Shell zal begin 2016 beginnen met het installeren van waterstof pompen bij de tankstations in Duitsland, om  een poging te doen om de groei in Europa van deze koolstofarme alternatieve vervoer brandstof te versnellen.


Shell, die zijn eerste waterstof tankstation in Duitsland in 2011 opende, heeft vandaag een intentieverklaring ondertekend met zijn H2 Mobility Duitsland gezamenlijke onderneming partners en de federale minister van Duitsland vervoer, Alexander Dobrindt. Het zal leiden tot ongeveer 400 locaties in het hele land in 2023 waarbij waterstof tanken mogelijk wordt.

16831390111_0d7931d33d_k

“-Waterstof aangedreven elektrische voertuigen kunnen een belangrijke rol spelen in een koolstofarme, lage emissie, toekomst”, aldus Oliver Bishop, General Manager van waterstof bij Shell. ”Het zal een  technische innovatie en een gedurfde beleid moeten hebben willen we het wereldwijde energiesysteem transformeren in een steeds schonere, minder koolstof-intensieve wereld. H2 Mobility Duitsland laat zien wat we kunnen bereiken door middel van nauwe samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven. De volgende stap is voor consumenten om deze kans te omarmen en aanschaf te overwegen van voertuigen op waterstof zodra deze beschikbaar zijn. ”

Shell exploiteert momenteel drie waterstof stations in Duitsland, waaronder een in Berlijn en twee in Hamburg. Shell verwacht dat de eerste vier nieuwe tank punten op bestaande stations in Frankfurt, Wuppertal, Geisingen en Wendingen worden geïnstalleerd.

De pompen op deze stations zullen de fuel cell electric vehicles (FCEV) bijtanken in een paar minuten. De kosten van het opladen van een waterstof-brandstofcel auto is vergelijkbaar met het vullen van een auto met benzine of diesel en ze kunnen gelijke afstanden afleggen als voertuigen met conventionele verbrandingsmotoren.

1141471-ES_1752.jpg

16646347069_2e831d6295_k

1141471-ES_1719-2.jpg

Shell heeft nog twee demonstratie projecten waterstof tankstations in Los Angeles dat het bedrijf zal toelaten om een reeks technologieën te evalueren, de kosten te verlagen en beter inzicht in het gedrag van consumenten te krijgen.

Het bedrijf de potentie aan het beoordele voor meer stations in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, België, Nederland en Luxemburg.

1141471-ES_1872.jpg

1141471-ES_1824.jpg