De stilisten en ingenieurs van Peugeot hebben een gewaagde berline gecreëerd, intuïtief en modern, met een puur en geraffineerd design. De Nieuwe Peugeot 308 staat op het nieuwe modulaire EMP2-platform en heeft compacte maten en een laag gewicht (140 kg minder dan zijn voorganger). Met perfecte rijeigenschappen en een lage CO2-uitstoot stelt deze auto nieuwe normen in dit segment (een uitvoering met minder dan 85 g/km dat betekent dus ook in 2014 nog steeds 14% bijtelling!). Ook het interieur met zijn pure lijnen en innovatieve bestuurdersplaats (de Peugeot i-cockpit) belooft een unieke rijsensatie. Het hoge kwaliteitsniveau was een belangrijk onderdeel van het bestek en deze nieuwe Peugeot behoort dan ook tot de beste in zijn klasse en bevestigt daarmee de ambities van het merk in het streven om het hele gamma op een hoger plan te brengen.

Een berline in zijn pure vorm
De Nieuwe Peugeot 308 heeft alle typische kenmerken van een auto in het C-segment, met compacte buitenmaten (lengte: 4,25 m en hoogte: 1,46 m) een ruim interieur en volop bagageruimte (470 liter onder de hoedenplank). Maar deze auto gaat veel verder en biedt een sterk en onderscheidend alternatief om nieuwe klanten te kunnen veroveren. Het geraffineerde en sportieve ontwerp van de Nieuwe Peugeot 308 dankt de auto aan zijn compacte vormen, een evenwichtige vlakverdeling, een lager gewicht en een hoogwaardige afwerking. Hier staat een atleet die overtuigd is van zijn eigen krachten! Dat blijkt ook uit de aandacht die aan elk detail is besteed.

De Nieuwe Peugeot 308 heeft een duidelijk eigen gezicht. Met strakke Full-LED koplampen die rechtstreeks uit een juwelierszaak lijken te komen, heeft de auto de katachtige blik die zo kenmerkend is voor het merk. Deze verlichting is standaard op de luxe uitvoeringen en is uniek in dit segment. Een strak en hightech interieur dat beslist uitdagend genoemd mag worden.

De Peugeot i-cockpit biedt een geheel nieuwe sensatie. Alles is ontworpen om een nieuwe, intuïtieve rijervaring te bieden: een klein stuur geeft een sportief gevoel, een hooggeplaatst instrumentenpaneel zorgt ervoor dat de bestuurder zijn ogen op de weg kan houden, een hoogwaardige console met een 9,7 inch groot touchscreen voor een intuïtieve manier van rijden. Op dit scherm is de bediening van vele verschillende functies op ergonomische wijze samengebracht. Dat bood de stilisten de mogelijkheid om een strak en functioneel dashboard te maken met slechts een paar schakelaars. Deze benadering wordt gesymboliseerd door afwerking van de volumeknop, die er uitziet als een bijzondere Hifi-component.

Efficiency als inzet voor sportiviteit en reductie van de CO2-uitstoot
“Het ultieme rijplezier is voor een groot deel te danken aan het nieuwe modulaire EMP2-platform. Het lage gewicht vormt een belangrijke bijdrage aan het sportieve en wendbare karakter van de auto.”

Laurent Declerck, Projectmanager van de Nieuwe Peugeot 308.
Rijden in de Nieuwe Peugeot 308 is een unieke ervaring die nog eens wordt versterkt door het kleine, sportieve stuur. Deze auto combineert de enorme kennis en knowhow van het merk op het gebied van onderstellen met de unieke eigenschappen van het nieuwe EMP2-platform. Dit nieuwe platform was goed voor 116 nieuwe patenten en zorgt voor dynamische kwaliteiten op het allerhoogste niveau. Het levert ook een belangrijke bijdrage aan de veiligheid en het comfort door de vele systemen die het rijden vergemakkelijken en het zorgt dat de auto aanzienlijk lichter is (140 kg dan zijn voorganger). Dit lagere gewicht geldt voor alle organen en zorgt voor een aanzienlijke beperking van de uitstoot van CO². Zo stelt de Nieuwe Peugeot 308 nieuwe normen in dit segment met een uitvoering die minder dan 85 g/km CO² uitstoot. Dankzij deze lage waarde zal de nieuwe Peugeot 308 in 2014 in aanmerking komen voor 14% bijtelling voor de zakelijke rijder.

Kwaliteitsbeleving
De Nieuwe Peugeot 308 is een voorbeeld van het streven om het hele gamma op een hoger plan te brengen, een ambitie die het merk sinds enkele jaren heeft. Een van de pijlers van het programma was dan ook om de kwaliteit op het allerhoogste niveau te brengen. Een belangrijk uitgangspunt voor de stilisten en ingenieurs vanaf het begin van het project. Elk onderdeel van de auto, van carrosserie en interieur is met zorg afgewerkt. Zo oogt het mooie, hightech instrumentenpaneel als een exclusief horloge. De keuze van mooie, waardevolle materialen en de matchromen of glanzend zwarte accenten versterken het gevoel van kwaliteit.

Productie in Frankrijk
De Nieuwe Peugeot 308 zal geproduceerd worden in de fabriek in Sochaux. De motoren worden aangeleverd door de fabrieken in Trémery en Douvrin. De nieuwe Peugeot 308 zal op 10 september 2013 op de IAA van Frankfurt zijn debuut maken, de Nederlandse introductie vindt plaats vanaf 17 oktober 2013.

Peugeot 308 13

Peugeot 308 14

Peugeot 308 15

Peugeot 308 16