De 5008 SUV valt in de categorie Multi Purpose Vehicles en is momenteel Peugeot’s meest ruim bemeten personenauto. De 7-zitter voelt ondanks zijn afmetingen (lengte 4.641 mm, breedte 1.844 mm, hoogte 1.646 mm) elegant en overzichtelijk aan. Rondom is ruim voldoende zicht en bovendien worden speciale handelingen zoals inparkeren kinderspel, mede dankzij de parkeersensoren en achteruitrijcamera.

CO2 gekte
De essentie van individueel persoonlijk transport is van A naar B te geraken. De fiets is uiteraard een bijzonder milieuvriendelijk alternatief. Wil je je verplaatsen over relatief grotere afstand, al dan niet met reisgezelschap of zelfs bagage, dan is de auto toch praktischer. Je gezin van A naar B verplaatsen is in 5008 SUV uiterst comfortabel, maar de CO2 uitstoot van 129 gram per kilometer, die “ons” model produceert, lijkt een complicatie op te werpen voor deze grandioze voiture. Uit een publicatie van de NOS, bleek onlangs dat “De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s die in Europa worden verkocht, is volgens nieuwe Europese regels nog te hoog. Als er niets verandert, moeten autofabrikanten aan het eind van het jaar miljardenboetes betalen”.

In een interview met Eric Tak, voorzitter van de Peugeot dealervereniging werd onlangs aangehaald dat de uitstoot van de 5008 volgens de norm van de EU de Franse fabrikant boetes gaat opleveren. Mocht uw verantwoordelijkheidsgevoel bij deze uitspraak hoog oplopen, dan biedt Peugeot de 5008 ook in een 1.2 PureTech benzine variant aan, die niet 129 g/km, maar een keurige 117 g/km CO2 uitstoot en dus schoon en zuinig is.

Dieselen
Elektrisch rijden is hip en bovendien goed voor het milieu. Het mist alleen een aantal praktische zaken, zoals trekkracht en actieradius. “Onze” GT 2.0 BlueDHi mag met zijn 180pk maar liefst 1.800 kilo aanhangergewicht trekken. Afhankelijk van het enthousiasme van je rechtervoet kom je met één volle tank van 60 liter zo’n 900 kilometer ver. Ons testverbruik lag op een keurige 6,6 liter per 100 kilometer.

In combinatie met de 8-traps automaat is het onvervalst genieten van de bijzonder soepele 2.0 liter dieselmotor. Hij is rap, stil en heeft met zijn 400 Nm bij nagenoeg iedere snelheid ruim voldoende koppel om soepel te versnellen. De top ligt op 208 kilometer per uur, terwijl de sprint van 0 tot 100 zo’n 9 seconden bedraagt.

Ambiance
De interieur designers van Peugeot hebben tal van details aan het interieur toegevoegd, waardoor je er als bestuurder, maar ook als passagier bijzonder thuis voelt. In het plafond, langs het enorme panoramische schuif-/kanteldak is een fraaie blauwe lichtstrip aangebracht, waardoor in het donker gecombineerd met de verlichting in de portier het interieur prettig is verlicht. Een frisse geur wordt met de geïntegreerde parfumeur het interieur ingeblazen, waarbij er te kiezen is uit drie parfums.

Het digitale dashboard is naar keuze in te delen. Zo kun je ervoor kiezen de navigatie hier te projecteren, waardoor je recht voor je de route inclusief aanwijzingen helder in beeld krijgt. En bijzonder praktische, maar vooral ook veilige optie.

Praktisch en flexibel
De bergruimte in de achterbak is riant. Maar liefst 780 liter meet het achter compartiment. En heb je geen stapels koffers, golftas of kratten boodschappen te vervoeren, maar gaat de reis met het complete gezin, inclusief opa en oma naar een pretpark, dan is er vernuftig een derde zitrij uit de vloer te toveren. Een volwassen kerel van 1,96 meter raak je op deze twee extra stoeltjes niet kwijt, maar je tweeling van 12 past er prima in.

Bijzonder praktisch is de 1/3 neerklapbaarheid van de rugleuning van de tweede zitrij. Daar waar bij andere SUV’s vaak gekozen wordt voor een 1/3 plus 2/3 verdeling, is de rugleuning bij de 5008 van alle drie de zitplaatsen individueel neerklapbaar. Reuze handig. En klap je die tweede zitrij geheel neer, dan biedt het 1.980 liter aan laadcapaciteit! Bovendien ontbreekt een tildrempel, waardoor het inladen van zware bagage eenvoudig is.

Toekomst
In tegenstelling tot een groot deel van het aanbod van Peugeot, is de 5008 momenteel niet in elektrische of hybride variant te bestellen. Wellicht dat hier onder druk van de strenge Europese regelgeving over CO2 uitstoot verandering in komt.

Maar met de huidige 2.0 BlueDHi doet Peugeot waar het bijzonder goed in is en dat is een fenomenale dieselmotor combineren met een uiterst complete koest, met als resultaat een formidabele gezinsauto.

Technische specificaties

Gereden model:         Peugeot 5008 GT 2.0 BlueDHi EAT8
Motor:                        2.0
Vermogen:                 180 PK
Transmissie:               8-traps automaat
Gem. verbruik:           Verbruik stad: 5.3 l/100km (1:18.9km)
Verbruik snelweg:       4.7 l/100km (1:21.3km)
CO2-uitstoot:             129 gram per kilometer
Actieradius:                c.a. 1.100 kilometer
Topsnelheid:               208 kilometer/uur
0-100-acceleratie:      9,2 seconden
Bagageruimte:            780 / 1.980 liter
L x b x h:                     lengte 4.641 mm, breedte 1.844 mm, hoogte 1.646 mm
Massa leeg:                1.515 kilo
Vanaf prijs:                 € 35.030,-
Prijs testmodel:          € 57.750,-