Gemak dient de mens, maar veel moderne auto’s vergen met al hun comfort- en veiligheidsinnovaties een complete studie om ze te doorgronden, zeker als de ontwerpers zich te buiten gaan aan allerlei designhoogstandjes. Wat een verademing is de Opel Grandland X dan. Technologisch loopt hij in de pas met de concurrentie, maar dat schreeuwt hij niet van de daken, zo leert een test met de 2.0 CDTI Automaat.

Lang niet iedereen zit te wachten op alle grappen en grollen die auto-ontwerpers tegenwoordig uithalen. Velen voelen zich prettig bij de gedachte van ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Laat nou één merk sinds mensenheugenis die doelgroep bedienen: Opel. Pretentieloos als altijd eist het zonder haantjesgedrag zijn plekje in de markt op, ook met het jongste modellengamma, waarbinnen de Grandland X een aardige klantenkring heeft verworven. Hij roert zich tussen de populaire crossovers in het C-segment en leent weliswaar het platform van het Franse moederconcern PSA, maar heeft zowel in- als uitwendig een volledig eigen gezicht. Ook op dit vlak geen poespas met allerlei moeilijke lijnen en vouwen in het design, maar een cleane en elegante aanblik. De Grandland X wil met zijn presentatie niemand imponeren, maar ook niemand voor het hoofd stoten.

AGR-gecertificeerde comfortstoelen
In de cockpit zet de rust zich voort, al zou je de ambiance ook als ‘saai’ kunnen betitelen. Zakelijk zonder een spoortje exclusiviteit, dat typeert dit geheel het best. Opgeruimd oogt het allemaal wel en ondanks een behoorlijke lijst standaardvoorzieningen vind je snel je weg in de bedieningselementen en de menu’s van de displays. De Grandland X toont zich royaal in opbergmogelijkheden en laat zich ook qua zitcomfort van zijn beste kant zien, vooral wanneer je kiest voor een uitvoering met de AGR-gecertificeerde comfortstoelen, voorzien van zitvlak verlengers en elektrische lendensteunverstelling. Achterin valt op dat de bank relatief laag staat, maar het ruimteaanbod voldoet uitstekend en de instap laat niets te wensen over. De van zichzelf al redelijk grote kofferbak laat zich op de bekende manier makkelijk uitbreiden en dan ontvouwt zich een vrijwel vlakke laadvloer.

Evenwicht
Met de Ultimate-versie, zoals getest, schiet je gelijk door naar de bovenkant van het gamma. Dan krijg je ook wel wat, zoals navigatie, een verfijnde Denon-geluidsinstallatie, stoel-, stuur- en voorruitverwarming, parkeerassistentie met bovendien een camera, adaptieve ledverlichting, 18-inch wielen, een zwart dak, een automatische noodrem met voetgangersherkenning en een vermoeidheidsassistent.

Opel wist een mooi evenwicht te vinden in de aandrijflijnen: aan de benzinezijde een 1.2 Turbo met 130 pk en een 1.6 Turbo met 180 pk, aan de dieselzijde een 1.5 CDTI met 130 pk en een 2.0 CDTI met 177 pk. Daarbij zijn de lichtste versies optioneel en de zwaarste versies standaard aan een achttraps automaat gekoppeld. Handgeschakelde auto’s verliezen terrein, ook in de middenklasse. Prijstechnisch opent het programma gunstig, net boven de 31.00 euro, maar de krachtigste diesel met alle toeters en bellen moet twintig mille meer opbrengen.

Franse normen
Onderweg profileert de Opel Grandland X zich als een prettige metgezel met een bijzonder comfortabele veerkarakteristiek, waarin zich de Franse normen van PSA weerspiegelen. Hij pikt evengoed makkelijk een bochtje en stuurt betrouwbaar, zonder je uit te dagen tot al te wilde escapades. Iets te bijterig reageert het rempedaal, hetgeen na verloop van tijd went. De 2.0 CDTI-motor en de achttraps automaat blijken het uitstekend met elkaar te kunnen vinden, met als resultaat een vloeiend opererende aandrijflijn die altijd stand-by staat voor een snelle tussenacceleratie, waarbij de motor wel een aardige keel opzet. Bij normaal rijgedrag schommelt het verbruik rond de 1:18 en dat is vrij gemiddeld. Met de 177 pk sterke dieselkrachtbron in het vooronder deinst de altijd voorwiel aangedreven Grandland X niet terug voor het trekken van trailers tot 2000 kilogram; aanzienlijk meer dan de 1300 tot 1600 kilogram die Opel bij de andere versies opgeeft.

Wat deze doelmatig ingerichte crossover ook voor taak krijgt opgelegd, hij stelt je geen moment voor verrassingen, iets dat je op twee manieren mag opvatten.

Tekst en fotografie door Aart van der Haagen

Technische specificaties

Rij impressie: Opel Grandland X Ultimate 2.0 CDTI Automaat
Motor: 4-cilinder diesel, 1997 cm3, turbo
Vermogen: 177 pk
Transmissie: 8-trapsautomaat
Gem. verbruik: 4,9 l/100 km
CO2-uitstoot: 128 g/km
Actieradius: 1082 km
Topsnelheid: 211 km/h
0-100-acceleratie: 9,5 s
Bagageruimte: 514-1652 l
L x b x h: 447,7 x 185,6 x 160,9 cm
Massa leeg: 1475 kg
Vanaf prijs: € 31.149
Prijs testmodel: € 51.949