De vernieuwde Peugeot 208 oogst deze week behoorlijk wat bewondering. “Wat een cool ding”, hoor ik van mijn buurvrouw. “Wat goed dat de conceptcar terug te zien is in het productiemodel”, merkt een kennelijke kenner op. “Wauw, die lampen, die zijn echt vet”, zegt mijn man met glanzende oogjes. En ook ikzelf begon te glunderen als ik hem voor het eerst zie staan.

De nieuwste Peugeot slogan – Unboring the future – maakt in de vernieuwde Peugeot 208 zijn belofte meer dan waar. De Funfactor is zeker ook terug te vinden in het rijplezier. Van dit segment verwacht je vooral dat het een heerlijk stadsautootje is en dat is het. Maar hij heeft meer in zijn mars. De 130 Pk-motor geeft genoeg kracht om in 8,7 seconde van stilstand naar 100 te versnellen en tikt op zijn max de 208 km/uur aan. Deze snelheidsscores hoef je niet te halen: in het dagelijks verkeer merk je snel genoeg dat je in alle omstandigheden ruim voldoende pit hebt om te versnellen als dat nodig is. Samen met het kleinere stuur dat heel direct reageert, levert dit een dynamisch rijgevoel op. Het blijft een auto in het verkeer, maar ik herken de opwinding van de speelse botsauto.

Een opvallende nieuwe feature is de 3d iCockpit. De informatie in het cluster wordt in 3D-weergegeven. Hierdoor springt de belangrijkste informatie het meest in het oog. Wat er weergegeven wordt, kun je eenvoudig via een wielknopje op het stuur of via het touchscreen aanpassen. Van veel andere functies in dit scherm is het wel even wennen waar je ze in het menu kunt terugvinden. Boven de pianotoetsen blijkt nog een rij touch-knoppen te zitten die je helpen door dit menu te navigeren. Helemaal logisch is dit niet altijd. Zo zou ik verwachten dat bij het schilderspalet-icoon niet alleen het thema van het touchscreen valt te wijzigen maar ook de kleur van de led-strips die de auto van binnen zacht verlicht. Ik denk in eerste instantie dan ook teleurgesteld dat die led-kleur niet te wijzigen valt. Gelukkig vind ik het later wel uit, wanneer ik beter bekend raak met de menustructuur.

Peugeot-eigen zijn er wel meer knoppen en functies een beetje verstopt. Je doet er goed aan dit in stilstand uit te zoeken omdat je intuïtief niet alle kleine knopjes vindt, althans ik niet. En ook hier geldt zodra je het weet, is het geen probleem meer.

Als ik ’s avonds mijn oudste zoon moet ophalen, rijd ik een route met veel onverlichte wegen. De grootlichtassistent is zo alert dat hij al na 3 seconden zonder buitenverlichting overspringt. Elke vorm van tegenlicht herkent dit Franse welpje direct, het grootlicht springt ook even snel weer uit. Ik bedenk me in ene dat elke tegenligger het leeuwenbekkie ziet in de lampen. Ik laat mijn zoon uitstappen en hij vindt het zo vet dat hij er een filmpje van maakt. Later in de week word ik wel aangesproken bij school. Een moeder zegt dat ze de hoeveelheid ledverlichting behoorlijk verblindend vindt. Dat is dan wel weer jammer.

De testauto is voorzien van een uitgebreid pakket aan rijassistenties, en die zijn er niet voor niks. Zo stuurt de rijnbaanassistent wel duidelijk merkbaar bij. De parkeercamera laat zien hoe je manoeuvreert, maar vertekent wel een beetje. Ik vertrouw er niet volledig op en gebruik liever mijn spiegels om in de juiste positie te komen. Wel handig is dat je precies ziet (en hoort) of je nog ruimte achter je hebt. De 208 is nog volop in ontwikkeling. Volgens de website zal vanaf februari 2020 ook een echte parkeerhulp verkrijgbaar zijn. De dodehoekwaarschuwing doet zijn naam eer aan. Het lampje brandt alleen op het moment dat ik een langskomende auto even kwijt ben in de spiegels. Het maakt dat de assistentie ook echt als ‘hulp’ voelt. Je blijft op alle fronten ‘lekker zelf’ in controle.

De (adaptieve) cruise control heeft wel een eigen mening die je niet zomaar kunt over rulen. Zo schat ik de verkeerssituatie in als prima geschikt om te cruisen, maar de cruise control weigert omdat hij van mening is dat de omstandigheden niet geschikt zijn. Oke, dan niet. Wat ik ondertussen opmerk is dat door het indrukken van de cruise control knop de radar wel geactiveerd is. Hoewel ik dus zelf rijd, houdt de auto nu wel rekening met de ingestelde ‘gewenste’ afstand. Als ik zonder iets te veranderen aan de positie en druk van mijn voet naar de langzamere rechterbaan verplaats, gaat de auto vanzelf langzamer rijden. Het gaspedaal voelt alsof er een ballonnetje onder zit. Als ik per se wil kan ik wel versnellen, maar als ik niks doe past mijn snelheid zich dus aan, aan de snelheid van de voorliggers. Superhandig, verplichten voor alle bumperklevers, zou ik zeggen. Deze functie is een van de onderdelen van het Drive Assist pakket.

De Peugeot 208 komt binnenkort ook als elektrische variant beschikbaar. Ik mag door het prachtige Spaanse kustlandschap een uurtje in deze e208 rijden. Hij is stiller, sneller en nog directer dan deze benzine-uitvoering. Tegelijk is die rij-ervaring heel vergelijkbaar. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat de elektrische variant de doorslag geeft bij de verkiezing van Auto van het Jaar waarvoor de nieuwe 208 op de shortlist staat.

Voor onze rubriek “Vrouw aan het stuur” test Yvonne Pijnacker de Peugeot 208 * GT Line 1.2 Pure Tech

Tekst: Yvonne Pijnacker – https://vrouwaanhetstuur.nl
Fotografie: HuubKPhoto.com

 

Technische specificaties

Gereden model: Peugeot 208 GT Line 1.2 Pure Tech
Motor: 1.2 bezinemotor
Vermogen: 130 Pk
Transmissie: 8 traps automaat
Gem. verbruik: 4,3 l/100km
CO2-uitstoot: 103 gr/km
Actieradius: 1023 kilometer
Topsnelheid: 208 km/uur
0-100-acceleratie: 8,7 sec
Bagageruimte: 265 liter
L x b x h: 406 × 143 × 175 cm
Massa leeg: 1133 kg
Vanafprijs: € 27.930,-
Prijs testmodel: € 33.310,-