Nederland is misschien wat klein voor de BMW X7, een dik vijf meter lange en twee meter brede kolos die zich niet even opzij laat duwen. Aan de andere kant leent hij zich perfect voor reizen op niveau, letterlijk en figuurlijk, bijvoorbeeld voor vips of wellicht een sportploeg. Bij zo’n zware, comfortabele reus kun je je echter afvragen hoeveel BMW-dna er overblijft.

Imponeer drang valt bij ons volkje niet zo in goede aarde, maar sommigen hebben daar lak aan en doen hetzelfde als Arabische oliesjeiks: zich verplaatsen in een voertuig dat in geen geval over het hoofd te zien is. In de woestijn zal de X7 vermoedelijk zijn beste afzetgebied vinden, maar BMW Nederland zag aanleiding genoeg om deze gigant met een grille als een tuinhek gewoon in het programma op te nemen. Waarom ook niet? Wat te denken van inzet als auto-met-chauffeur, een alternatief voor de 7 Serie? De fabrikant anticipeert daarop door een configuratie met twee gescheiden fauteuils op de middelste rij aan te bieden. Uit dat laatste kun je indirect opmaken dat de X7 als zevenzitter bestaat, wat overigens standaard is. Het elektrisch voorover klappen van het meubilair om achterin te komen of om de SUV in een pakezel te transformeren levert een mooi schouwspel op, maar duurt een eeuwigheid.

Kristal
Enorme portieren, vooral achter, verschaffen je een formidabele instap naar een salon die met gemak zeven volwassenen accommodeert. Bij langbenige lieden bereik je via de elektrisch verstelbare achterbank, met overigens een onprettige bobbel boven je stuitje, altijd een goed compromis. Op de voorstoelen zit je als een vorst, met de aantekening dat de zittingen ten behoeve van instapgemak wat vlak moesten blijven. De cockpit ademt één en al exclusiviteit, zonder kitscherig te worden; zelfs het optionele kristal in de pook en andere elementen blijft binnen de grenzen van het betamelijke. Volgens de laatste mode neemt een configureerbaar digitaal display het instrumentarium over en dat laat zich ondanks een rijke informatievoorziening vlot aflezen. Onovertroffen blijft de selector van het iDrive-systeem, die beter werkt dan de gebarencommando’s die je kunt geven.

Duizelingwekkend
Binnen de waslijst aan standaardvoorzieningen vallen enkele zaken op, namelijk luchtvering met adaptieve schokdemping en navigatie-input, LED koplampen, akoestische ramen, een panorama dak, vierzone-airconditioning (optioneel met vijf divisies), een parkeer assistent, een wifi-hotspot, volledige connectiviteit, een head-up display en de unieke, personaliseerbare BMW Display Key. Met die laatste kun je bijvoorbeeld op afstand het brandstofniveau checken, controleren of de ramen gesloten zijn en de auto laten stijgen of dalen boven het aardoppervlak.

Daarnaast krijgt de X7-koper een duizelingwekkende optielijst voorgeschoteld. Een kleine greep daaruit: verwarmbare armsteunen, massagestoelen, bekerhouders met temperatuurbeheersing, softclose op de portieren, een xOffroad Pack met vier rijmodi, een elektrisch wegklapbare trekhaak en een CoPilot Pack dat semiautonoom rijden mogelijk maakt.

Qua motorvarianten houdt BMW het dan weer overzichtelijk, met twee benzines (340 en 530 pk) en twee diesels (265 en 400 pk), waarvan de toppers een M-label dragen.

Extreem comfortabel
Hoewel totaal beheerst door allerlei elektronische foefjes kan de BMW X7 ook gewoon rijden en wel op een manier die je, eerder positief dan negatief, niet van het merk verwacht. Afhankelijk van de schokdemper- en andere settings glijdt hij zeer tot extreem comfortabel over de weg, zonder te deinen of al te ernstig om zijn lengteas te rollen. Pak je deze SUV toch bij zijn nekvel, dan gooit hij zijn gewicht van bijna 2,4 ton rijklaar in de strijd, maar zelfs dan blijft hij in staat om in hoog tempo lange bochten te ronden. Passend bij zijn karakter koos BMW voor een gematigd directe stuurbekrachtiging en een allerminst nerveus afgestemde automaat.

Als xDrive40i met een zescilinder biturbomotor, 340 pk en 450 Nm sterk, zit de X7 nooit om kracht verlegen en die is onmiddellijk op afroep beschikbaar. Helaas gaat dat wel gepaard met een geluidsproductie die de norm in deze klasse overstijgt, zeker wanneer je de compressors laat loeien. Een puntje van aandacht, want het voertuig profileert zich verder als een ultieme comfortzone, die een vredige rijstijl beloont met een verbruik van tegen de 1:10. Dat laatste zal bij oliesjeiks dan weer wat ongenoegen veroorzaken.

Technische specificaties
Gereden model: BMW X7 xDrive40i
Motor: 6-cilinder benzine, 2998 cm3, 2 turbo’s
Vermogen: 340 pk
Transmissie: 8-trapsautomaat
Gem. verbruik: 8,7 l/100 km
CO2-uitstoot: 198 g/km
Actieradius: 954 km
Topsnelheid: 245 km/h
0-100-acceleratie: 6,1 s
Bagageruimte: 750-2120 l
L x b x h: 515,1 x 200,0 x 180,5 cm
Massa leeg: 2295 kg
Vanaf prijs: € 115.350
Prijs testmodel: € 118.925

Tekst en fotografie: Aart van der Haagen