De Opel Astra-reeks krijgt er een nieuwe diesel krachtpatser bij: de viercilinder 2.0 BiTurbo CDTI-motor met 143 kW/195 pk en een maximumkoppel van 400 Nm. Hij is verkrijgbaar in drie carrosserievarianten: de vijfdeurs, de GTC en de Sports Tourer. Geen enkel ander merk biedt deze ruime keuze aan zeer dynamische dieselmodellen in het compacte segment. De vijfdeurs Astra BiTurbo CDTI haalt een topsnelheid van 226 km/u. Daardoor is hij de snelste Astra-diesel ooit (Sports Tourer 222 km/u, GTC 223 km/u). De BiTurbo-motor zorgt niet alleen voor sterke prestaties en rijplezier, hij is bovendien uiterst efficiënt. In combinatie met brandstofbesparende Start/Stop-technologie, die op alle Astra BiTurbo-modellen standaard is, verbruikt de GTC slechts 4,9 l/100 km (Sports Tourer en vijfdeurs 5,1 l/100km). De uitstoot van de GTC bedraagt 129 g/km (134 g/km voor de hatchback en Sports Tourer).


De 195 pk sterke motor, die begin 2012 werd gelanceerd in de Insignia, het vlaggenschip van Opel, introduceert de geraffineerde sequentiële BiTurbo-technologie in de Astra-familie met een systeem met twee tussenkoelers. De nieuwe, ultradynamische Astra dieselvarianten zijn rond de jaarwisseling verkrijgbaar bij de dealers.

Soepel acceleratievermogen zonder turbogat

Afhankelijk van het lastbereik in de Astra BiTurbo viercilinder dieselmotor werken twee turboladers van verschillende afmetingen afzonderlijk of samen. De kleinere turbolader accelereert bijzonder snel bij lagere toerentallen, wat betekent dat de gaspedaalrespons goed is en het ongewenste ‘turbogat’-effect wordt voorkomen. Vanaf 1.250 t/min heeft de bestuurder al 320 Nm ter beschikking – dat is 80 percent van het maximumkoppel van 400 Nm. Dit laatste is beschikbaar tussen 1.750 en 2.500 t/min.

In het middelste toerentalbereik werken beide turboladers samen, waarbij de grotere turbolader de inlaatlucht voorcomprimeert, voordat deze volledig wordt samengeperst door de kleinere turbolader. Intussen wordt een omloopklep continu aangestuurd om een deel van de uitlaatgassen naar de grotere turbo te leiden. Daardoor kan de bestuurder nog steeds van een soepel acceleratievermogen genieten. Bij hogere toerentallen (vanaf circa 3.000 t/min) vloeien alle gassen rechtstreeks naar de grotere turbolader, waardoor de soepele krachtoverbrenging ook bij hogere snelheden gehandhaafd blijft.

Bij de ontwikkeling van de 2.0 BiTurbo CDTI-motor ging de meeste aandacht uit naar het verzekeren van een snelle opbouw van de laadluchtdruk in het lagere toerentalbereik, terwijl het gaspedaal reactievermogen meekreeg in het middelste toerentalbereik. De motorlucht wordt optimaal aangepast in functie van het toerentalbereik en de werking van de twee turboladers van verschillend formaat. Bij laag toerental zorgt een bijkomende koeler – die uitsluitend met de kleine turbolader verbonden is – ervoor dat de beperkte luchtstroom over een directe route de verbrandingskamer binnenkomt. Bij het middelste toerentalbereik gaat de grotere en krachtigere turbolader geleidelijk aan een steeds grotere rol spelen. Zijn grotere luchtstroom wordt daarbij door een grotere koeler gekoeld.

Aangezien de indeling van de motorruimte bij de Astra verschilt van die van de Insignia, kozen de ingenieurs voor een slimme verpakkingsoplossing door de tussenkoelermodule intern op te splitsen in de kleinere en grotere koeler. Dit verschilt van de BiTurbo-motor van de Insignia, waar de koelers zich op afzonderlijke locaties bevinden. Beide koelers in de Astra BiTurbo-motor zijn luchtgekoeld.

Sportief en scherp design binnen en buiten benadrukt sterke prestaties

De nieuwe, sportieve BiTurbo dieselvarianten van de vijfdeurs, Sport Tourer en GTC kregen een nog scherper en agressiever uiterlijk, dat licht kan variëren naargelang de carrosseriestijl en aan elk specifiek model is aangepast. De voorpartijen van de BiTurbo Astra carrosserieversies (GTC, Sports Tourer en vijfdeurs) benadrukken de hoge prestaties en het agressievere karakter van de auto’s. De bovenste grille heeft dezelfde vorm als die van de Astra GTC, hoewel de voorste lijst altijd de carrosseriekleur heeft; de vijfdeurs en de Sports Tourer BiTurbo kregen de nieuwe vleugelvormige lijst over de grille. De onderste ventilatiezone kreeg ook een sportieve opknapbeurt: de zone waar de centrale grille overgaat in de buitenste grille kreeg een haaienvinlijn, wat de auto een agressievere uitstraling geeft dan een gewone Astra. Rond de hele zijruit van de vijfdeurs en Sports Tourer modellen zit chroom terwijl de inlegstukken onderaan de ruit bij de GTC BiTurbo zwart zijn. Alle varianten hebben twee uitlaatpijpen en een uitgesproken bumpervorm die speciaal aan het model is aangepast. Deze kenmerken geven de auto een extra gespierde gestalte.

In het interieur van de Astra BiTurbo-varianten wordt leder in de kleur JetBlack gecombineerd met rood aan de randen van de stoelen. De rode stiksels en zomen op de stoelen, de inlegstukken in de deuren en de versnellingspook versterken de sportieve sfeer binnenin. Het nieuwe lederen stuur met vlakke onderkant en de speciale vloermatten met rode randen zijn nog meer sportieve elementen in de Astra BiTurbo-passagiersruimte.

BiTurbo-versies profiteren van Astra’s ruime technologieaanbod

De Opel Astra BiTurbo is bovendien uitgerust met veel van de voorzieningen om de veiligheid en het comfort die de nieuwe Astra-reeks te bieden heeft te verhogen. We hebben het dan over de tweede generatie Opel Eye frontcamera met de verbeterde verkeersbordassistent (TSA II -Traffic Sign Assistent), de rijstrookassistent (LDW – Lane Departure Warning), de Following Distance Indicator (FDI) en de Forward Collision Alert (FCA). Een achteruitrijcamera is verkrijgbaar op de Sports Tourer en vijfdeurs BiTurbo-modellen.

De nieuwe systemen vullen het bestaande en reeds uitgebreide Astra-aanbod van innovatieve technologieën aan. Sommigen zijn uniek in het compacte segment, terwijl andere door maar weinig concurrenten aangeboden worden. Dat is het geval voor de laatste generatie van het intelligente Adaptive Forward Lighting (AFL), met bi-xenonkoplampen en een reeks innovatieve verlichtingsfuncties, zoals grootlichtassistentie, dynamische bochtverlichting, hoekverlichting en variabele lichtverdeling, die de verlichting automatisch aanpast aan de omstandigheden, met inbegrip van het weer.

FlexRide voor ultieme rijdynamiek – GTC met HiPerStrut voorwielophanging

De rijdynamiek van de BiTurbo-variant van de Astra werd verder verbeterd door de lagerschalen te wijzigen, de lijsthoogte te verminderen met stijvere veren en een nieuwe achteras te installeren met een hogere rolsnelheid.

Naast de sowieso dynamische aard van de Astra, kan de klant nu kiezen voor het intelligente mechatronische FlexRide-systeem, dat zich automatisch aanpast aan de rijomstandigheden en drie modi aanbiedt. Standaard, de comfortgerichte “Tour”-modus en de actievere “Sport”-modus. Het FlexRide-systeem werd speciaal aangepast voor de BiTurbo om goede rijprestaties te garanderen in combinatie met het verhoogde reactievermogen van de auto.

Net als alle Astra GTC- en OPC-modellen is de Astra GTC BiTurbo-variant standaard uitgerust met HiPerStrut voorwielophanging voor een nog sportiever rijgedrag. HiPerStrut verbetert de grip, verhoogt het draaivermogen en verkleint de draaicirkel van het stuur om de prestaties van de Astra ten volle te benutten. Voor extra comfort krijgen alle Astra-modellen, inclusief de BiTurbo-versies, Ergonomische Comfortstoelen mee. De stoelen met AGR-certificaat (Aktion Gesunder Rücken e.V) sparen de rug van de bestuurder en de bijrijder. Een andere optie die de passagiersruimte van de GTC-modellen, met inbegrip van de BiTurbo- en OPC-varianten, een extra chique touch geeft, is de panoramische voorruit. De exclusieve voorruit waarop Opel een patent heeft, reikt helemaal tot het midden van het dak en geeft de bestuurder en alle passagiers een uitzonderlijke visuele en ruimtelijke rijervaring.