De nieuwe SEAT Leon is een krachtige en emotionele persoonlijkheid en is vanaf een blanco vel papier geheel nieuw ontworpen. Hij zit boordevol high-end technologieën voor zijn rijassistentie- en infotainmentsystemen, zijn chassis en vanzelfsprekend in de aandrijflijn, met aan de basis motoren met pittige prestaties en een uitstekende brandstofefficiency. Bovendien biedt SEAT met de nieuwe Leon als eerste in deze klasse volwaardige LED-koplampen, een technologie die een prachtig design combineert met een verbazingwekkende lichtopbrengst.

“De nieuwe Leon herbergt meer dan ooit alle krachtige elementen van het merk SEAT. Het is een auto met een sportieve inborst en breed uiteenlopende sterke punten. Met deze auto introduceren we de kwaliteit en techniek uit hogere segmenten in de klasse van de compacte auto’s. De Leon markeert een ongekend belangrijke stap in de merk- en groeistrategie van SEAT. Eind dit jaar debuteert hij in een vijfdeursuitvoering, om vervolgens met aanvullende versies uit te groeien tot een complete familie,” verklaart James Muir, President van SEAT S.A..

De aantrekkingskracht van de nieuwe Leon wordt verder versterkt door zijn uitzonderlijk grote gebruiksgemak. Hij verenigt compactere buitenafmetingen met een ruimer interieur. Met premium materialen en een bijbehorende productiekwaliteit nestelt de nieuwe Leon zich in de top van zijn klasse.

Alle motoren behoren qua verbruik en emissies tot de beste in dit segment. Met een hoofdrol voor de Leon 1.6 TDI met het start/stopsysteem. Deze uitvoering laat een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 3,8 liter op 100 kilometer noteren, met een geschatte CO2-waarde van maar 99 gram.“Deze Leon is een compleet nieuwe auto en opent voor SEAT een nieuw hoofdstuk. Hij combineert SEAT’s dynamische designtaal met de allernieuwste technologieën. Fijne details en een nauwgezet design, vooral in het interieur, weerspiegelen het hoge kwaliteitsniveau van de nieuwe Leon,” vertelt Dr. Matthias Rabe, Vice-President of Research and Development van SEAT S.A.. “De nieuwe Leon is gebaseerd op het MQB-platform van de Volkswagen Group, dat is ontworpen op basis van een lichtgewicht constructie. Daardoor staat de nieuwe Leon borg voor indrukwekkende prestaties, met lage brandstofconsumptie en overeenkomstig lage CO2-emissies. Kortweg staat de nieuwe Leon voor volop rijplezier, een uitstekende efficiency, een prachtig design en een optimaal gebruiksgemak.”

Design – eenvoudigweg prachtig

Met een lengte van 4,26 meter is de nieuwe Leon zo’n vijf centimeter korter dan zijn voorganger, maar tegelijkertijd is de wielbasis met bijna zes centimeter gegroeid. Deze slimme constructie heeft geresulteerd in korte overhangen. Tegelijkertijd zorgen deze afmetingen voor tal van praktische voordelen, waaronder meer ruimte in het interieur, wat met name voor de achterpassagiers een prettig gegeven is, en een extra grote bagageruimte.

De hoekige vorm van de koplampen is een typisch kenmerk van de nieuwe designtaal van SEAT, terwijl dat design perfect is geïntegreerd in het strakke lijnenspel van de Leon. Volwaardige LED-units zijn voor het eerst in deze klasse beschikbaar. De nieuwe koplampen geven de voorkant van de Leon een zeer herkenbaar gezicht, hetgeen nog verder wordt versterkt door de LED dagrijverlichting. Van opzij bezien oogt de nieuwe SEAT Leon als een nauwgezet uitgevoerd beeldhouwwerk op wielen. De karakteristieke, ononderbroken ‘Línea Dinámica’ loopt via de wielkasten door naar achteren. De trapeziumvormige C-stijlen zijn eveneens een herkenbare feature, net als de korte, naar boven wijzende derde ramen. De achterkant van de nieuwe SEAT Leon is zorgvuldig ontworpen. Het grote merkembleem fungeert als ontgrendeling van de achterklep. De wigvormige achterlichtunits benadrukken de breedte van de auto en zijn tevens te voorzien van LED-technologie.

Het interieur – comfortabel en premium

Het elegante uiterlijke ontwerp van de nieuwe Leon wordt voortgezet in het interieur, dat een duidelijke, lichte en strakke ‘look’ heeft gekregen. Het dashboard is stijlvol, met een two-tone design waardoor het lijkt te zweven. Diverse details onderstrepen het hoge niveau aan vakmanschap van de Leon. Voorbeelden daarvan zijn de grote uitstroomopeningen voor de ventilatie, de bediening van het aircosysteem en de driedimensionale vorm van de bekledingselementen. De bagageruimte meet 380 liter, zo’n 40 liter meer dan die van de huidige Leon. “Het dashboarddesign ligt in lijn met onze nieuwe interieurfilosofie en is sterk op de bestuurder georiënteerd,” licht Alejandro Mesonero-Romanos, hoofd van SEAT Design, toe. “Dit ontwerp vergroot de ergonomie en zorgt tegelijkertijd voor een aantrekkelijk, sportief gevoel. Het geheel is zo ontworpen dat de nieuwe Leon en zijn bestuurder zich één voelen.”

De carrosserie – lichtgewicht en solide

De nieuwe SEAT Leon maakt gebruik van een platform dat de ontwikkelingsingenieurs de mogelijkheid bood de vooras 40 millimeter verder naar voren te plaatsen. Het resultaat is een grotere wielbasis en een uitgebalanceerde verdeling van de asbelasting; factoren die belangrijke voordelen bieden voor het comfort en de sportieve handlingeigenschappen. Dankzij de geavanceerde constructietechnieken en het gebruik van lichtgewicht materialen in de koetswerkstructuur is het totale gewicht van de Leon met 90 kilogram gedaald ten opzichte van de vorige versie.

Aandrijving – krachtig en zuinig

SEAT stuurt de nieuwe Leon naar het front met een serie krachtige en zuinige TDI- en TSI-motoren, qua inhoud variërend van 1,2 tot 2,0 liter. Alle krachtbronnen beschikken over directe inspuiting en turbotechnologie en zijn ontworpen voor een lage inwendige frictie en een snelle opwarming. Vergeleken met hun respectievelijke voorgangers is hun brandstofverbruik met 22 procent gedaald. Daarnaast worden alle motoren voor het eerst leverbaar met start/stoptechnologie voor een optimale efficiency.

De 1.6 TDI genereert 77 kW/105 pk en een koppel van 250 Nm. In de Ecomotive-uitvoering met start/stopsysteem en energieterugwinning verbruikt hij slechts 3,8 liter diesel op 100 km volgens de NEDC-cyclus, wat overeenkomt met 99 gram CO2 per km. De aanzienlijk vernieuwde 2.0 TDI heeft in de Ecomotive een gemiddelde consumptie van slechts 4,0 liter per 100 kilometer. Met 110 kW/150 pk en 320 Nm aan trekkracht is hij een krachtige drijfveer voor de Leon.

SEAT zal het motorenaanbod snel verder uitbreiden met de 1.2 TSI in twee varianten, met 63 kW/86 pk en 77 kW/105 pk, evenals een 1.4 TSI met 90 kW/122 pk en, de topversie binnen de benzinereeks, een 1.8 TSI met 132 kW/180 pk met een combinatie van een directe inspuiting en spruitstukinjectie. Het dieselaanbod wordt verder versterkt met de nieuwe top-TDI: de 2.0 TDI met 135 kW/184 pk, goed voor een maximumkoppel van 380 Newtonmeter. Afhankelijk van de motor wordt de overbrenging verzorgd door een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak of de bekende zes- en zeventraps DSG-transmissies met dubbele koppeling.

Het chassis – dynamiek met comfort

Het chassis van de nieuwe SEAT Leon scoort hoog vanwege zijn sportieve en levendige karakter. De voorwielophanging beschikt over een MacPherson vooras met subframe, terwijl de nieuwe Leon achter een torsieas krijgt voor motoren tot en met 110 kW/150 pk. De krachtigere uitvoeringen worden voorzien van een multi-link constructie die de langs- en dwarskrachten optimaal verwerkt.

Het nieuwe SEAT Drive Profile voor de Leon FR biedt de bestuurder de mogelijkheid om de karakteristieken van de stuurbekrachtiging, gasrespons en het motorgeluid via een sound actuator aan te passen op basis van drie instellingen: eco, comfort en sport. Daarnaast is er de mogelijkheid om de instellingen geheel op de voorkeuren van de bestuurder af te stemmen. De LED dashboardverlichting verandert bovendien in lijn met de gekozen stand: wit voor eco en comfort, en rood voor sport.

Infotainment – modern en flexibel

 

SEAT biedt in de nieuwe Leon een complete reeks moderne infotainmentopties. Aan de basis daarvan staat het Easy Connect-systeem, dat de SEAT Sound System entertainment- en communicatiefuncties aanstuurt, evenals een uitgebreide reeks voertuigfuncties.

De basisversie van de Leon, de Reference, krijgt het Media System Touch, een radio met een SD-kaart optie, vier speakers en een 5” scherm. De Style en FR worden uitgerust met het Media System Colour met meer schermkleuren en een hogere kwaliteit, inclusief een CD-speler en zes speakers (acht voor de FR). Dit systeem verbindt externe apparaten via Bluetooth, USB of aux-in. Zijn 5” kleuren aanraakscherm bedient tevens voertuigfuncties.

Het Media System Plus-systeem beschikt over een 5,8” aanraakscherm met driedimensionale afbeeldingen in hoge resolutie, een iPod-aansluiting, een optionele DAB-tuner en stemherkenning. Het systeem heeft standaard acht speakers. De meest complete optie beschikt over een navigatiesysteem dat navigatie-informatie ook weergeeft op het kleurendisplay tussen de snelheidsmeter en toerenteller en dat ook via stemherkenning kan worden aangestuurd. Het SEAT Sound System heeft een duidelijk, helder geluid dankzij de tien speakers in combinatie met een subwoofer.

Geavanceerde rijassistentiesystemen

Ook op het gebied van beschikbare rijassistentiesystemen vestigt de nieuwe Leon nieuwe normen. De vermoeidheiddetectie ‘ziet’ wanneer de bestuurder zijn concentratie verliest en stelt vervolgens voor een pauze in te lassen. Verder functioneert een geavanceerde, achter de binnenspiegel gemonteerde camera zowel als Full Beam Assistant, die automatisch groot- of dimlicht inschakelt, en het rijbaanassistentiesysteem Heading Control, dat lichte correcties doorgeeft aan de elektromechanische stuurbekrachtiging om te voorkomen dat de bestuurder de rijbaanmarkering overschrijdt.

“Met de compleet nieuwe Leon hebben we een auto ontworpen en ontwikkeld die op perfecte wijze de betekenis van Enjoyneering weergeeft. Deze aantrekkelijke mix van design, technologie, prestaties en premium kwaliteit gaat zonder enige twijfel bestaande klanten verleiden en tegelijkertijd een nieuwe generatie autokopers naar ons merk trekken,” besluit James Muir, President van SEAT S.A.