Het offensief van de Opelmodellen gaat een stapje verder met de nieuwe Opel Insignia die zijn wereldpremière viert op de 65ste autoshow van Frankfurt (12 – 22 september 2013). Het topmodel blinkt uit met een nog aantrekkelijkere binnen- en buitenstyling en verheft de gelauwerde designfilosofie “sculpturale kunstzinnigheid met Duitse precisie” tot een hoger niveau. Nieuwe krachtige en ultra-efficiënte direct ingespoten motoren zoals de 99 gram turbodiesel en de turbobenzinemotor van de nieuwe generatie breiden het ruime aanbod uit. De nieuwe Insignia 2.0 CDTI is de kampioen op het vlak van milieuvriendelijk en zuinig rijden en kwalificeert zich hierdoor voor de 20% bijtellingscategorie. Dankzij zijn nieuwe turbodieselmotor van 2,0 liter stoten de varianten met 88 kW/120 pk en 103 kW/140 pk slechts 99 g/km CO2 uit (Sports Tourer: 104 g/km CO2) overeenkomstig EU Nr. 715/2007. Zo komt hij in de A+-efficiëntieklasse terecht aangezien de vier- en vijfdeurs modellen met handgeschakelde zesversnellingsbak en Start/Stopsysteem gemiddeld amper 3,7 liter brandstof per 100 km verbruiken (Sports Tourer: 3,9 l/100 km) – topscores in deze autoklasse.

Een hele reeks verbeteringen aan het chassis verhoogt het comfort. En een gloednieuwe generatie infotainmentsystemen is nu op de Insignia verkrijgbaar. Ze integreert tal van smartphonefuncties in de auto en kan instinctief en eenvoudig bediend worden via een touchpad op de middenconsole.

“De succesvolle Insignia wist al meer dan 580.000 Opelbestuurders te overtuigen. De nieuwe Insignia is nog aantrekkelijker – met een hoogwaardige en mooi gestroomlijnde cockpit, instinctieve bediening van infotainmentsystemen, nieuwe motoren zoals de 99 gram Turbodiesels met 20% bijtelling en een nog expressiever design dan vroeger,” zo beschrijft Opel CEO Dr. Karl-Thomas Neumann de revolutie van de populaire auto. “Ons vlaggenschip is nu geraffineerder en nog opvallender dan ooit – maar zelfs met al die elegantie mogen we niet vergeten waar het allemaal om draait: bestuurders en passagiers een comfortabele en veilige rijervaring bezorgen met geavanceerde techniek tegen een aantrekkelijke prijs.

Mooi gestroomlijnd: overzichtelijk dashboard met nieuwe generatie infotainment
Bij het verbeteren van het dashboard lag de nadruk op drie criteria: duidelijke, eenvoudige en dus instinctieve bediening, infotainment op maat, en uiteraard comfort en veiligheid voor bestuurder en passagiers die er nog meer op vooruit is gegaan dankzij zo min mogelijk afleiding van het verkeer.

De middenconsole oogt subtieler en hoogwaardiger dan ooit en heeft een reeks geavanceerde technologieën en functies in huis. Het bedieningspaneel in zwarte pianolak gecombineerd met chroom werd drastisch vereenvoudigd. Het heeft nog slechts enkele knoppen zodat het infotainmentsysteem en, bijvoorbeeld, de airconditioning snel en instinctief te bedienen zijn.

De nieuwe generatie infotainment in de Insignia kan worden bediend met een nieuw 8-inch touchscreen. Het startscherm verschaft de bestuurder toegang tot alle functie- en submenu’s zoals radiozenders, songtitels, de aansluiting van een smartphone of 3D-navigatiekaart via de knop, het aanraakscherm, stemcontrole of de gloednieuwe touchpad. En het infotainmentsysteem kan worden gepersonaliseerd – tot 60 persoonlijke favorieten (bv. playlists, telefooncontacten, navigatieadressen) kunnen worden opgeslagen.

Top: nieuwe generatie turbodiesel met 99 gram en SIDI turbobenzinemotor
De nieuwe Opel Insignia maakt ook een statement wat aandrijving en chassis betreft. Het riante model werd alom geprezen voor zijn rijcomfort, rijgedrag en wegligging. De nieuwe editie speelt in een nog hogere klasse. De ingenieurs van Opel brachten tal van verbeteringen aan het chassis aan, onder meer aan de schokdempers, de stabilisatoren en de stuurinrichting. Deze zorgen voor minder lawaai en trillingen en nog meer comfort.

De ruime, onlangs uitgebreide motorkeuze is afgestemd op compromisloos vermogen en comfort. De nieuwe Opel Insignia biedt de keuze tussen drie brandstoffen, benzine, diesel en LPG; het vermogen varieert van 88 kW/120 pk tot 184 kW/250 pk.

De nieuwe Insignia 2.0 CDTI is de kampioen op het vlak van milieuvriendelijk en zuinig rijden en kwalificeert zich hierdoor voor de 20% bijtellingscategorie. Dankzij zijn nieuwe turbodieselmotor van 2,0 liter stoten de varianten met 88 kW/120 pk en 103 kW/140 pk slechts 99 g/km CO2 uit (Sports Tourer: 104 g/km CO2) overeenkomstig EU Nr. 715/2007. Zo komt hij in de A+-efficiëntieklasse terecht aangezien de vier- en vijfdeurs modellen met handgeschakelde zesversnellingsbak en Start/Stopsysteem gemiddeld amper 3,7 liter brandstof per 100 km verbruiken (Sports Tourer: 3,9 l/100 km) – topscores in deze autoklasse. Beide varianten beschikken ook over een fantastisch koppel: de turbodiesel met 88 kW/120 pk biedt 320 Nm en het model met 103 kW/140 pk zelfs 370 Nm – dankzij een zelfregulerende autoboostfunctie.

Het topdieselmodel is de 2.0 BiTurbo CDTI met 143 kW/195 pk. De super krachtige diesel met sequentiële turbocompressoren in twee fasen haalt een indrukwekkend koppel van 400 Nm en valt op door zijn flitsende reactievermogen en soepele aandrijving over een breed toerentalbereik.

De meest vooraanstaande benzinemotoren zijn de twee direct ingespoten turbomotoren: de 2.0 SIDI Turbo met 184 kW/250 pk en een maximumkoppel van 400 Nm en de 1.6 SIDI Turbo van de nieuwste generatie motoren met 125 kW/170 pk en 260 Nm, en zelfs tot 280 Nm met overboost (SIDI = Spark Ignition Direct Injection). Beiden hebben een fantastische vermogensontwikkeling en lopen bijzonder soepel met een bijzonder aantrekkelijk verbruik. Ze kunnen worden gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak en Start/Stopfunctie of met een nieuwe automatische zesversnellingsbak met lage wrijving. De 2,0-liter SIDI Turbo beschikt standaard over vierwielaandrijving.

Een alternatieve en uitermate zuinige motorvariant is de Opel Insignia 1.4 LPG met 103 kW/140 pk en een maximumkoppel van 200 Nm. Deze voldoet – net als de benzineversie – aan de strenge richtlijnen van de toekomstige Euro 6 emissienorm. Met een brandstofverbruik van 7,6 l/100 km (Sports Tourer: 7,9 l/100 km) tijdens de MVEG-rit en een lage CO2-uitstoot van 124 g/km (Sports Tourer: 129 g/km CO2), is het LPG-model van de Insignia ongeëvenaard in efficiëntieklasse A.

 

Opel Insignia revolutionair 19

Opel Insignia revolutionair 20

Opel Insignia revolutionair 21

Opel Insignia revolutionair 22

Opel Insignia revolutionair 23

Opel Insignia revolutionair 24