Een licht, gestroomlijnd uiterlijk, unieke projectietechnologie aan de binnenzijde, met gepersonaliseerde connectiviteit en een modulaire vormgeving die bij uitstek combineerbaar is met duurzame aandrijvingen: de Opel Monza Concept staat voor stijlvolle, ultramoderne efficiëntie op vier wielen, een rolmodel voor de volgende generatie Opel-modellen. De baanbrekende conceptauto gaat in wereldpremière op de internationale autoshow (IAA) van Frankfurt van 12 tot 22 september en toont wat het publiek in de toekomst van Opel kan verwachten.

“De Monza Concept vertegenwoordigt de Opel van morgen”, zegt Opel CEO Dr. Karl-Thomas Neumann. “Aan de ene kant heeft hij alles wat Opel nu al kenmerkt, namelijk Duitse precisie en innovatieve technologie, verpakt in een boeiend design. Daarnaast focust hij op de thema’s die centraal zullen staan bij de ontwikkeling van de volgende generatie Opels: maximale connectiviteit en optimale efficiëntie.”

“De connectiviteit wordt bereikt met baanbrekende ledprojectie voor het instrumentenpaneel en de infotainmentschermen. De efficiëntie krijgt op verschillende manieren aandacht, met een lichtgewicht vormgeving, een optimaal gebruik van de ruimte en geavanceerde aandrijvingstechnologie. De Monza Concept is gebaseerd op een toenemende elektrificatie van de auto tijdens de dagelijkse ritten, van range-extender tot brandstofcel. En wat de styling betreft, drukken we pure efficiëntie uit in een nieuwe, afgeslankte en gestroomlijnde interpretatie van onze typische, sculpturale vormen. De Opel Monza Concept is niets minder dan onze visie op de toekomst van de auto.”

Lichtgewicht: vormgeving straalt eerder atletische efficiëntie uit dan pure spierkracht
Op de IAA van 1977 ging er ook al een Opel Monza in wereldpremière: een grote coupé met een uiterst soepel lopende zescilindermotor. Die Monza werd geproduceerd tot 1986 en is inmiddels toegetreden tot de eliteclub van legendarische auto’s. De nieuwe Monza Concept treedt nu in zijn voetsporen: de stijlvol gevormde motorkap met de kenmerkende plooi in het midden volgt de traditie van de Monza met de typische Opel-vouw aan de voorzijde. De grote, boemerangvormige inlaten vóór de wielkasten vullen de elegante chroomlijst aan, die trots het merklogo draagt.

Met de Monza Concept geven de designers in het team van Mark Adam een nieuwe interpretatie aan de sculpturale vormgeving die werd geïntroduceerd met de Insignia. Uitgelezen, karakteristieke lijnen, een uiterst precieze vormgeving en perfect vloeiende contouren blijven de kern van de geleidelijk evoluerende designfilosofie van “sculpturaal design met Duitse precisie”. Maar een nieuwe, atletische allure wijst op de universele efficiëntie van de auto. “Dit is een dappere stap vooruit in onze tocht naar de toekomst, die tegelijkertijd bewijst dat we een consistente vormgeving hebben gevestigd waar mensen op kunnen vertrouwen,” zegt Mark Adams, hoofd van Opel Design.

De kunstig gevormde oppervlakken van de 4,69 meter lange vierzitter Monza Concept verwijzen naar golven die het strand oprollen. Die vloeiende vormen geven de auto een lichtvoetige uitstraling, sterk benadrukt door de zijdrempels die spits naar de voorkant van de achterste wielkasten toelopen. Dat unieke stijlelement is geïnspireerd op het lenige lichaam en de smalle taille van een hazewindhond die lichtvoetig maar met krachtige elegantie loopt. De zijkanten van de carrosserie zijn zo ontworpen dat zowel de voorste als de achterste passagiers gemakkelijk kunnen in- en uitstappen, terwijl ook de opvallende, sportieve achterwielkasten benadrukt worden, die even breed zijn als de voorste wielkasten.

De daklijn van de Monza Concept is bijzonder stijlvol: hij start met een halve cirkel zoals een klassieke coupé, maar zwiept net voor de achterklep licht omhoog. Ondanks zijn sportieve look en laag silhouet van slechts 1,31 meter hoog, is er geen sprake van plaatsverlies in de bagageruimte (van 500 liter) en zitten de passagiers niet meteen met hun hoofd tegen het dak. Dat komt omdat de hele cockpitstructuur bijna 15 centimeter lager zit dan gebruikelijk. Eigenlijk biedt de Monza Concept zijn passagiers evenveel ruimte als een middelgrote auto.

De brede vleugeldeuren leveren maximale functionaliteit met een prachtig uitzicht wanneer ze opengaan. Ze klappen omhoog als de uitgestrekte vleugels van een condor en omdat er geen B-zuilen zijn, bieden ze een onbelemmerd zicht op de ruime, open passagiersruimte of op de omgeving voor wie in de auto zit.