestuurder de rijmodi kan selecteren. Het Harman Kardon Premium Sound System en de nieuwe Maserati-klok in het midden van het dashboard zijn standaard op zowel de GranTurismo en GranCabrio Sport en MC.