Het lijkt, alsof de 2008 is ontworpen met de bestuurder reeds in het kleimodel. Maar dan door een team van ontwerpers, die zich goed heeft verplaatst in de gedachte van de bestuurder. Na de ontwerpklus in het interieur geslaagd te hebben afgerond, heeft het team zich uitgeleefd op de buitenkant van de auto en er een hip karretje van gemaakt.

Praktisch je smartphone neerzetten
Zelf ben ik een fervent gebruiker van de App Flitsmeister, die mij aanvullende informatie geeft tijdens het rijden over de verkeerssituaties. Een stilstaande auto, een pijlwagen, een naderende hulpdienst of een opkomende file. Belangrijke informatie die je als bestuurder graag wil zien en horen. Maar waar laat je je smartphone tijdens het rijden, zonder strafbaar te zijn of zonder dat je apparaat bij iedere bocht van je dashboard slingert … Peugeot heeft er een reuze handige plek voor gecreëerd in het middel console. Goed in het zicht, vlak bij je 12 volt oplaat punt en met een steuntje om hem te laten staan zoals jij dat als bestuurder bedacht had.

Klein Frans vrouwtje
De “modelbestuurder” is echter wel van Frans formaat. Met mijn 1,95 meter wordt de beenruimte door de deurhendel beperkt. Voor mijn vrouw, die tenminste twee koppen kleiner is zeker geen probleem, maar fors uitgevallen personen zullen iets ongemak bij de linker knie ondervinden. Ontwerptechnisch is het oplosbaar. Indien Peugeot de grotere bestuurders wil plezieren met hun 2008, dan mag het deurpaneel terug naar de tekentafel. Maar dit is dan ook het enige, waar ik kritisch op kan zijn. Bovendien moet ik ook eerlijk bekennen, dat dit ongemak na een week te hebben getoerd, nagenoeg niet meer opmerk. Het is een kwestie van wennen.

Zen interieur
Ook de ambiance in het interieur is dik in orde. Bij het vallen van de avond siert een groene bies het dashboard en de deurpanelen met een aangenaam licht. De klokken en meters in het dashboard zijn digitaal en bovendien in 3D uitgevoerd. Het herkenbare toetsenbord, waar de meest voorkomende functies mee te bedienen zijn, is goed binnen handbereik centraal geplaatst boven in het middenconsole.

Kart Katje in het vooronder
En dan is er de drie cilinder 1.199 cc benzine motor, gecombineerd met de 8traps automaat. Geheel tegen de verwachtingen in, blijkt dit kleine motorblokje bijzonder fel van kiet te gaan. Met zijn 8,9 seconden van 0 tot honderd en 155 PK ben je in alle situaties rap. Het kleine motorblokje produceert bovendien een schattig, maar bovenal sportief geluid. Alsof er een kat onder de motorkap ligt te spinnen. Maar dan wel een fel katje, die je tot maar liefst een snelheid van 206 kilometer per uur brengt, als je dat wil natuurlijk. De wegligging is fenomenaal, waardoor het bochtenwerk in combinatie met het felle motorblok doet denken aan het plezier, wat je in een kart kunt beleven.

Het is overigens best een zuinig katje, die het brandstof verbruik met gemak onder de 1 op 20 weet te houden. En met niet al te veel moeite realiseer je er een actieradius mee van zo’n 600 kilometer.

Reuze handig is de herkenning van de sleutel. Je hoeft deze enkel bij je te houden. Het openen en afsluiten van de portieren gaat vanzelf. Hoe irritant is het, als je met volle handen bij je auto aankomt en moet zoeken in welke zak je de sleutel ook alweer gelaten hebt. Bij de 2008 is deze irritatie niet aan de orde.

Technische specificaties

Gereden model:         Peugeot 2008 SUV GT 1.2 PureTech 155pk EAT8
Motor:                        1.199 cc drie cilinder benzine
Vermogen:                 155 pk / 240 Nm
Transmissie:               8 traps automaat
Verbruik stad              5.8 l/100km (1:17.2km)
Verbruik snelweg       4.5 l/100km (1:22.2km)
CO2-uitstoot:             113 g/km
Topsnelheid:               206 km/uur
0-100-acceleratie:      8,9 seconden
Bagageruimte:            405-1467 liter
L x b x h:                     4.300 x 1.770 x 1.530 mm
Massa leeg:                1.180 kg
Vanaf prijs:                 € 25.360,-
Prijs testmodel:          € 39.410,-