Jonge, beginnende automobilisten zijn nog altijd een risicogroep in het verkeer. Van alle ernstige auto-ongevallen in Nederland, blijkt een kwart van de bestuurders tussen de 18 en 24 jaar te zijn (SWOV, 2012). Met de Rijscholenkiezer willen de betrokken partijen de Nederlandse verkeersveiligheid bevorderen door jongeren te helpen bij de keuze voor een goede en betrouwbare rijschool. TeamAlert gelooft dat het opleiden van jongeren tot kwalitatief goede bestuurders essentieel is voor het laten afnemen van het aantal verkeersongevallen onder jongeren.

zoek-rijschool
Sinds deze maand kunnen jongeren in Nederland makkelijker de keuze maken voor een goede en betrouwbare rijschool via Rijscholenkiezer.nl. Het onafhankelijke vergelijkingsplatform is op 7 oktober gelanceerd door TeamAlert, dé verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, samen met minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu). De Rijscholenkiezer is ontwikkeld in samenwerking brancheorganisaties BOVAG, FAM en VRB, het CBR, het IBKI en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Jongeren kunnen op Rijscholenkiezer.nl reviews achterlaten over hun eigen rijschool en
RIJSCHOLEN KIEZER 2reviews van leeftijdsgenoten lezen over rijscholen uit de buurt. Daarnaast bevat de vergelijkingswebsite advies over het kiezen van een goede rijschool en de vervolgstappen na het behalen van het rijbewijs. Nard Gilsing, projectmanager TeamAlert: “Vergelijken is helemaal van deze tijd. Als je uit eten gaat of een hotel wil boeken voor je vakantie, kijk je vaak ook even op internet wat anderen ervan vonden. Waarom dan niet voor rijscholen? Dit vindt ook 69% van de jongeren die wij dit tijdens een steekproef hebben gevraagd.” Minister Schultz: “Ik ondersteun dit initiatief van harte. Het is belangrijk dat de branche zelf werkt aan kwaliteitsverbetering. Deze onafhankelijke site is één grote prikkel om kwaliteit te leveren en dat moet ook, want een rijbewijs brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. ” TeamAlert zal de Rijscholenkiezer via diverse kanalen onder de aandacht brengen bij jongeren. Hiervoor worden sociale media, zoals Facebook en Twitter ingezet en er start een online campagne. Ook de rijschoolbranche zal jongeren wijzen op het bestaan van de Rijscholenkiezer.