De hype van cabriolets met een inklapbare hardtop ligt achter ons. Ook de BMW Z4 haakte hierbij aan, eenmalig. Met nu weer een softtop keert hij terug naar de roots van de roadster en naar zijn eigen oorsprong, die bij de Z3 ligt. Zijn concurrenten zijn op de vingers van één hand te tellen, maar de fabrikant heeft zich er niet met een jantje-van-leiden van afgemaakt.


Terug naar de oorsprong

Sommige trends drijven op lucht en laten zich lastig onderbouwen, terwijl bij andere de argumenten staan als een huis. De inklapbare hardtop valt in de laatste categorie, want hij biedt het optimum in waterdichtheid, bescherming tegen kou, geluidsisolatie, veiligheid, inbraak- en vandalismepreventie. Aan de andere kant kun je moeilijk om de nadelen heen: hij vreet in neergeklapte toestand bagageruimte, beïnvloedt het design, vergt een gecompliceerde en kwetsbare aansturing, verhoogt de totale massa en zorgt voor ongewenste gewichtsverplaatsing. Met de huidige materialen en afdichtingen van softtops durven fabrikanten een herintroductie toch weer aan en dat zal in ieder geval de echte roadsterpurist aanspreken, want die wenst een stoffen dak boven, nee áchter zijn hoofd.

BMW heeft dat goed begrepen met de Z4, een auto die trouwens ook als basis dient voor een sportcoupé van Toyota, de Supra.

Bergpassen bedwingen
Het klassieke silhouet van een roadster schrijft een lange neus en een lage opbouw voor, een kwalificatie waaraan de Z4 geheel voldoet. Een absolute natuurlijke schoonheid zal niet iedereen hem vinden, met zijn vrij drukke lijnenspel en ietwat verbaasd kijkende koplampen, maar je komt toch fraai voor de dag met deze BMW. Positieve tot lyrische reacties tijdens de fotosessie bevestigen dat. Met een open sportwagen als deze ga je graag bergpassen bedwingen, dus moet hij redelijk wat koffers slikken en dat lukt hem, bovendien vind je achter en tussen de voorstoelen enkele handige opbergmogelijkheden.

Naar goede Duitse traditie valt de cabine ruim uit en zullen ook mensen van forse lengte niet tegen de bovenrand van de voorruit aan staren. In de geteste M40i-uitvoering tref je een lekker dik sportstuur en heerlijke lederen kuipstoelen met wel ietwat vlakke zittingen aan. BMW durfde bij deze typische rijdersauto afscheid te nemen van de klassieke meters en in alle eerlijkheid stelt het digitale instrumentarium met configuratiemogelijkheden geenszins teleur.

Zichzelf kietelen
Het Z4-programma kenmerkt zich door twee turbo geblazen viercilinders, de sDrive20iA en 30iA met 197 respectievelijk 258 pk. Niks mis mee, maar in de open lucht zal de ware liefhebber zichzelf liever kietelen met de klanken van een zes-in-lijn en dat betekent doorsparen voor de flink duurdere M40i, die dan wel meteen 340 pk op de been brengt en ruimer in zijn toebehoren zit.

Het genoemde stuur en meubilair, een M-onderstel met bijbehorend sportdifferentieel en krachtiger remmen, 18-inch wielen en wat aankledingsdetails maken het verschil. Standaard op alle varianten zijn lederen bekleding, instelbare rijmodi, een reeks elektronische waakhonden voor de veiligheid onderweg, gescheiden klimaatregeling, cruise control, connectiviteit en ledverlichting. Aan handgeschakelde versnellingsbakken doet de Z4 in het geheel niet; je krijgt altijd een achttrapsautomaat.

Ordinaire vertoning
Ondanks een dreigend wolkendek gaat de kap neer, wat een luttele tien seconden duurt, uiteraard zonder dat je tegenwoordig nog clips hoeft los te trekken. De stadse omstandigheden in Den Haag bieden een prima gelegenheid om de verschillen tussen de rijmodi eens te ervaren, waarbij ‘Comfort’ het beste compromis blijkt te bieden. In ‘Sport’ en ‘Sport Plus’ ervaar je extreme scherpte in de besturing, de demping, de gasrespons en de reflexen van de automaat en dat werkt lekker uitdagend wanneer je de ruimte hebt om flink te gaan gummen, maar onder de meeste omstandigheden maakt het de auto een tikkeltje nerveus. Overigens begint de uitlaat dan te ploffen bij gas-los en dan wordt je aanwezigheid in het verkeer een vrij ordinaire vertoning, hoe verrukkelijk de zescilinder biturbomotor zijn rocknummers ook zingt. Met dat blok is de Z4 een kanon van een auto, altijd klaar voor de aanval en ademstokkend rap. Vlieg je op de snelweg de illegaliteit in, dan blijft de turbulentie met het dak open erg binnen de perken.

Op bochtige trajecten komt het beste in deze BMW naar boven, dan schudt hij met speels gemak en grote stuurprecisie alles en iedereen van zich af. Met je billen kort voor de achteras voel je precies waar het heen gaat, ook als je de kont eens even grof dwars gooit, wat op nat asfalt ook onbedoeld kan gebeuren. Tsja, zo wil de ware roadster fanaat het toch?

Technische specificaties
Gereden model: BMW Z4 M40iA
Motor: 6-cilinder benzine, 2998 cm3, 2 turbo’s
Vermogen: 340 pk
Transmissie: 8-trapsautomaat
Gem. verbruik: 7,1 l/100 km
CO2-uitstoot: 162 g/km
Actieradius: 732 km
Topsnelheid: 250 km/h
0-100-acceleratie: 4,5 s
Bagageruimte: 281 l
L x b x h: 432,4 x 186,4 x 130,4 cm
Massa leeg: 1510 kg
Vanafprijs: € 52.345
Prijs testmodel: € 79.298

 

Tekst en fotografie: Aart van der Haagen