Renault Clio 2019 RS-Line

Een jas die precies past!

Zodra ik naar de Clio loop, maakt mijn hart al een sprongetje. Wauw, een auto met lijnen alsof hij is gesneden door een meestercoupeuse en precies in de kleur van mijn lievelingsjas. Hoe leuk kan het worden? Op de parkeerplaats staan trouwens meer modellen die allemaal de ‘precies-goed’-kleur hebben. Celadon, oranje, rood en koningsblauw doen het in echt nog beter dan op het plaatje in de Renault brochure. Maar voor iedereen die liever iets onopvallender door het leven gaat, zijn er ook nog zes ingetogen standaardkleuren.  Renault heeft verschillende varianten Clio’s. De meest basic (Life), iets uitgebreider (Zen), nog een tandje luxer (Intense) het meeste luxe (Initiale Paris) of de sportuitvoering (de R.S. Line). De verschillen zitten vooral in meer luxe, afwerking en uitrusting: 7 inch touchscreen of 9inch, wel of geen sensoren rondom, etc. Navraag bij Renault leert me dat de rijervaring die ik met de R.S. Line heb voor alle modellen hetzelfde is. De prestaties op papier onderstrepen dit (zie technische details onder, die dus voor alle modellen gelden).

Renault Clio R.S. Line TCe 100 1
Renault Clio 2019 RS-Line

De sportiefste van het stel is zeker geen racemonster, als je het afmeet aan de snelheid waarmee je kunt optrekken. Van 0 tot 100 duurt zo’n 11,8 seconden. Je kunt wel kiezen voor de sportieve of de eco modus of – en dat is best handig – de ‘my sense’-modus, een standaard instelling die je naar persoonlijke smaak kunt wijzigen. Ook de sfeerverlichting van het interieur is naar smaak in te stellen.

Renault Clio R.S. Line TCe 100 2De Clio is lekker wendbaar, niet te groot en niet te klein, maar precies goed. Ik voel me bijna Goudlokje, want ook het geluid dat de auto maakt, vind ik niet te ronkend (wat vaak het geval is bij sportmodellen), niet te slaapverwekkend monotoon (wat luxere auto’s vaak hebben, vast heel fijn, maar ik val er dus van in slaap). Nee, deze Clio maakt precies genoeg geluid. En als we het toch over geluid hebben, de Bose luidsprekers vullen de ruimte met een prima sound. Ook alle knopjes zitten precies op de plek waar ik ze verwacht en zijn zonder probleem te bedienen.

Renault Clio R.S. Line TCe 100 3Hoewel ik de Clio vooral een heerlijke auto vind voor in de stad, houdt de auto zich prima staande op de snelweg. Geen gestuiter, hoewel je wel goed in contact staat met het wegdek, geen last van zuiging van auto’s die hun topsnelheid proberen te testen. Voor wie het belangrijk vindt: de Clio kan maximaal 187 km/uur. En die kuipstoeltjes zitten verrassend comfortabel.

De R.S. Line is rijk voorzien van rij-assistentie. Maar anders dan ik eerder ben tegengekomen in de wereld van de assistenties, kan ik de hoeveelheid hulp die ik wil hebben zelf kiezen. En dan bedoel ik niet simpel “wel of niet” (aan of uit), maar de intensiteit van de hulp is naar wens aan te passen. Aan het einde van de testperiode heb ik precies uitgevogeld wat ik het prettigst vind, en ondervindt dan alleen nog maar voordeel zonder ergernis (omdat de standaardassistentie te hard in zou grijpen). Goudlokje is tevreden.

Renault Clio R.S. Line TCe 100 4Wat ik heel handig vind, is dat de Clio goed weet wat de geldende snelheidslimiet is. Hij reageert ook op de matrixborden: bij een opstopping zie je meteen dat de norm verlaagd wordt. En zelfs in de stad merk ik op dat bij wegwerkzaamheden de auto me vertelt dat ik tijdelijk op dat traject wat minder gas moet geven. Hieraan merk je dat ‘connected car’ meer betekent dan dat je je telefoon er makkelijk op kunt aansluiten, wat uiteraard ook kan. En dan… de vaak geïnstalleerde maar zelden goed werkende parkeerassistent. Ik kan erg makkelijk kiezen tussen verschillende situaties: fileparkeren, recht achteruitdraaien, of schuine vakken. Met de richtingaanwijzer kan ik zelfs kiezen of ik dit aan de linker- of rechterkant van het parkeerterrein wil. En verdraaid, de Clio verdient in alle geteste varianten een dik applaus. Je hoeft alleen maar op te letten of de Clio niet per ongeluk op een invalideplaats wil gaan staan. Dus voor vrouwen (of mannen want laten we wel zijn, die kunnen het ook allemaal even niet even briljant – zelfs als ze zelf denken van wel) die moeite hebben met inparkeren, is dit een echte aanrader. Met de 360 graden camera is zelf parkeren overigens ook een fluitje van een cent.

Renault Clio R.S. Line TCe 100 5Als ik dan per se nog een nadeel wil vinden, is het dat mijn man echt moeite heeft om achter het stuur plaats te nemen. Met de passagiersstoel en achterin heeft hij geen problemen. Het zal dus liggen aan combinatie van de plaats van het stuur en de deurstijl. Mijn jongste dochter rijdt zoals altijd het vaakst mee. Ze is 10 (en een half!) maar ze is altijd al een echte liefhebber van auto’s geweest (als wij zelf een nieuwe nodig hebben, kan ze een dag verdrietig zijn omdat ze afscheid moet nemen van de oude) en is bovendien een kritische meedenker. Bij elke auto die ik test, krijg ik dan ook haar uitgebreide mening. Deze keer vraagt ze me, met een zacht stemmetje, of ik het erg vind dat ik deze auto weer moet terugbrengen. Ik raad al waar mijn kleine goudlokje naartoe wil: ook zij vindt dat deze auto precies goed past.

Renault Clio R.S. Line TCe 100 6

Renault Clio R.S. Line TCe 100 7

Technische specificaties

Gereden model: Renault Clio R.S. Line TCe 100
Motor: 3 cilinder benzinemotor, Sequentieel met multipoint injectie
Vermogen: 101 Pk
Transmissie: handgeschakeld, 5 versnellingen
Gem. verbruik: 4,3 l/100 km
CO2-uitstoot: 99 g/km
Topsnelheid: 187 km/uur
0-100-acceleratie: 11,8 s
Bagageruimte: 318 liter
L x b x h: 4050 x 1988 x 1440 mm
Massa leeg: 1065 kg

Vanaf prijs testmodel: € 22.990,-
Prijs testmodel: € 25.360,-
Vanaf prijs “Life” versie is:  € 17.290,-

Renault Clio R.S. Line TCe 100 8

Tekst: Yvonne Pijnacker
Fotografie: HuubK