PEUGEOT 3008 SUV

De Peugeot 3008 Crossway SUV PureTech 130 S&S staat thuis al op me te wachten als ik net een week met een schoolkamp door de Zeeuwse duinen heb gezworven. Ik ben supermoe, maar heb op zaterdag meteen afspraken die van midden Nederland naar Belgische grens, naar kop van Noord-Holland en weer terug naar Midden gaan. Deze eerste dag laat ik mij vanwege mijn vermoeidheid dus liever rijden.

De 3008 komt onder de handen van mijn man helemaal tot zijn recht. Ik heb hem dan ook zelden zo enthousiast gehoord. Ik geniet ondertussen volop van de stilte: de motor is nauwelijks hoorbaar, de superfijne stoelen, het goede zicht (en dus overzicht) en de soepele wegligging. Het opbergvak in het midden voelt zo koud, dat onze drankjes er heerlijk koel in blijven.

Dochterlief hangt op de achterbank bij te komen, onderuit tegen haar slaapzak en kussen aan. Anders dan meestal loopt deze achterbank vrij plat door, dus zonder ‘middenheuvel’. Met ruim voldoende beenruimte voor de langste puber in huis, verdient deze zondermeer een dikke “prima”. En als ik dan toch de gezinsgebruik-plussen doorneem, ook de bagageruimte is ronduit ruim, te openen met een voetbeweging (handig met volle handen) en lage tildrempel.

Ik kan niet wachten de auto zelf te rijden, dus de volgende dag kruip ik zelf achter het stuur. Met mijn wandelschoenen aan (die zitten inmiddels zo vertrouwd aan mijn voeten) blijk ik wel wat moeite te hebben om de koppeling en het gas goed aan te voelen. Maar wellicht trap ik na een week duinhellingen ook wel wat steviger dan normaal. Wat overigens super praktisch is, is dat je in je dashboard (door Peugeot iCockpit genoemd) ziet of je een versnellinkje hoger of lager moet. Later in de week rijd ik met mijn hakken en blijkt de hoek van mijn voet op langere stukken toch wel kramp op te leveren.

Hoewel ik de Peugeot overall echt fantastisch vindt, vallen mij een aantal kleine minpuntjes op. De SUV glijdt echt over de vlakke wegen, des te verbaasder ben ik over de stugheid waarmee de auto over verkeersdrempels gaat. Ik moet even zoeken naar de knoppen voor de snelheidslimiet en cruise control. Die blijken verstopt te zitten op een apart hendeltje achter het stuur. Ook de ruitenwisser blijk ik niet één twee drie intuïtief te kunnen bedienen: niet handig als er net een stortbui op de auto plenst. De versnellingspook steekt behoorlijk hoog uit, daar is op zich niks mis mee, maar ik merk dat ik hem ‘lager’ verwacht. Binnen in de auto klinkt de toeter heel netjes, maar als je hem buiten hoort blijkt hij toch een serieus geluid te produceren. Kleine punten dus, die wegvallen zodra je eraan gewend bent.

Het zicht in de auto is echt fenomenaal en dat woord gebruik ik niet vaak. Het goede voorruitoverzicht wordt aangevuld met echt gróóóte zijspiegels. De auto zonder spiegels/ingeklapte spiegels is ruim 25 cm minder breed dus dat zegt wel iets. In de zijspiegels zie je ook duidelijk de ‘dodehoek’ waarschuwing bij langszij rijdend verkeer. De achteruitkijkspiegel is verduisterd wat zeer prettig is. Ook de achterruit en de achterste zijramen zijn overigens verduisterd. Ik ben dol op panoramische daken en deze Peugeot heeft een behoorlijk ruime variant!

Zoals in de meeste moderne auto’s vind je ook in de Peugeot 3008 Crossway een ruim aanbod aan veiligheidsassistenties. De sensoren letten op of je op het punt staat een aanrijding te krijgen en indien nodig voorkomt de auto zelf de daadwerkelijke botsing. Grip controle helpt grip te houden bij steilere hellingen en glibberige wegen. De auto waarschuwt ook wanneer je je rijstrook dreigt te verlaten zonder het knipperlicht te gebruiken en stuurt eventueel zelf wat bij. Mocht je te veel heen en weer zwabberen dan word je erop attent gemaakt dat het tijd is voor een pauze.

Wat reuze handig is, is dat de auto de snelheidsborden herkent en weergeeft in je dashboard. Deze functie kan zelfs samenwerken met de cruisecontrol of limietscontrole wanneer deze staat ingeschakeld. Bij langzaam rijdend verkeer voor je matigt de auto automatisch zijn snelheid. In de handgeschakelde testauto moet je dan alleen bij snelheden tot 30 kilometer nog opletten of je niet te dichtbij komt. De versie met de automaat belooft zelfs rustig tot stilstand te komen, mocht dat nodig zijn in een file. Uiteraard kun je met je telefoon via Apple of Android ook volledig connected blijven met je eigen contacten.

Tot slot wil ik het hebben over de verlichting. Het is duidelijk dat Peugeot hier veel aandacht aan besteed: met de vormgeving die doet denken aan leeuwenogen (voorkant) en bloederige klauwkrabben (achterkant) maar ook in het gebruik ervan. Zo draaien de lampen perfect mee als je door een bocht rijdt en werkt ook de grootlicht-assistent perfect. Met het geraffineerde design, het comfort, de rijprestaties, het zuinige verbruik (1 op 20!) en de vele Awards die dit model won, rest er maar een conclusie: Deze relaxte leeuw is een SUV-koning.

Technische specificaties

Peugeot 3008 Crossway SUV PureTech 130 S&S
Motor: 3 cilinder benzinemotor
Vermogen: 130 Pk
Transmissie: handgeschakeld
Gem. verbruik: 5 l/100 km
CO2-uitstoot: 115 g/km
Actieradius: 1060 km per volle tank
Topsnelheid: 188 km/uur
0-100-acceleratie: 9,5 sec
Bagageruimte: 520 / 1482
L x b x h: 4447 x 2098* x 1624 mm
Massa leeg: 1295 kg

Van afprijs: € 32.080,-
Prijs testmodel: € 41.530,-

 

Tekst: Yvonne Pijnacker
Fotografie: HuubKPhoto.com