Na de bekendmaking half september dat een intentieverklaring werd getekend met Lotus, hebben de teams van Renault parallel de voorwaarden voor een terugkeer naar de Formule 1 bepaald en geanalyseerd. In het bijzonder werd onderzocht of een deelname aan het kampioenschap succesvol kon zijn en welke de financiële voorwaarden zouden zijn voor een terugkeer als renstal vanaf 2016.

“Renault had twee mogelijkheden: voor de volle 100% terugkeren, of er volledig uitstappen. Ik heb een grondige analyse gemaakt en op basis daarvan mijn beslissing genomen: Renault zal vanaf 2016 deelnemen aan de Formule 1. Met de laatste elementen die we van de belangrijkste spelers in de F1 hebben gekregen, kunnen we met vertrouwen voluit voor deze nieuwe uitdaging gaan. We hebben de ambitie om te winnen, zelfs al zal daarvoor redelijkerwijs tijd nodig zijn,” bevestigt Carlos Ghosn, Président Directeur Général.

Door weer een volwaardige renstal te worden zal Renault volop voordeel kunnen halen uit de overwinningen die het behaalt. De positionering als motorenbouwer hield steek, maar bleek haar beperkingen te hebben. De return voor imago en op de noodzakelijke investeringen als gevolg van het nieuwe motorenreglement was beperkt.

RenaultGroup_74018_be_fr

Ondertussen wordt zo snel mogelijk voortgewerkt aan de overeenkomst rond de overname van Lotus F1 Team. De belangrijkste contracten werden getekend op 3 december 2015. Lotus F1 kwam naar voren als de beste renstalpartner. Renault en Lotus F1 kennen elkaar al 15 jaar en werden in 2005 en 2006 samen wereldkampioen.

Renault is al 40 jaar continu aanwezig in de Formule 1. Renault veroorzaakte in 1977 een complete omwenteling in de Formule 1 met de turbomotor, die snel de te duchten motor werd, en behaalde 168 overwinningen, 12 titels bij de constructeurs en 11 titels bij de rijders. Renault reed ruim 600 Grote Prijzen!

Door te kiezen voor de Formule 1 bevestigt Renault dat de autosport een essentieel aspect is van het merk. De Formule 1 is de ultieme uitdrukking van de passie voor de auto. En passie is exact wat de identiteit van Renault bepaalt, zoals tot uiting komt in de merksignatuur “Passion for life”. De Formule 1

is voor veel klanten een belangrijke factor om te kiezen voor Renault, en een onderdeel van de motivatie van medewerkers. De Formule 1 is het summum van de autosport en vereist technologische en operationele uitmuntendheid. Deze tak van de autosport is een uitstalraam voor de technologische knowhow die Renault voor zijn producten ontwikkelt in het voordeel van zijn klanten.

De Formule 1 is voor Renault een middel om innovatie te versnellen en aan de frontlinie te blijven van de belangrijke technologische evoluties in deze sport. En ook om de brug te blijven slaan tussen spitstechnologie ontwikkeld voor de Formule 1 en technologie voor de wagens uit de serieproductie, in het bijzonder op het vlak van elektrische en hybride aandrijvingen. Aansluitend bij zijn deelname aan de F1 gaat Renault ook zijn R.S.-gamma verder ontwikkelen door sterker te investeren, om op alle continenten en in meer segmenten aanwezig te zijn met aangepaste wagens.

De Formule 1 geeft een merk bekendheid en is een imagebuilder op al zijn markten over de hele wereld. De Formule 1 is een van de sporten met de grootste media-aandacht ter wereld, op de 5 continenten en vooral in de opkomende markten. De F1 trekt elk jaar 450 miljoen kijkers. Het groeipotentieel ervan is sterk met opportuniteiten op het vlak van de nieuwe technologieën, de sociale media, videospellen, enz.

Meer informatie over de deelname wordt vrijgegeven in januari. Het kampioenschap gaat van start in maart 2016.