De volgende ontwikkelingsfase in de designtaal van ŠKODA beleeft zijn debuut in de ŠKODA SCALA. Het Tsjechische merk ondergaat een constante evolutie in plaats van een revolutie. Nu krijgt het DNA van ŠKODA nieuwe accenten door een verrassend samenspel van functie en emotie. Door ŠKODA ‘Simply Surprising’ genoemd, waarbij de focus ligt op vloeiende lijnen, dynamiek en emotie.

Met de doorontwikkelde designtaal wil ŠKODA meer klanten bereiken, vertelt ŠKODA Chief Designer Oliver Stefani. “Ons doel is dat klanten niet alleen een ŠKODA kiezen omdat onze modellen praktisch zijn, veel ruimte bieden en een uitzonderlijke prijs-prestatieverhouding hebben. Ze moeten zich ook aangetrokken voelen tot het ontwerp en een emotionele band met hun auto hebben.”

ŠKODA Design: van traditie naar toekomst 7

Realistische vingerwijzing
Bij de nieuwe designtaal van ŠKODA sprint het ontwerp van de grille direct in het oog. Voorzien van een opvallende zeshoekige vorm staat hij rechtop en heeft hij authentieke looks. Nieuw is ook het gebruik van de letters ŠKODA in zwarte kapitalen op de achterzijde in plaats van een logo. Uiteraard is de enorme interieurruimte gebleven. De karakteristieke tornado-lijn die langs de zijkant loopt en het uiterlijk visueel verlengt, benadrukt de sportiviteit en dynamiek van de auto. Gladde oppervlakken worden afgewisseld met kristalachtige elementen op de vlakke koplampen met heldere glazen en de vlijmscherpe L-vormige achterlichten.

ŠKODA Design: van traditie naar toekomst 8

De interieurs van de VISION X- en VISION RS-conceptstudies zijn volgens Oliver Stefani een realistische vingerwijzing naar de toekomst van ŠKODA’s nieuwe interieurdesigntaal. “De nieuwe kleuren en materialen onderstrepen ŠKODA’s nieuwe interieurambiance. Het interieurconcept, dat voor het eerst in de ŠKODA SCALA is te zien, markeert de start van de nieuwe emotionele en functionele identiteit van het merk.”