Elektronische problemen, een kapotte wielophanging en veel, héél veel, regen. Coureur Paul van Splunteren heeft het afgelopen weekend allemaal overwonnen tijdens de vermaarde 24 Uur van Spa-Francorchamps.

Samen met zijn Prospeed Competition-collega’s Soulet, Bouvy en Derdaele knokte Van Splunteren zich terug naar een prima eindresultaat. In een erg vol veld van 66 auto’s finishte de racende eigenaar van HTC Porsche Groep Zuid als 13de algemeen en 8ste in de Pro-Am-klasse.

Een 24 uursrace is in de autosport de ultieme beproeving voor mens en machine. Het is niet alleen een etmaal lang het gaspedaal diep intrappen, maar tevens zorgen om vooral ook uit de problemen te blijven. Want een ongelukkige botsing met één van de vele concurrenten kan je, vanwege een noodzakelijke reparatie in de pitstraat, bakken met tijd kosten. En met bijna zeventig (!) prachtige en snelle GT-bolides op Spa-Francorchamps, in combinatie met de vele regenbuien en dus kletsnatte omstandigheden, lagen er nogal wat gevaren op de loer op het 7.004 meter lange circuit.

De Porsche 997 GT3 R met het startnummer 74 begon het raceweekeinde prima. Tijdens de kwalificatietraining op donderdagavond reed Maxime Soulet de bolide naar een 11de tijd algemeen. In de liefst 39 wagens tellende Pro-Am-klasse was dat goed voor een fraaie 5de startplek.

Soulet nam ook de eerste stint voor zijn rekening, waarna Paul van Splunteren als tweede rijder aan de beurt was. Tijdens deze rijderswissel kreeg het door Remeha en NEC ondersteunde team voor het eerst te maken met tegenslag. Vanwege een elektronisch probleem wilde de auto niet direct starten. Bovendien viel tijdens Van Splunterens stint de boordradio uit en gaf de Porsche op het dashboard enkele alarmmeldingen. Dit noopte de ervaren Van Splunteren tot een pitstop, waarbij het verhelpen van de malheur flink wat tijd kostte.
De Nederlander en de drie Belgen lieten zich echter niet uit het veld slaan en knokten zich gestaag terug. Ook nadat Frédéric Bouvy in de nachtelijke uren in aanraking kwam met een andere auto en de monteurs een kapotte wielophanging moesten repareren. Met een prima snelheid in de Porsche werd de inhaalrace uiteindelijk afgesloten vóór 53 andere auto’s, waardoor P13 algemeen en plek 8 in de zeer competitieve Pro-Am-divisie een feit was.

Paul van Splunteren na afloop: ,,De target voor dit weekend was een podiumplaats in de Pro-Am-klasse en daarin zijn we helaas niet geslaagd. Maar uit de inhaalrace die volgde op de vroege problemen, valt veel voldoening te halen. Onze snelheid was uitstekend, het teamwork prima en het uiteindelijke resultaat goed. Zeker gezien de moeilijke omstandigheden.’’

Maxime Soulet: ,,Intens, uitputtend. Soms ging het misschien te ver. Zowel Paul, Dylan, Frédéric als ikzelf, wilde het zo goed mogelijk doen. Een elektrische fiche zorgde voor een oponthoud in de beginfase van de race en zo moesten we meteen achtervolgen. We waren nochtans echt gedreven om een resultaat neer te zetten.’’

Uitslag 24 Uur van Spa-Francorchamps:

1. Piccini-Rast-Stippler Audi R8 LMS Ultra 509 ronden (Pro)
2. Haase-Mies-Ortelli Audi R8 LMS Ultra op 1 ronde (Pro)
3. Lauda-Franchi-Kechele BMW Z4 GT3 op 1 ronde (Pro)
13. Van Splunteren-Soulet-Derdaele-Bouvy Porsche 911 GT3-R op 24 ronden (8ste in Pro-Am klassement).