Grote middenklassers in het D-segment verliezen steeds meer de strijd tegen compactere modellen, waaronder SUV. Ford besloot binnen het Mondeo-gamma schoon schip te maken en nog slechts twee aandrijfvarianten te handhaven, waaronder de Hybride. Met een gunstige prijsstelling en een omvangrijke uitrusting lijkt het totaalpakket dik in orde.

Rijimpressie Ford Mondeo Wagon Hybride Titanium
Als je meerekent dat de huidige Mondeo in 2014 met twee jaar vertraging ten tonele werd gevoerd, mag je stellen dat het concept al zeven jaar oud is. De jaren beginnen een beetje te tellen, al hebben verschillende concurrenten nog altijd geen antwoord op de al vijf jaar beschikbare Hybride-variant. Dat type bleef bij zakelijke rijders een beetje buiten beeld, vanwege het uitblijven van bijtellingsvoordeel, maar lijkt nu toch wat meer in de picture te komen. Ten eerste houdt de bescheiden CO2-uitstoot de BPM-druk op de aanschafprijs relatief laag, ten tweede laat deze techniek met een gecombineerd vermogen van 187 pk zich nu ook in de Wagon monteren, in plaats van alleen in de sedan. Dat vormt nu eenmaal een geliefde carrosserievariant, overigens ook nog steeds beschikbaar als diesel consumerende 2.0 EcoBlue. Die zelfontbrander met 150 pk geldt als enige optie bij de hatchback.

Zeker als Wagon oogt de Ford Mondeo stijlvol, tijdloos en massief. Dat laatste houdt direct verband met zijn forse buitenmaten, die zich gelukkig oog vertalen in een enorm ruim interieur, ook in de breedte. Ministers zouden er niet voor hoeven te bedanken. Dat hybridetechniek bij de lancering van het model destijds nog in de kinderschoenen stond binnen Ford-gelederen, merk je aan de tien centimeter hogere laadvloer, met daaronder wel een kleine opbergruimte. Prijstechnisch zit de Mondeo de compactere Focus enigszins in het vaarwater en in dat vergelijk verliest hij het qua moderne innovaties, maar wint hij de slag op grond van algeheel comfort. De voortreffelijke voorstoelen laten zich moeiteloos als fauteuils kwalificeren en claustrofobie zal nimmer toeslaan in de riante cockpit. Dan moet je de iets te ver weg geplaatste raam- en spiegelschakelaars en de bedaagde knoppen op de middenconsole maar voor lief nemen. Het dashboard bevat niet alleen een multimedia-touchscreen, maar ook twee display’s met voertuiginformatie aan weerzijden van de snelheidsmeter.

Met de uitrustingsniveaus houdt Ford het net zo overzichtelijk als met de motoren. Verwende automobilisten nemen de Vignale, met zaken als 18-inch wielen, stoelverwarming, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen, lederen bekleding en actieve ruisonderdrukking. Al ruim in zijn spullen zit de Titanium, zoals getest, voorzien van onder andere climate en cruise control, navigatie, voorruitverwarming, rijstrookbewaking en verkeersbordenherkenning. Een opvallende veiligheidsoptie betreft airbags in de achterste veiligheidsgordels. Ford groepeert de meeste opties trouwens in aantrekkelijk geprijsde pakketten, waarvan enkele speciaal voor de zakelijke markt. Gezien de vanaf prijs van een Mondeo Wagon Hybride Titanium, die € 36.690 kost, zit er wellicht nog speelruimte in het budget.

Als een limousine glijdt de grote middenklasser van Ford over de weg en getuigt hij van een zorgvuldig gekozen balans tussen veercomfort en rijdynamiek, passend bij het niveau van de auto. Reizen geschiedt in stilte, zolang je tenminste de aandrijflijn niet opjaagt. Bij langzame manoeuvres en acceleraties weet de tweeliter Atkinson-krachtbron zonder turbo zich tot op zekere hoogte geassisteerd door de elektromotor, maar bij snelle inhaalacties moet hij het hoog in de toeren zoeken. De CVT-automaat weet dat en geeft hem die ruimte, wat zich helaas vertaalt in een doordringend geloei. Bij rustige chauffeurs zal dat proces zich slechts op schaarse momenten voltrekken, maar het past niet bij deze rijdende relaxzone. Het vermogen dat je bij snelweggebruik vraagt, drukt zijn stempel op de brandstofconsumptie. Ford geeft ruim 1:22 op, maar wees niet teleurgesteld als je 1:17 haalt. Evengoed overschaduwt dat niet de vele kwaliteiten van de Mondeo Wagon Hybride, die het oer-Hollandse begrip ‘veel voor weinig’ eer aandoet en er wellicht voor zorgt dat het model een bloeiende tweede jeugd beleeft.

Technische specificaties
Gereden model: Ford Mondeo Wagon Hybride Titanium
Motor: 4-cilinder benzine, 1995 cm3 + elektro
Vermogen: 187 pk
Transmissie: CVT
Gem. verbruik: 4,4 l/100 km
CO2-uitstoot: 101 g/km
Actieradius: 1205 km
Topsnelheid: 187 km/h
0-100-acceleratie: 9,2 s
Bagageruimte: 403-1508 l
L x b x h: 486,9 x 185,2 x 150,1 cm
Massa leeg: 1616 kg
Vanafprijs: € 35.190
Prijs testmodel: € 36.690