De Opel Astra GTC rijdt nu ook met de gloednieuwe 1.6 SIDI (Spark Ignition Direct Injection) turbomotor. De nieuwe generatie direct ingespoten turbomotoren rondt het gamma benzinemotoren in de compacte coupé af en vervangt de vorige 1.6 Turbo. De motor van 125 kW/170 pk ging onlangs in première in de Opel Cascada, de Astra vijfdeurs hatchback en Sports Tourer en de Zafira Tourer. Nu slingert hij de Astra GTC regelrecht naar de top van directe concurrenten. Met een maximumkoppel van 260 Nm (tot 280 Nm in overboost), een topsnelheid van 219 km/u, een uiterst laag brandstofverbruik van amper 6,1 liter per 100 km in de NEDC (New European Driving Cycle) en 143 g/km CO2-uitstoot, steekt de Astra GTC met de nieuwe 1.6 Turbo zijn meest geduchte concurrenten de loef af.

“Tot in 2016 zullen we drie gloednieuwe motorenfamilies introduceren, met 13 nieuwe motoren en een hele reeks nieuwe versnellingsbakken. De nieuwe 1.6 Turbo geeft het startschot voor ons overweldigend motorenoffensief. Deze motor kon uiteraard niet ontbreken in onze sportieve compacte coupé,” zegt Mike Ableson, lid van de Raad van Bestuur voor Engineering. “Met zijn prachtige prestaties past de direct ingespoten benzineturbo perfect bij het karakter van de Opel Astra GTC – een gespierde look die een opvallende vormgeving weet te combineren met sterke prestaties en een voorbeeldig laag verbruik.”

De Opel Astra GTC 1.6 Turbo is verkrijgbaar met een handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak en kan besteld worden vanaf 29.545 euro.

Topwaarden: hoger koppel, betere prestatie, lager verbruik
De nieuwe 1,6-liter turbobenzinemotor met directe injectie levert topprestaties in de Astra GTC. Hij doet het uitstekend met een indrukwekkend koppel van 260 Nm bij een toerental van 1.650 tot 3.200 t/min en 280 Nm dankzij de overboostfunctie, die de auto een extra push geeft, bijvoorbeeld bij het inhalen. Dat is 22% beter dan de vorige motor. Hiermee onderscheidt de Astra GTC zich van alle concurrenten met een cilinderinhoud van 1,4 tot 1,8 liter, aangezien de meeste modellen in deze klasse een maximumkoppel van slechts 240 tot 250 Nm leveren. Maar zijn krachtige karakter steekt niet alleen bij lage toerentallen de kop op. Met een topsnelheid van 219 km/u maakt deze Astra GTC een duidelijk statement naar zijn directe concurrenten toe. Hij versnelt vanuit stilstand tot 100 km/u in 8,6 seconden en sprint in vijfde versnelling van 80 tot 120 km/u in 9,3 seconden.

De gloednieuwe direct ingespoten motor combineert uitstekende souplesse en riant vermogen met een laag verbruik. De Astra GTC 1.6 Turbo verbruikt met de handgeschakelde zesversnellingsbak en Start/Stop-technologie gemiddeld 6,1 liter brandstof per 100 km, met een uitstoot van 143 g/km CO2. Met dergelijke waarden snijdt de direct ingespoten benzinemotor van nieuwe generatie de meeste directe concurrenten de pas af. In vergelijking met de vorige 1,6-liter turbo verbruikt hij 15 procent minder brandstof.

In amper enkele maanden tijd slaagde Opel erin de meeste motoren in de Astra GTC volledig te vernieuwen. Het uitgebreide gamma werd aangevuld met de OPC-topversie van 206 kW/280 pk, de zeer sterke 2.0 BiTurbo CDTI diesel met een maximumkoppel van 400 Nm en nu ook de krachtige en stille 1.6 Turbo.

Als muziek in de oren: soepele turbomotor verhoogt het comfort voor de passagiers
Met het oog op een uitstekende prestatie en verfijning voor een optimaal rijcomfort, streefden de ingenieurs vooral naar een algemeen lage geluidsemissie met minimale trillingen en zonder vreemde geluiden. Om de in- en uitlaatsystemen te optimaliseren, werd het nokkenasdeksel losgekoppeld van de cilinderkop met specifieke sluitingen en afdichtingen. Ondanks de directe injectie en pulserende verbranding slaagden de ingenieurs erin het geluid sterk te doen dalen in vergelijking met de vorige motor. Dankzij deze ‘geluidsengineering’ zullen de bestuurder en passagiers in de nieuwe Astra GTC 1.6 Turbo genieten van een motor die stil en soepel stationair draait met een aangename geluidskwaliteit. Zelfs met hoge snelheid, bij een hoog toerental en met volle  belading.

Ook de verbeterde versnellingsbak draagt bij tot een lager verbruik, meer comfort en betere prestaties. De volgende generatie handgeschakelde zesversnellingsbakken in de Astra GTC 1.6 Turbo wordt gekenmerkt door een hoog schakelcomfort en verlaagde wrijving. De geactualiseerde, automatische zesversnellingsbak met laag wrijvingscoëfficiënt heeft een Active Select-functie om handmatig te schakelen voor een sportievere rijervaring.

Opel Astra GTC 4

Opel Astra GTC 5

Opel Astra GTC 6