Je ziet hem nog niet zo veel in het wild, de nieuwe Peugeot 508, die toch al het gehele jaar op het leveringsprogramma staat. Opvallen doet hij zeker wel, daar ligt het niet aan. Het D-segment verliest echter terrein ten faveure van compactere SUV’s en elektrische bijtellingsknallers, wat meteen de vraag opwerpt hoe interessant en begeerlijk deze excentrieke Fransoos is. Een test moet dat uitwijzen.

Eén ding staat vast: met een Peugeot 508 ga je bepaalt niet in de grijze massa op. Het mag best gewaagd heten dat een groot volumemerk de laatste jaren zulke eigenzinnige modellen op de consument durft los te laten, waarbij deze uit de kluiten gewassen middenklasser qua design het voorlopige hoogtepunt vormt. Hij degradeert de concurrentie bijna tot een vorig tijdperk, zeker als hatchback met ver uitwaaierende C-stijlen. ‘Berline’, noemen de Fransen deze carrosserievariant, met als alternatief de SW. Bestudeer je de 508, dan ontdek je telkens wel nieuwe details, helemaal als je de portieren opent: die bevatten geen raamstijlen, wat enigszins een coupébeleving op gang moet brengen. Sowieso straalt de koets exclusiviteit uit, zonder dat Peugeot direct de ambitie heeft om het dure premiumsegment te betreden. Mikpunt lijkt de Volkswagen Arteon, maar dan voor de prijs van een Passat.

Andere planeet
Binnenin maakten de ontwerpers het nog bonter en lijk je zo de toekomst binnen te stappen. Het hoogwaardig afgewerkte dashboard met een opbouw van getrapte lagen eindigt net onder de voorruit in een digitaal instrumentarium dat boven het kleine, afgeplatte stuur uit torent. Deze i-Cockpit van Peugeot vergt wel even een omschakeling in overzicht en bediening, zeker als je met het ietwat gecompliceerde infotainmentsysteem aan het werken gaat.

Ronduit excellent zijn de kuipvormige stoelen in on-Frans groot formaat, met een zitvlak dat zich laat kantelen en verlengen. Hoezeer de 508 ook van een andere planeet lijkt te komen, je trekt hem aan als een maatpak, dat zich overigens achterin nogal krap om het lichaam vouwt. Daar geeft deze Fransoos geen reden voor hosanna, met zijn beperkte beenruimte, te rechtop geplaatste bank en moeizame instap via de laag uitgesneden portieren. De toegankelijkheid van de 487 liter metende kofferbak laat dankzij een reusachtige vijfde deur dan weer niets te wensen over. Achteropkomend verkeer moet je trouwens in de gaten zien te houden via een ruit in brievenbusformaat.

Alternatief programma
De prijslijst van de 508 maakt gewag van vier motorvarianten, te weten de PureTech 180 en 225 voor benzinerijders en de BlueHDi 130 en 180 voor dieselliefhebbers, bijna allemaal (behalve de lichtste zelfontbrander) uitgevoerd met een achttraps automaat. Daarmee is echter nog niet het hele verhaal verteld, want Peugeot voert onder het label ‘Blue Lease’ een alternatief programma om de in deze klasse zo dominante zakelijke markt te behagen. Ineens blijkt er dan nog een GT-line BlueHDi 160 in omloop, precies de testauto. Die zit erg ruim in zijn toebehoren, met voorzieningen als navigatie, een draadloze telefoonlader, een parkeercamera, de genoemde sportstoelen met bovendien verwarming en gedeeltelijk kunstlederen bekleding, 17-inch lichtmetalen wielen, LED koplampen en een heel arsenaal aan elektronische veiligheidsinnovaties. Semi-autonoom rijden gaat nog net niet, maar het scheelt weinig meer.

Niet ontmoedigen
Peugeot laat zich niet ontmoedigen door de hele dieseldiscussie en doet waar het goed in is: deugdelijke zelfontbranders met een geraffineerd karakter ontwikkelen. De tweeliter BlueHDi diesel motor vertegenwoordigt de zoveelste evolutie van een beproefd recept en in combinatie met de vloeiend schakelende achttraps automaat drukt deze zuinige – makkelijk 1:20 – en welgemanierde krachtbron een duidelijk stempel op de reiskwaliteiten van de 508. Die bezit deze auto namelijk in optima forma, waarbij ook de beperkte geluidsproductie en het voortreffelijke veercomfort veel credits verdienen. Wat een verademing, deze onderstelsouplesse in een wereld vol onnodig stugge middenklassers. Je levert er wat scherpte in termen van rijdynamiek voor in, maar dat is niets om over te treuren. Waar de koets merkbaar om zijn lengteas rolt en de besturing een tikkeltje kunstmatig aandoet, zaait de baanvastheid van deze grande routière geen enkele twijfel. Bij al die verwennerij bekommert de Peugeot 508 zich helaas wat minder om zijn achter passagiers, iets dat zich bij een toekomstige facelift lastig laat oplossen, maar de reizigers op de voorste rang zitten werkelijk eersteklas in een architectonisch hoogstandje.

Technische specificaties

Rij impressive: Peugeot 508 Blue Lease GT-line BlueHDi 160 EAT8
Motor: 4-cilinder diesel, 1997 cm3, turbo
Vermogen: 160 pk
Transmissie: 8-trapsautomaat
Gem. verbruik: 4,5 l/100 km
CO2-uitstoot: 118 g/km
Actieradius: 1222 km
Topsnelheid: 230 km/h
0-100-acceleratie: 8,9 s
Bagageruimte: 487 L / 1.537 L
L x b x h: 475,0 x 185,9 x 140,3 cm
Massa leeg: 1505 kg
Vanaf prijs: € 39.070
Prijs testmodel: € 46.670