Seat heeft een nieuwe topversie van de Leon ST gelanceerd, de X-Perience. Deze staat hoger op z’n poten, is voorzien van vierwielaandrijving en is binnenin extra luxueus aangekleed.

Seat pakt het met de Leon ST X-Perience serieus aan; de stationwagon ziet er namelijk niet alleen uit als een vierwielaandrijver, hij is het ook en dat is niet altijd vanzelfsprekend voor deze categorie auto’s. Het systeem heet 4Drive en maakt gebruik van de vijfde generatie Haldex-koppeling. Onder normale omstandigheden is het een voorwielaandrijver, bij gripverlies worden de achterwielen bijgeschakeld.

Je hebt natuurlijk weinig aan je 4WD als je direct vastloopt op het eerste het beste bospad. Daarom heeft Seat de bodemspeling van de ST met 15 mm vergroot. Kunststof beschermdelen op de dorpels en wielkasten zorgen samen met de verchroomde dakrails en zwarte bumpers met ‘skid plates’ voor een extra stoer voorkomen. 

Binnenin worden nieuwe materialen toegepast en kun je kiezen voor zwart/grijze stoffen bekleding, bruin alcantara of zwart leer. Je wordt eraan herinnerd dat je in een X-Perience zit door de logootjes op het (van oranje stiksels voorziene) stuurwiel en de dorpellijsten.

SEAT LEON ST X-PERIENCE 6

Bij de motoren is er keuze uit drie diesels en één benzinemotor. Dat is een 1,8-liter TSI van 180 pk en 280 Nm, die is gekoppeld aan een 6-traps-DSG en een gemiddeld verbruik van 6,6 l/100 km heeft. De TDI’s trappen af met een 1,6-liter van 110 pk en 250 Nm (4,8 l/100 km, CO2-uitstoot: 125 g/km), gevolgd door twee 2,0-liters van 150 pk/320 Nm en 184 pk/380 Nm. De eerste heeft een handgeschakelde zesbak, de sterkste diesel een zestraps-DSG. Ze verbruiken beide 4,9 l/100 km, bij een CO2-uitstoot van 129 g/km. 

De sterkste TDI en de 1.8 TSI (de versies met DSG dus) worden standaard geleverd met Drive Profile, waarbij de bestuurder kan kiezen voor de modi Eco, Comfort en Sport. Hierbij worden de reacties van de stuurbekrachtiging, gaspedaalrespons en versnellingsbak aangepast.   

Het concept van de Seat Leon ST X-Perience is natuurlijk niet nieuw; we zien het ook terug bij bijvoorbeeld de Peugeot 508 RXH, Opel Insignia Country Tourer en Volkswagen Passat Alltrack. Het ophogen en ‘opruigen’ van stationwagons begon in de jaren 90 met auto’s als de Subaru Legacy Outback en de XC-versies van Volvo en Seat trekt dit idee nu door naar het C-segment, waar het een betrekkelijk nieuw verschijnsel is. We zien eigenlijk alleen de Fiat Stilo Uproad en Skoda Octavia Scout voor ons. Seat heeft in het verleden eerder een ‘offroadversie’ gehad in de vorm van de Altea Freetrack. 

De Seat Leon ST X-Perience komt eind 2014 naar Nederland. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend, die worden kort voor de introductie van de auto bekendgemaakt.

SEAT LEON ST X-PERIENCE 7

SEAT LEON ST X-PERIENCE 8

SEAT LEON ST X-PERIENCE 9

SEAT LEON ST X-PERIENCE 10

Bron: Autoweek