Dunlop Sport Maxx Race 2

Op het Internationale Autosalon van Genève stelde Dunlop vandaag de nieuwe Sport Maxx Race 2 voor. De opvolger van de Sport Maxx Race werd samen met Porsche ontwikkeld om te voldoen aan de strenge vereisten voor de  nieuwe 911 GT3. Nadat ook de eerste generatie van Sport Maxx Race-banden op het vorige model van de GT3 gemonteerd werd, blijft Dunlop de leverancier bij uitstek van gespecialiseerde banden voor Porsche-wagens.

Porsche 911 GT3 op Dunlop Sport Maxx Race 6
Dunlop Sport Maxx Race 2

“We zijn heel blij dat we konden samenwerken met het team achter de Porsche 911 GT3,” aldus Martijn De Jonge, Brand Director Consumer PBU EMEA. “Zo konden we een band afleveren die het potentieel van de wagen perfect overzet naar prestaties op de weg.”

Dunlop heeft zich bij Porsche Motorsport al uitvoerig bewezen met recente, origineel gemonteerde uitrustingen voor de originele 911 GT3, de Cayman GT4 en de 911 GT3 RS.

Voor de kampioenen van de FIA World Endurance en de European Le Mans Series in 2016 heeft Dunlop in grote mate bijgedragen tot inspirerende raceprestaties tijdens enkele van de zwaarste motorsportwedstrijden zoals de 24 uur van Le Mans en de 24 uur van de Nürburgring. Toen Porsche koos voor Dunlop om een band te ontwikkelen die perfect zou passen bij hun nieuwste 911 GT3, werden twee eisen gesteld: de band moest uitstekende prestaties leveren op droge ondergrond en de ultieme rondetijd op circuit kunnen neerzetten.

“Dunlop ontwikkelde een band met uitmuntende eigenschappen om aan onze eisen te voldoen. De Sport Maxx Race 2 levert de nodige prestaties op droge ondergrond en ook op het vlak van grip en stuurprecisie,” aldus Jan Frank bij Porsche.

De ultieme rondetijd op circuit
Dunlop, dat bekendstaat voor zijn ervaring in GT3- en endurancewedstrijden, met meer overwinningen in de 24 uur van de Nürburgring en de 24 uur van Le Mans dan eender welke andere bandenfabrikant, slaagde er dankzij zijn ervaring in de racewereld in om de functionele prestaties te leveren.

De sleutel om de ultieme rondetijd neer te zetten, is grip en stuurprecisie. Dunlop optimaliseerde de ronde vorm van de band voor een evenwichtigere drukverspreiding over het loopvlak, wat de bestuurder meer feedback in de bochten en een verbeterde stuurprecisie geeft.

De Sport Maxx Race 2 bevat overbruggingen tussen de groeven die de band stijver maken en haalt daarvoor zijn inspiratie bij verstevigingsstructuren die in de natuur voorkomen. Dankzij dit ‘LightWeight Reinforcement Structure Design’ hoeven ingenieurs minder rubber te gebruiken, wat zorgt voor een stijvere, lichtere band waarvan het totale gewicht toch zo laag mogelijk wordt gehouden.

Porsche 911 GT3 op Dunlop Sport Maxx Race 7Uitstekend potentieel in droge omstandigheden
De nieuw ontwikkelde Sport Maxx Race 2 bestaat uit een uniek rubbermengsel afkomstig uit de racesport, een cruciaal element voor betere, krachtigere rijprestaties. Dit racemengsel warmt sneller op dan normale mengsels, wat de wrijving tussen band en straat verbetert en leidt tot buitengewoon goede grip en langdurig stabiele prestaties bij het rijden met krachtige, sportieve auto’s.

Na intensieve testritten op de Nordschleife in Duitsland en op het testterrein van Porsche in Nardò werd de Sport Maxx Race 2 goed bevonden als origineel gemonteerde uitrusting voor de 911 GT3, de circuitgerichte straatauto van Porsche voor sportieve bestuurders.

Porsche 911 GT3 op Dunlop Sport Maxx Race 8
Dunlop Sport Maxx Race 2