Er zijn opnieuw aanwijzingen dat de introductie van de nieuwe Porsche 911 GT3 RS (type 991) nabij is. Nu is daar ineens een foto van een schaalmodel van een auto die grote gelijkenissen vertoont met de spionagefoto’s van de 991 GT3 RS.

Luchthappers
Of de auto nu wel of niet debuteert op Goodwood, feit is wel dat de GT3 als RS-variant volgens de laatste geruchten minstens 500 pk sterk is en nog iets dichter in de buurt komt van een circuitauto dan de ‘gewone’ GT3. De RS-variant zal daarnaast beschikken over een forse achtervleugel. Nieuw zijn ook de luchtroosters in de spatborden boven de voorwielen, en regelrechte knipoog naar de sportwagenracerij.

Ook de luchthappers voor de achterwielen zagen we niet eerder op de 911 GT3 RS. Die kennen we van de Turbo en Turbo S en zijn ook op dit schaalmodel te zien, al heeft de huidige GT3 ze juist niet. Het lijkt er dus op dat de RS het nog bredere achterwerk van de vierwielaangedreven toppers krijgt. Dat zou kunnen betekenen dat de GT3 RS ook de plaats van het topmodel GT2 inneemt.

Geen GT2
Dat deze laatste variant daarmee niet zal terugkeren in het Porsche-gamma, heeft een Belgische bron met goede contacten binnen de Porsche organisatie eerder tegenover Vierenzestig.nl al exclusief bevestigd. De belangrijkste reden waarom de  991 GT2 is geschrapt, is gelegen in de onoverkomelijke technische uitdagingen. De 3,8 liter motor in de huidige Porsche 911 Turbo S produceert 560 pk en een maximum koppel van 750 Nm. Deze sportwagen beschikt over vierwielaandrijving, die noodzakelijk is om het brute vermogen nog enigszins op de weg te brengen.

In de formule die Porsche tot op heden toepaste op de GT2-modellen werd deze vierwielaandrijving vervangen door achterwielaandrijving. Bij de 997 GT2 leidde dit tot een volle seconde tijdverlies in de sprint naar 100 km/u. Gelet op het prestatieniveau van de huidige 991 Turbo S zou een variant daarvan met louter achterwielaandrijving leiden tot een auto met een enorm tractieprobleem.

SCHAALMODEL PORSCHE 911 GT3 RS 2